Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Advertisements

ZÁKLADNÍ ETICKÉ KATEGORIE II
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Politologie jako věda Politika moc
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Přírodní vědy v antickém Řecku
Demokracie Seminář politologie.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
Aristotelés – část druhá
VY_32_INOVACE_29-08 Stát vznik státu.
Mgr. Terezie Pemová.  Sociální ideje starověkých myslitelů Asie a Severní Afriky by skryty v obecných filosofických, teologických, politických a právních.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
6. Je dobro dáno povinností?
Právo jako filozofický pojem
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
VET starověk.
Aristotelés ze Stageiry
Právo a spravedlnost CZ.1.07/2.2.00/
Teorie státu - pokračování
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Demokracie a její hodnoty
Obecná část správního práva
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
PRÁVNÍ ŘÁD ČR = souhrn všech platných právních předpisů, nejčastěji zákonů PRÁVO = pravidla, kterými se musíme řídit (zákony,vyhlášky, nařízení, školní.
Politologie jako věda Maturitní otázka č. 15.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Antika – řecké myšlení o právu.
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Norma, právo, forma zákonů
Filosofie křesťanského středověku
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Stát a národ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Právo jako normativní systém, základní pojmy
1. téma Úvod do daňové teorie.
Teorie státu.
Demokracie Seminář politologie.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Právní řád ČR 7.ročník. Proč potřebujeme právo Lidé žijí ve společnosti a vstupují mezi sebou do vzájemných vztahů. Většinou se chováme podle toho, co.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Platón & „objektivní idealismus“
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře  Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Státověda.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: l. ročník oborů Technické lyceum,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Stát Definice, funkce, typy.
Dějiny právního myšlení Přednáška IV. Iusnaturalismus vs
I.4. Státní formy, politické systémy a režimy
Právní stát a vláda práva
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Antika – řecké myšlení o právu

Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho platnost závisí na neporušování věčného vyššího přirozeného standardu Tragédie Antigona od Sofokla Řekové si představovali právo a spravedlnost jako bytosti, které v sobě ztělesňují vlastnosti reprezentující podstatu spravedlivého a zákonného jednání

Sofisté (5. – 4 stol. př. n. l.) Poznávací skepticismus a relativismus Antropocentrismus - zájem o člověka a právně-politické otázky Thrasymachos – právo nemá charakter něčeho věčného a neměnného, může se měnit podle vůle a zájmů jednotlivců. Každá vláda stanoví takové zákony, které jsou pro ni výhodné, protože kdo má moc má také právo

Sofisté - právo silnějšího Jiní sofisté byli přesvědčeni, že silný člověk se má řídit jen svým vlastním prospěchem a zákon je pro něj překážkou, která ho nutí respektovat něco, co je proti jeho přirozenosti Kallikles zdůrazňuje protiklad přirozeného a lidského zákona, přirozené a lidské spravedlnosti. Příroda sama ukazuje, že je spravedlivé, aby lepší měl více než špatný a mocnější více než méně mocný, aby silnější vládl slabšímu a měl více

Sókratés (469 – 399 př. n. l.) Odmítl zbavit morálku a právo mravního základu, postavit je na síle Ne právo silnějšího, ale právo rozumnějšího je zákonem přírody Svůj vztah k právu, k zákonům projevuje Sókratés přijetím rozsudku smrti, který byl vynesen na jejich základě V otázce formy státu dospěl Sókratés k aristokratické koncepci státního zřízení, ve které vláda patří nejmoudřejším a nejlepším, tedy těm, kteří dospěli k podstatě dobra (sofokracie)

Platón (427 – 347 př. n. l.) Jeho právně-politické názory jsou zejména v dílech Ústava a Zákony Ústava - hlavním problémem jsou kritéria dobré vlády a určení, jak se mají vládci vychovávat Rozdělení společnosti do tří tříd: – Třída vládců - filozofové – Třída strážců - bojovníci – Třída pracujících (rolníci a řemeslníci)

Platón – formy vlády Aristokracie nebo monarchie - nejlepší forma, kdy ve státě vládne jeden nebo několik nejmoudřejších a nejlepších Timokracie - vláda nejsilnějších a nejctižádostivějších Oligarchie - forma založená na rozdílech majetku, ve které vládnou boháči, obchodníci a lichváři Demokracie - vládne svoboda a rovnost

Platón – dílo Zákony Obava z lidské slabosti přinutila Platóna, aby místo lidí učinil vladařem zákon Platón dělá rozdíl mezi spravedlivým na základě přírody a spravedlivým na základě zákona Přirozené právo povyšuje na kritérium poctivosti a spravedlivosti platného práva

Aristotelés (384 – 322 př. n. l.) Byl prvním politickým myslitelem, který poukázal na to, že základní směry činnosti státu by měly být svěřeny různým státním orgánům Za správné formy státu považoval monarchii, aristokracii a politeiu, za nesprávné tyranii, oligarchii a demokracii Přirozené právo má svůj zdroj v kosmické harmonii, v přírodě jako celku, ve vnějším přirozeně uspořádaném světě Platné právo má svůj počátek ve vůli či tvorbě zákonodárcově, mění se s lidmi a s dobou

Aristotelova teorie spravedlnosti Spravedlnost je specifickým cílem práva – dělí ji na spravedlnost etickou a zákonnou Kritériem etické spravedlnosti je rovnost, tedy pravidlo respektování úměry – Distributivní (rozdělovací) spravedlnost - rozdělování statků i břemen (nevýhod) podle zásluh osob, jimž se rozděluje – Spravedlnost korektivní (vyrovnávací) - vyrovnávání nespravedlnosti v mezilidských vztazích Kritériem zákonné spravedlnosti je platné právo, zákon

Slušnost v právu Pro Aristotela (na rozdíl od sofistů) nebylo posláním přirozeného práva reformovat právo pozitivní Přirozené právo mělo zvýšit či podepřít autoritu pozitivního práva Slušnost (epieikeia, aequitas, equity) má být jakousi generální klauzulí, která umožňuje korigovat nadměrnou tvrdost zákona