ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE (PODMĚT A PŘÍSUDEK) Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_758_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu Základní skladební dvojice (podmět a přísudek) Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_758_7TR_CJ Číslo šablony III/2 Autor Květuše Zmrzlíková, Mgr. Ročník 7. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Český jazyk a literatura Téma Základní skladební dvojice Očekávaný výstup Žák vyhledává ve větě základní skladebnou dvojici a rozezná druhy podmětu a přísudku Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k vyhledávání základních skladebních dvojic ve větě a k určování druhů podmětu a přísudku Datum vytvoření Říjen 2012 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Základní skladební dvojice, podmět, přísudek Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence komunikativní, k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdroje Vlastní
Podmět vyjadřuje, o kom nebo o čem vypovídá přísudek. Ptáme se otázkou 1. pádu kdo? co? a přísudkem. 1. Vyjádřený – vyjadřuje, o kom nebo o čem vypovídá přísudek. Ptáme se otázkou 1. pádu kdo? co? a přísudkem. (Anička četla knihu.) 2. Nevyjádřený a) je známý z předcházející věty (Petr šel do lesa. Sbíral houby.) b) je zřejmý z určitého tvaru slovesa (Sněz jablko.) c) může být všeobecný (Hlásili to v rozhlase.)
Přísudek vyjadřuje, co se vypovídá o podmětu, co nositel nebo původce děje dělá, co s ním děje. Slovesný základem přísudku je sloveso (Anička četla knihu. Viděli jsme kometu.) 2. Jmenný se sponou skládá se ze sponového slovesa: být, bývat, stát se, stávat se a jmenné části – podst. či příd. jména. (Tatínek je lékař. Ulice jsou prázdné.)
Základní skladební dvojice Základní skladební dvojici tvoří základní větné členy podmět a přísudek. (Žák píše.)
Procvičování Ze slov nabízených v následujících sloupcích vytvořte základní skladebné dvojice a ústně je rozviňte do rozvité věty . studil, vystoupil, hrálo si, hřálo, štěkal, zatáčel, byla rozkvetlá, vyrostl, pásla se, šeptala zpěvák, pejsek, slunce, automobil, led, kráva, smrk, zahrada, Anička, kotě 2. V následujících větách urči základní skladebnou dvojici. Slyšeli jste Jirku? Tvoje sešity jsou špinavé. Měsíc zakryl černý mrak. Hlásili to v rozhlase. Tatínek a maminka šli do Kauflandu na nákupy. Vůbec nic nekončí. Dav fanoušků se valil ze stadiónu.
Řešení 1. Zpěvák vystoupil. Slavný zpěvák vystoupil na slavnostech Dne horníků. Pejsek štěkal. Smrk vyrostl. Slunce hřálo. Automobil zatáčel. Zahrada byla rozkvetlá. Led studil. Anička šeptala . Kráva se pásla. Kotě si hrálo. 2. (Vy) Slyšeli jste Jirku? Tvoje sešity jsou špinavé. Měsíc zakryl černý mrak. (Oni) Hlásili to v rozhlase. Tatínek a maminka šli do Kauflandu na nákupy. Vůbec nic nekončí. Dav fanoušků se valil ze stadiónu.
Shoda přísudku s podmětem Přísudek se shoduje s podmětem v čísle a rodu. Podmět v mn. čísle – koncovka příčestí minulého Rod mužský životný – koncovka i (muži pracovali) Rod mužský neživotný – koncovka y (hrady se tyčily) Rod ženský – koncovka y (kachny štěbetaly) Rod střední – koncovka a (housata se kolébala) V nevyjádřeném podmětu – koncovka i (šli do kina)
Procvičování Do následujících vět doplň podle shody přísudku s podmětem správnou koncovku. Děti šl_ do blízkého parku. Papíry na nástěnce vlál_ ve větru. Kluci z naší třídy včera navštívil_ svého nemocného spolužáka. V hrnci se vařil_ povidla. V cirkusu vystupoval_ cvičení medvědi. Stroje ulehčil_ lidem práci. Oznámil_ nám, že máme zítra ředitelské volno. 2. Doplňte vhodné podměty a podle shody s nimi doplňte i koncovky v příčestí . Malá ___________ běžel_ do blízké mateřské školy. Po dešti se na dvorku rozezpíval_ _________________. Všechny ______________ nás zaujal_. _____________ nastoupil_ k slavnostnímu zahájení soutěže.
Řešení Do následujících vět doplň podle shody přísudku s podmětem správnou koncovku. Děti šly do blízkého parku. Papíry na nástěnce vlály ve větru. Kluci z naší třídy včera navštívili svého nemocného spolužáka. V hrnci se vařila povidla. V cirkusu vystupovali cvičení medvědi. Stroje ulehčily lidem práci. Oznámili nám, že máme zítra ředitelské volno. 2. Doplňte vhodné podměty a podle shody s nimi doplňte i koncovky v příčestí . Malá děvčata běžela do blízké mateřské školy. Po dešti se na dvorku rozezpívali kosi. Všechny knihy nás zaujaly. Reprezentanti nastoupili k slavnostnímu zahájení soutěže.