ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastPřírodovědné vzdělávání Vzdělávací oborČlověk a příroda Tematický okruhZáklady biologie TémaZáklady biologie Tematická oblastZáklady biologie NázevEukaryotická buňka – dělení buněk AutorMgr. Dana Kuczmanová Vytvořeno, pro obor, ročník , LYT 1. ročník, STA 1. ročník, ELE 1.ročník AnotacePrezentace – Eukaryotická buňka – dělení buněk Přínos/cílové kompetenceŽák je seznámen s průběhem dělení eukaryotických buněk VY_32_INOVACE_22_10
EUKARYOTICKÁ BUŇKA DĚLENÍ BUNĚK Eukaryotická buňka Žáci se seznámí s průběhem dělení eukaryotických buněk. Učivo navazuje na vědomosti žáků ze ZŠ. Učivo je určeno pro žáky 1. ročníku SPŠ.
CHROMOZOMOVÉ SADY = Charakteristický počet chromozomů v jádře buňky. Každý organismus má svou charakteristickou chromozomovou sadu. Např. člověk46 myš40 kůň66
A) DIPLOIDNÍ SADA (2N) V tělních (somatických) buňkách jsou dvojice stejných chromozomů – homologní chromozomy. Jeden z těchto chromozomů pochází od matky a druhý od otce. Nesou stejné geny.
B) HAPLOIDNÍ SADA (N) V pohlavních buňkách. Je to poloviční počet chromozomů. Každý chromozom je jiný – heterologní. Nesou kombinované informace od matky i od otce.
CHROMOZOMOVÁ SADA ČLOVĚKA [01] Diploidní sada 46 chromozomů
DĚLENÍ BUNĚK 1. AMITÓZA – PŘÍMÉ DĚLENÍ Jádro buňky se protáhne, zaškrtí a oddělí. Chromozomy se NÁHODNĚ rozestoupí do dceřiných buněk – nedojde k přesnému rozdělení genetického materiálu. Je to jev patologický degenerativní. Vzniklá buňka se nemůže dál dělit.
OBRÁZKY AMITÓZY [02]
2. MITÓZA – NEPŘÍMÉ DĚLENÍ Zaručuje dokonalé rozdělení genetického materiálu. Je to nejběžnější typ buněčného dělení. Probíhá neustále ve všech TĚLNÍCH buňkách. Z 1 mateřské buňky vzniknou 2 dceřiné, přesné kopie, každá z nich má v jádře stejný počet chromozomů a stejné genetické informace jako buňka mateřská.
OBRÁZEK MITÓZY [03]
3. MEIÓZA – REDUKČNÍ DĚLENÍ Při meióze dochází k REDUKCI počtu chromozomů na polovinu a ke KOMBINACI vlastností obou rodičů. Z jedné diploidní somatické tělní buňky vzniknou při meióze 4 haploidní POHLAVNÍ buňky, z nichž každá je geneticky jedinečná. Tímto způsobem vznikají pohlavní buňky (spermie a vajíčka).
OBRÁZEK MEIÓZY [04]
ÚKOL 1. Porovnejte chromozomové sady. 2. Porovnejte jednotlivá buněčná dělení.
SEZNAM CITACÍ [01] Soubor:NHGRI human male karyotype.png. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [02] Soubor: Amitóza.PNG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [03] In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [04] File:Meiosis diagram.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: