Rozpoznávání aposematické kořisti sýkorou koňadrou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
“W questions” with a preposition
Advertisements

vezmi si tužku a velký papír
15.1 Shapes Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Anglický jazyk Autor: Zuzana Tonderová.
Reakce P. major a P. caeruleus na Graphosoma lineatum Petr Veselý školitel: Silvie Barcalová.
Silvie Barcalová školitel: RNDr. Roman Fuchs
Magisterská práce Petr Veselý Školitel: Roman Fuchs
Possessive Adjectives Form sentences based on the following pattern, using possessive adjectives derived alternately from Jan and Jana. Vzor: Naša kniha.
školitel: RNDr. Roman Fuchs, Csc.
Jak koňadra pozná ruměnici Petr Veselý Školitel: Roman Fuchs.
Practice Vocabulary and your MEMORY and your MEMORY.
Význam barvy v reakci ptačího predátora na aposematickou kořist Alena Cibulková školitel: Petr Veselý.
Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na nechráněnou aposematickou kořist Školitel: Mgr. Petr Veselý.
Should, ought to Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Vliv vzoru na reakci ptačího predátora na chráněnou aposematickou kořist Dana Luhanová Školitel: Petr Veselý.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Body Language – Pretending, Lying 06B19 AutorLadislava.
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
Míchání barev - výtvarná výchova Mgr. Milena Coufalová - ZŠ Sv
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Colour shapes Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Aneb Petr Veselý Roman Fuchs. Východiska řada pokusů srovnávající aposematickou a uměle „odaposematizovanou“ variantu nepoživatelné kořisti odstraněno.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Pořadové číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: II/2 Sada: VY_22_INOVACE_AJ.3.02 Ověření.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_161 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. JAROSLAVA KULÁČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_618_ANGLICKÝ JAZYK_MĚSTO TEMA: Město ČÍSLO PROJEKTU:
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Menu Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_03_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Geometrical shapes - matematika Mgr. Jana Horáková - ZŠ Brno, Antonínská 3 Metodické pokyny pro učitele Předmět: matematika Jazyk: AJ Jazyková úroveň:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
PRIMATES Výukový materiál OR Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Miroslava Jarkulišová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_ Jazyk anglický TEMA: Human body ČÍSLO PROJEKTU:
Jitka Vodrážková Hello, kids! 3. říjen 2011 VY_22_INOVACE_1A_27_THREE_PIGS Storytelling-pohádka O třech prasátkách v angličtině Poslech pohádky, opakování.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_32_INOVACE_10_Anglický jazyk 6.ročník_Fruit Téma: Fruit CZ.1.07/1.4.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace AUTOR: Mgr. Marta Rozsívalová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ Angličtina 6. a 7.ročník TEMA: Animals – What do.
VY_22_INOVACE_21_ANGLICKÝ JAZYK 5 Základní škola a Mateřská škola, Potštejn, okres Rychnov nad Kněžnou MY CLASSMATE.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Stupňování přídavných jmen „good“ x „bad“ Název sady: Project.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Troskotovice, příspěvková organizace Autor: Michaela VráblíkováNázev : VY_32_INOVACE_24AJ_3tr_SLOVICKA10.Téma:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
OPĚRNÁ SOUSTAVA BEZOBRATLÝCH
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
BIRD MIGRATION Střední průmyslová škola chemická Poděbradská 94
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2A_19
COLOURS (doplňovačky a zkoušení)
2D SHAPES Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anglický jazyk – slovní zásoba Autor: Mgr. Vlasta Skořepová
Společnost (Society) B2
PEOPLE´S APPEARANCE Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu slovní zásoby „Vzhled lidí“ Název školy: ZŠ štětí, Ostrovní 300.
VY_32_INOVACE_Sei_I_19 Describing people
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
PEOPLE´S APPEARANCE Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu slovní zásoby „Vzhled lidí“ Název školy: ZŠ štětí, Ostrovní 300.
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VY_32_INOVACE_09.1/03 ADJECTIVES
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Karla Klíče Hostinné
COLOURS (doplňovačky a zkoušení)
Transkript prezentace:

Rozpoznávání aposematické kořisti sýkorou koňadrou barva, vzor, pach nebo něco dalšího? Petr Veselý Roman Fuchs

Background Hlavní vždy barevný vzor a chemický signál Je chemie opravdu adresována ptačím predátorům? Barevný vzor je mnohorozměrný Další optické signály

Reactions of passerine birds to aposematic and nonaposematic firebugs (Pyrrhocoris apterus; Heteroptera) Alice Exnerová, Eva Landová, Pavel Štys, Roman Fuchs, Milena Prokopová and Petra Cehláriková Biological Journal of the Linnean Society, 78, 517-525, 2003.

Barevný vzor poskytuje kvalitní ochranu Chemický signál není důležitý Barva, Vzor

Pyrrhocoris apterus (Heteroptera) Importance of colour in the reaction of passerine predators to aposematic prey: experiments with mutants of Pyrrhocoris apterus (Heteroptera) Alice Exnerová, Kateřina Svádová, Pavel Štys, Silvie Barcalová, Eva Landová, Milena Prokopová, Roman Fuchs and Radomír Socha Biological Journal of the Linnean Society,88, 143–153, 2006.

Barva ruměnice je důležitá

Are gregarious red-black shieldbugs Graphosoma lineatum (Hemiptera, Pentatomidae) really aposematic? An experimental approach Petr Veselý, Silvie Veselá, Roman Fuchs and Jan Zrzavý Evolutionary Ecology Research, 8, 881-890, 2006.

Barevný vzor poskytuje ochranu, ale i nabarvená je trochu chráněná Chemický signál lepší než ruměnice? Celkový vzhled více výstražný? Chemie?, Tvar těla?

Is the small-bodied aposematic prey assessed as less dangerous than the big-bodied one? The experimental study on tits and firebugs Milena Prokopová, Petr Veselý, Roman Fuchs and Jan Zrzavý in preparations

Larvální instary se stejnou barvou, velikostí a podobnou chemií, ale jiným vzorem nejsou chráněny

Newly emerged Batesian mimicry protects only unfamiliar prey Petr Veselý and Roman Fuchs in press, Evolutionary Ecology.

Ruměnice s papírovým štítkem pořád chráněná bez ohledu na barvu a vzor Vliv papíru? Štítek posiluje nebarevný optický výstražný signál ruměnice Nohy a tykadla spíš než tvar těla

Visual antipredatory signal of the red cotton bug: colour or pattern Visual antipredatory signal of the red cotton bug: colour or pattern? Petr Veselý, Silvie Veselá and Roman Fuchs in preparations

Dysdercus s jinou barvou a podobným vzorem jako ruměnice není chráněn Chráněna je jen forma bez vzoru, ale s červenou barvou Barva

What constitutes optical warning signals of ladybirds (Coleoptera: Coccinellidae) towards bird predators – colour, pattern or general look? Michaela Dolenská, Oldřich Nedvěd, Petr Veselý, Monika Tesařová and Roman Fuchs submitted to Biological Journal of the Linnean Society

Sluníčka obecně chráněna lépe než ploštice Některé formy bez červené také chráněny Formy bez teček chráněny hůře Forma bez krovek chráněna nejhůře Trochu vzor, tvar těla

Závěry Chemie Chemický signál primárně určen bezobratlým predátorům (mravenci, brouci, pavouci) U ptačích predátorů je chemie spíš jen pojistkou proti sežrání, nikoliv signálem (dalekonosným) Proto často není pro ptáky letální

Závěry Barevný vzor Barva i vzor jsou oba důležité, nikoliv nezbytné U různých druhů kořisti se uplatňuje více buď vzor nebo barva Vždy je hlavní to co je nejsrozumitelnější a nejsnáze zapamatovatelné (nejméně variabilní a přitom charakteristické)

Závěry Další optické signály Přinejmenším některá kořist je rozpoznatelná bez ohledu na barevný vzor Tento znak není výhodné používat jako hlavní výstražný signál pokud není opravdu charakteristický

Děkuji za pozornost