Barvy, barevné vidění Již Isaac Newton řekl, že ve fyzice žádné barvy neexistují, ve fyzice existuje pouze spektrum. Barvy existují pouze v našich očích a v našem mozku. Na ose X je vlnová délka, na ose Y energie záření v každém bodě spektra.
To co lidské oko vidí je většinou odražené světlo od předmětů a to co dává předmětu jeho charakteristickou barvu je právě jedinečná schopnost předmětu světlo odrážet či pohlcovat - neboli změnit spektrum dopadajícího světla na spektrum jiné - spektrum odraženého světla.
V praxi není nutné zaznamenávat obraz v rozlišení srovnatelném s lidskou sítnicí. Rozlišení se omezuje na známé megapixely u digitálních fotoaparátů, přičemž to vypadá, že běžný standard se ustálí někde mezi 4 až 7 megapixely. Po tomto zjednodušení tedy musíme zaznamenat tvar spektrální křivky "jenom" u každého z 4 až 7 milionů bodů. Naše oko vidí vlastně "jenom" trojbarevně. Na základě vnímaných 3 barev a jejich poměru si dělá představu o celkové "barvě" objektu.
Rozsah barevného snímání (scanner/digitální fotoaparát) nebo barevné reprodukce (tiskárna, monitor) je označován jako "Gamut" nebo "Color space". Pro zařízení pracující na principu 3 barev RGB je gamut určen trojúhelníkem uvnitř barevného diagramu. Příklad: 450nm monochromatické světlo může být složeno z: x¯ = 0.34 y¯ = 0.04 z¯ = 1.77 Čísla X, Y a Z pomocí nichž se udávají hodnoty 3 křivek "Color Matching Functions" jedinečně popisují barvu objektu. 2 objekty mající stejné hodnoty X, Y a Z budou mít stejnou barvu při pozorování za stejných podmínek (ve stejném světle). Pokud chceme vyjádřit jenom barvu a nezajímá nás jas (množství světla = X+Y+Z), lze čísla X, Y a Z jednoduše normalizovat a tím z nich jas odstranit: Xnorm = X / (X+Y+Z) Ynorm = Y / (X+Y+Z) Znorm = Z / (X+Y+Z) Odstraněním jasu se Znorm stane nadbytečné a lze ho vyjádřit pomocí ostatních dvou: Znorm = 1- Xnorm - Ynorm
Tiskárny, které pracují na principu míchání čtyř barev CMYK (cyan-nachová, magenta-purpurová, yellow-žlutá, black-černá) nebo dokonce šesti barev CMpMYpCK (cyan-nachová, magenta-purpurová, photo magenta-světle purpurová, yellow-žlutá, photo cyan-světle nachová, black-černá) mají komplikovanější tvar gamutu a navíc se gamut mění s jasem. Velmi tmavé a světlé barvy mají menší gamut než středně syté barvy. Obecně ale platí, že CMYK gamut tiskáren je menší než RGB gamut monitorů.
Reprezentace barev v počítači Pro účely ukládání barevných obrazů v počítačích se nejčastěji používá model RGB Každá barva je vyjádřena 8 bity, tedy rozsahem 0-255. Popis barvy 1 bodu obrazu tedy vyžaduje 3x8=24 bitů. Čistá červená je (255,0,0); čistá zelená je (0,255,0); čistá modrá je (0,0,255); černá je (0,0,0), bílá (255,255,255) a 18% střední šedá (127,127,127). RGB je aditivní způsob popisu barev kdy se předpokládá, že základní stav (vypnutý monitor) je černý a přidáváním a mícháním světla se dosahuje různých barev až po bílou.
CMYK je subtractivní (odčítací) zobrazení barev, kdy se světlo ubírá až do černé. Princip je v tom, že papír je bílý a postupným přidáváním (mícháním) barev, které světlo pohlcují (odčítáním světla), je možné dosáhnout až barvy černé, kdy C, M i Y=255. V praxi je míchání černé z CMY inkoustů u inkoustových tiskáren nehospodárné, takže se používá ještě černý inkoust (blacK), který pomáhá ztmavovat barvy.
Aditivní míchání barev Aditivní míchání barev je takový způsob míchání barev, kdy se jednotlivé složky barev sčítají a vytváří světlo větší intenzity. Výsledná intenzita se rovná součtu intenzit jednotlivých složek. Aditivní míchází barev odpovídá vzájemnému prolínání tří barevných kuželů světla ze tří reflektorů na bílém plátně. Každý reflektor má filtr odpovídající základní barvě. Smícháním dvou základních barev vznikne třetí, základní barva, která je barvou komplementární (doplňkovou).
Subtraktivní míchání barev Subtraktivní míchání barev je způsob míchání barev, kdy se s každou další přidanou barvou ubírá část původního světla. Pokud například skládáme na sebe barevné filtry nebo mícháme pigmentové barvy, mícháme je subtraktivní metodou. Světlo prochází jednotlivými barevnými vrstvami a je stále více pohlcováno. Výsledná barva se skládá z vlnových délek, které zbudou po odrazu nebo průchodu filtrem.
Psychologie barev žlutá - - povzbuzuje, osvobozuje, přináší uvolnění, pocit souladu, harmonie, působí vesele a otevřeně oranžová je slavnostní, vyvolává pocit radosti, je spojena s představou slunce, tepla, bohatství, zlata, úrody světle zelená působí přirozeně, ale někdy i jedovatě, je spojena s představou chladu, vlhka, ticha, rostlin tmavozelená uklidňuje a chrání, ale také omezuje, je přátelská, dává pocit bezpečí a naděje tmavomodrá klidná, vážná až skličující, barva dálek, hloubky, rozjímání a smutku světlemodrá působí přivětivě, vyvolává představu oblohy a vzduchu, ticha a touhy červená vzrušující, energická, prudká až náruživá, silná, mocná, spojená s představami ohně, krve, nebezpečí, lásky, hluku
purpur - působí důstojně, hrdě, vznešeně, povzbudivě, je spojen s představou spravedlnosti a majestátu fialová neklidná, znepokojivá, melancholická, tajemná, osobitá, náročná světle fialová působí začarovaně, rozpolceně, slabošsky, je to barva magie, melancholie, opojení hnědá střízlivá, mlčenlivá, solidní a vážná, realistická, spojená s představou jistoty a pořádku, domova, tradice, zdrženlivosti šedá netečná, smutná, spojená s představou chudoby a pokor bílá neurčitá, nejistá, spojená s představou nevinnosti a čistoty černá barva vzdorného protestu, zlého tajemství, nicoty, smrti
Barevná typologie Každá žena ví, která barva ji sluší a ve které cítí dobře. Musíte jen dát na svoji intuici a oprostit se na chvíli od rozumových vjemů. Pokud budeme vycházet z přírody tak lze rozdělit ženy do čtyř základních skupin čemuž se říká barevná typologie. Označení těchto typu se pak označuje podle názvu ročních období. Jarní typ Letní typ Podzimní typ Zimní typ Základem pro jarní typy je žlutá (světlejší a veselejší). Základem pro letní typy je modrá (tlumená, lehčí) Základem pro podzimní typy je červená (sytější, těžší) Základem pro zimní typy je také modrá (tvrdší a jasnější