PEDOSFÉRA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PŮDA PŮDA PŮDA.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
Elektronická učebnice - I
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PŮDA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
Pedosféra.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
VY_32_INOVACE_10-1-4_Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v ročníku. Rozdělení půd Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

PEDOSFÉRA

půdní obal Země půda je jednou ze základních podmínek života na Zemi zvětrávání = rozrušování hornin působením půdotvorných činitelů (voda, vzduch) a působením organismů

Složky půdy 1.) neživá složka (anorganická) 2.) živá složka (organická)

1.) neživá složka tvoří ji zvětralá část hornin, půdní voda a půdní vzduch další důležitá složka humus = odumřelé části rostlin a zbytky těl živočichů úrodnost půdy - určuje ji množství živin a je pro člověka nejdůležitější vlastností půdy

2.) živá složka tvoří ji kořeny živých rostlin, živočichové a mikroorganismy žijící v půdě proces vzniku půdy je velmi dlouhý

Půdní eroze = odnos částic půdy na jiné místo bývá způsobena vlivem vody a větru díky ní půdy ubývá

Význam půdy půda je přírodní zdroj umožňující obživu pro obyvatele Země je životně důležitá pro všechny rostliny, živočichy, houby a mikroorganismy půdu musíme chránit, zabraňovat jejímu znečištění kontaminace = znečištění půdy, při němž dochází k úniku škodlivých látek do půdy (při průmyslových haváriích)

Půdní druhy dělíme podle zrnitosti půdy: 1.) písčité půdy 2.) hlinité půdy 3.) jílovité půdy

1.) písčité půdy lehké půdy velké množství zrnitosti (kamínků a písku) málo úrodné (málo živin) dobře propouštějí vodu

2.) hlinité půdy střední půdy menší podíl zrnitosti propouštějí vodu a vzduch dostatek živin velmi úrodné (pěstování zemědělských plodin)

3.) jílovité půdy těžké půdy malé množství zrnitosti dobře zadržují vodu

Půdní typy v půdě jsou vytvořeny vrstvy odlišné barvy – ta je dána různým obsahem živin, vody, zrnitostí atd. …. jednotlivé vrstvy nazýváme půdní horizonty dle nich dělíme půdní typy: 1.) černozemě 2.) hnědozemě 3.) podzoly

1.) černozemě jsou půdy nížin mají hlubokou svrchní tmavou vrstvu, v níž je mnoho humusu velmi úrodné půdy vhodné pro pěstování zemědělských plodin

2.) hnědozemě vyskytují se v blízkosti černozemě ve vysokých nadmořských výškách mají méně humusu, jsou přihnojovány

3.) podzoly výskyt pod jehličnatými lesy méně úrodné půdy pahorkatin a vrchovin zemědělci je musí hnojit