Barvy, barevné vidění Již Isaac Newton řekl, že ve fyzice žádné barvy neexistují, ve fyzice existuje pouze spektrum. Barvy existují pouze v našich očích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Počítačová grafika.
Úvod do tématu.  Odvětví informatiky -> používáme PC k tvorbě uměleckých grafických materiálů  Vytváříme ji buď zcela digitálně, nebo s využitím nasnímaných.
Úprava fotografie na počítači
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Optické klamy a teorie barevného vidění
6.5 Psychologie vnímání barev
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6. – 9.
Základy počítačové grafiky
III/2 XVII ABC
Barva těles.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo-název šablony a klíčové aktivity.
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
LED tiskárna barevná Do této kategorie patří tiskárny, které tisknou pomocí LED diod resp. práškového toneru. Využívají se celkem čtyři tonery (tři barevné,
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
Základní pojmy grafiky
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Úvod do počítačové grafiky. elmag. záření s určitou vlnovou délkou dopadající na sítnici našeho oka vnímáme jako barvu v rámci viditelné části spektra.
Měření světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
Podle principu tisku se dělí na:
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Aplikační programové vybavení
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Vliv osvětlení a jasu na člověka
PZORA 1. přednáška.
Teorie barevného vidění
Barevné modely Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní pojmy Grafiky
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do počítačové grafiky
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
Světlo a barva Obrazová část. Vjem barvy Digitální fotografie – Světlo Světlo je elektromagnetické záření Šíří se vakuem rychlostí c = 3  10 8 m  s.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Ivo Peterka, FHS UK, Barvy a barevné systémy Formáty obrázků pro WWW.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
Výstupní zařízení počítače - tiskárny
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Transkript prezentace:

Barvy, barevné vidění Již Isaac Newton řekl, že ve fyzice žádné barvy neexistují, ve fyzice existuje pouze spektrum. Barvy existují pouze v našich očích a v našem mozku. Na ose X je vlnová délka, na ose Y energie záření v každém bodě spektra.

To co lidské oko vidí je většinou odražené světlo od předmětů a to co dává předmětu jeho charakteristickou barvu je právě jedinečná schopnost předmětu světlo odrážet či pohlcovat - neboli změnit spektrum dopadajícího světla na spektrum jiné - spektrum odraženého světla.

V praxi není nutné zaznamenávat obraz v rozlišení srovnatelném s lidskou sítnicí. Rozlišení se omezuje na známé megapixely u digitálních fotoaparátů, přičemž to vypadá, že běžný standard se ustálí někde mezi 4 až 7 megapixely. Po tomto zjednodušení tedy musíme zaznamenat tvar spektrální křivky "jenom" u každého z 4 až 7 milionů bodů. Naše oko vidí vlastně "jenom" trojbarevně. Na základě vnímaných 3 barev a jejich poměru si dělá představu o celkové "barvě" objektu.

Rozsah barevného snímání (scanner/digitální fotoaparát) nebo barevné reprodukce (tiskárna, monitor) je označován jako "Gamut" nebo "Color space". Pro zařízení pracující na principu 3 barev RGB je gamut určen trojúhelníkem uvnitř barevného diagramu. Příklad: 450nm monochromatické světlo může být složeno z:         x¯ = 0.34         y¯ = 0.04         z¯ = 1.77 Čísla X, Y a Z pomocí nichž se udávají hodnoty 3 křivek "Color Matching Functions" jedinečně popisují barvu objektu. 2 objekty mající stejné hodnoty X, Y a Z budou mít stejnou barvu při pozorování za stejných podmínek (ve stejném světle). Pokud chceme vyjádřit jenom barvu a nezajímá nás jas (množství světla = X+Y+Z), lze čísla X, Y a Z jednoduše normalizovat a tím z nich jas odstranit:     Xnorm = X / (X+Y+Z)     Ynorm = Y / (X+Y+Z)     Znorm = Z / (X+Y+Z) Odstraněním jasu se Znorm stane nadbytečné a lze ho vyjádřit pomocí ostatních dvou:     Znorm = 1- Xnorm - Ynorm

Tiskárny, které pracují na principu míchání čtyř barev CMYK (cyan-nachová, magenta-purpurová, yellow-žlutá, black-černá) nebo dokonce šesti barev CMpMYpCK (cyan-nachová, magenta-purpurová, photo magenta-světle purpurová, yellow-žlutá, photo cyan-světle nachová, black-černá) mají komplikovanější tvar gamutu a navíc se gamut mění s jasem. Velmi tmavé a světlé barvy mají menší gamut než středně syté barvy. Obecně ale platí, že CMYK gamut tiskáren je menší než RGB gamut monitorů.

Reprezentace barev v počítači Pro účely ukládání barevných obrazů v počítačích se nejčastěji používá model RGB Každá barva je vyjádřena 8 bity, tedy rozsahem 0-255. Popis barvy 1 bodu obrazu tedy vyžaduje 3x8=24 bitů. Čistá červená je (255,0,0); čistá zelená je (0,255,0); čistá modrá je (0,0,255); černá je (0,0,0), bílá (255,255,255) a 18% střední šedá (127,127,127). RGB je aditivní způsob popisu barev kdy se předpokládá, že základní stav (vypnutý monitor) je černý a přidáváním a mícháním světla se dosahuje různých barev až po bílou.

CMYK je subtractivní (odčítací) zobrazení barev, kdy se světlo ubírá až do černé. Princip je v tom, že papír je bílý a postupným přidáváním (mícháním) barev, které světlo pohlcují (odčítáním světla), je možné dosáhnout až barvy černé, kdy C, M i Y=255. V praxi je míchání černé z CMY inkoustů u inkoustových tiskáren nehospodárné, takže se používá ještě černý inkoust (blacK), který pomáhá ztmavovat barvy.

Aditivní míchání barev Aditivní míchání barev je takový způsob míchání barev, kdy se jednotlivé složky barev sčítají a vytváří světlo větší intenzity. Výsledná intenzita se rovná součtu intenzit jednotlivých složek. Aditivní míchází barev odpovídá vzájemnému prolínání tří barevných kuželů světla ze tří reflektorů na bílém plátně. Každý reflektor má filtr odpovídající základní barvě. Smícháním dvou základních barev vznikne třetí, základní barva, která je barvou komplementární (doplňkovou).

Subtraktivní míchání barev Subtraktivní míchání barev je způsob míchání barev, kdy se s každou další přidanou barvou ubírá část původního světla. Pokud například skládáme na sebe barevné filtry nebo mícháme pigmentové barvy, mícháme je subtraktivní metodou. Světlo prochází jednotlivými barevnými vrstvami a je stále více pohlcováno. Výsledná barva se skládá z vlnových délek, které zbudou po odrazu nebo průchodu filtrem.

Psychologie barev žlutá -  -  povzbuzuje, osvobozuje, přináší uvolnění, pocit souladu, harmonie, působí vesele a otevřeně      oranžová je slavnostní, vyvolává pocit radosti, je spojena s představou slunce, tepla, bohatství, zlata, úrody    světle    zelená působí přirozeně, ale někdy i jedovatě, je spojena s představou chladu, vlhka, ticha, rostlin    tmavozelená uklidňuje a chrání, ale také omezuje, je přátelská, dává pocit bezpečí a naděje    tmavomodrá klidná, vážná až skličující, barva dálek, hloubky, rozjímání a smutku    světlemodrá působí přivětivě, vyvolává představu oblohy a vzduchu, ticha a touhy    červená vzrušující, energická, prudká až náruživá, silná, mocná, spojená s představami ohně, krve, nebezpečí, lásky, hluku

   purpur  -  působí důstojně, hrdě, vznešeně, povzbudivě, je spojen s představou spravedlnosti a majestátu      fialová neklidná, znepokojivá, melancholická, tajemná, osobitá, náročná    světle    fialová působí začarovaně, rozpolceně, slabošsky, je to barva magie, melancholie, opojení    hnědá střízlivá, mlčenlivá, solidní a vážná, realistická, spojená s představou jistoty a pořádku, domova, tradice, zdrženlivosti    šedá netečná, smutná, spojená s představou chudoby a pokor    bílá neurčitá, nejistá, spojená s představou nevinnosti a čistoty    černá barva vzdorného protestu, zlého tajemství, nicoty, smrti

Barevná typologie Každá žena ví, která barva ji sluší a ve které cítí dobře. Musíte jen dát na svoji intuici a oprostit se na chvíli od rozumových vjemů. Pokud budeme vycházet z přírody tak lze rozdělit ženy do čtyř základních skupin čemuž se říká barevná typologie. Označení těchto typu se pak označuje podle názvu ročních období. Jarní typ Letní typ Podzimní typ Zimní typ Základem pro jarní typy je žlutá (světlejší a veselejší). Základem pro letní typy je modrá (tlumená, lehčí) Základem pro podzimní typy je červená (sytější, těžší) Základem pro zimní typy je také modrá (tvrdší a jasnější