DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Občanská nauka Tematický okruh Téma Nejstarší antická filozofie Označení DUMU VY_32_INOVACE_11 Jméno autora Mgr. Marcela Rašková Datum vytvoření 8. července 2013 Anotace Prezentace k výkladu nejstarší antické filozofie
NEJSTARŠÍ ANTICKÁ FILOZOFIE
Rafaell: Athénská škola (1) 1. Zenón z Kitia, nebo Zenón z Eleje2. Epikuros; 3. Anaximandros; 6. Pythagoras; 11. Parmenides; 12. Sokrates; 13. Herakleitos; 14. Platón; 15. Aristoteles;
MÍLÉTSKÁ ŠKOLA (2)
MĚSTO MÍLÉT Mílétská agora Mílétská Venuše (3) (4)
Thálés Cestovatel, státník, přírodovědec (6) (5) PRALÁTKA = voda
Anaximénés pralátka = vzduch. (7)
Anaximandros Pralátka = APEIRON (8)
Pythagorejci „Číslu se podobá všechno.“ (9) Najděte souvislost mezi Mílétskou školou a Pythagorejci: „Počátkem všeho je jednotka; z jednoho vznikla neohraničená dvojka, jež je jako látka podřazena jednotce, své příčině. Z jednotky a neohraničené dvojky vznikají čísla, z čísel body, z bodů čáry a z čar plošné tvary, z plošných tvarů pak tvary pevné; z těchto zase tělesa smysly vnímatelná, k nimž patří čtyři živly,oheň, voda, země a vzduch. Tyto živly se v sebe úplně přeměňují a přecházejí a z nich vzniká vesmír…“ (10)
HERAKLEITOS Z EFESU Spis O přírodě – zlomky „Nevstoupíš dvakrát do téže řeky.“ (11) – interpretujte, jakým známým citátem můžeme vyjádřit obsah? „Protivné se shoduje a z neshodného je nejkrásnější harmonie.“ (12) – jaké rčení vyjadřuje tutéž myšlenku?
ELEJSKÁ ŠKOLA PARMENIDES ZENON Z ELEJE Neexistuje žádná pralátka, změna ZENON Z ELEJE Zasvětil svůj život obhajobě Parmenidových názorů
Zenon z Eleje - Letící šíp Letící šíp v každém okamžiku zaujímá určitý prostor; to však znamená, že se nepohybuje. A B
Achiles a želva Achilles vybíhá z bodu A a želva z bodu B. Vzdálenost mezi Achillem a želvou se zmenšuje, ale Achilles nikdy želvu nepředběhne, protože by musel uběhnout nekonečně mnoho úseků cesty.
Sofisté Potulní učitelé „učitelé moudrosti“ objektivní poznání není možné
GEORGIÁS Nic neexistuje. Kdyby existovalo, bylo by to nepoznatelné Kdyby bylo poznatelné, bylo by to nesdělitelné. PROTÁGORÁS „Člověk je mírou všech věcí, jsoucích, že jsou, nejsoucích, že nejsou.“
Zdroje: 1. http://cs.wikipedia.org/wiki/Ath%C3%A9nsk%C3%A1_%C5%A1kola. 10. 4. 2013 v 23:16. (cit. 2013-07-08). Dostupné pod licencí Creative Commons – Rafaell Santi 2. http://cs.wikisource.org/wiki/Soubor:Miletus_Bay_silting_evolution_map-es.svg. 2013-03-15, 23:09 (cit. 2013-07-01). Dostupný se svolením autora (?????) - Eric Gaba 3.http://cs.wikisource.org/wiki/Soubor:Milet_agora-1981.jpg. (cit. 2013-07-01). Dostupné pod licencí Creative Commons - Daniel Villafruela. 4.http://cs.wikisource.org/wiki/Soubor:Venus_de_Milo_Louvre_Ma399.jpg. 2007-04-25 18:32 (cit. 2013-07-01). Dostupné jako volné dílo. 5. http://cs.wikisource.org/wiki/Soubor:Thales.jpg. 2005-06-17, 20:56 (cit. 2013-07-01). Dostupné jako volné dílo. 6.http://cs.wikisource.org/wiki/Soubor:Thales_cirkels_bewezen_met_Thales_2.png. 2013-03-10 (cit. 2013-07-01). Dostupné pod licencí Creative Commons - Viv3210 7. http://cs.wikipedia.org/wiki/Anaximen%C3%A9s. 10. 3. 2013 v 06:18. (cit. 2013-07-07-8). Dostupné pod licencí Creative Commons – Rafaell Santi 8. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anaximander.jpg. 2006-12-12. (cit. 2013-07-08). Dostupné jako volné dílo. 9. PORFYRIOS, JAMBLICH, KRATOCHVÍL, BOR. Pýthagorás ze Samu. Praha: Trigon, 1999. Str. 39. 10. Díogenés Laertios. Životy, názory a výroky proslulých filosofů. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd 1964. s. 340 11. Kratochvíl, Z. Délský potápěč k Hérakleitově řeči. 1. vydání. Praha: Herrmann a synové 2006. s. 216 12. SVOBODA, KAREL: Zlomky předsokratovských myslitelů. 2.vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1962. s.54.