Změna postojů personálu v sociálních službách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Zákon o sociálních službách
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Proměny rodiny II. Ohrožující dítě, ohrožující rodina.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Šikana v České republice
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Eva Brožová Alexandra Bečvářová
CHCI BÝT JAKO VY ZŠ VELTRUSY Projekt schválený Zastupitelstvem Středočeského kraje v rámci 2. výzvy 2. globálního grantu v oblasti podpory 1.2 Rovné příležitosti.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Individuální výchovný plán
Perioda raného mládí Ondřej Turek 1A. Dělení  Raný školní věk (mezi 6-7. a 8-9.)  Střední školní věk (mezi 8-9. a rokem)
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociální práce s rodinou 3
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Základy pedagogické metodologie
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Zdravá škola.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Výzvy a další cesta pro dětské služby v Maďarsku Rodičovská péče o děti a politika zaměstnanosti „Kolize nebo komplementarita?" Praha, 5. -
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Podpora procesu transformace pobytových sociálních služeb v MSK Úvodní konference k projektu Sanatoria Klimkovice.
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Základy sociální psychologie
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Modely mentální retardace
Téma Hypotézy ve výzkumu
Intervenční programy, poradny podpory zdraví
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
 Poslání sociální služby Chráněné bydlení VH, p.s.s.  Cíle služby  Cílová skupina uživatelů  Objekty Chráněného bydlení VH, p.s.s.  Poslání sociální.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Epidemiologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
DATUM / PŘEDNÁŠEJÍCÍNÁZEV KONFERENCE – KRÁTCE / MÍSTO KONFERENCE Druhý krok Preventivní program pro rozvoj sociálně-emocionálních kompetencí Bc. Kateřina.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Domov pro osoby se zdravotním postižením
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Domov se zvláštním režimem
Školská sociální práce
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Co říká česká veřejnost?
Rodičovství biologické a pěstounské
Nepříznivé sociální situace spojené se stárnutím senior v domácí péči
Transkript prezentace:

Změna postojů personálu v sociálních službách Zvládání problémového chování osob s autismem a/nebo s mentální retardací Změna postojů personálu v sociálních službách PhDr. Hynek Jůn, Ph.D.

Kolik lidí s mentální retardací zároveň vykazuje i problémové chování? Z epidemiologických studií, které byly uskutečněny ve Velké Británii a USA, můžeme velmi přibližně stanovit počet lidí s MR a problémovým chováním v ČR na 4500 spoluobčanů. (Emerson, 2002)

Co zvyšuje pravděpodobnost agrese? Modifikující faktory vnitřní Modifikující faktory vnější

Modifikující faktory vnitřní Věk Pohlaví Specifické syndromy a poruchy Stupeň mentální retardace Přidružené handicapy

Modifikující faktory vnější Čím jsou větší omezení v obytném prostředí člověka s mentální retardací (více mechanických restrikcí, více režimových aktivit a méně volnočasových aktivit aj.), tím je i větší pravděpodobnost výskytu problémového chování. Výsledky Californské studie ukazují, že minimálně jedna kategorie problémového chování se vyskytuje u: 3% lidí žijících nezávisle 8% lidí žijících v rodinách 9% lidí žijících v malé skupině (do šesti členů) 24% lidí žijících ve středně velkých skupinách 49% lidí žijících ve velkých zařízeních

Modifikující faktory vnější Interpretace vztahu výskytu problémového chování a prostředí však není jednoznačná. Je jasné, že skladba klientů, kteří žijí nezávisle bude jiná než skladba klientů ze sociálních zařízení (jiná MR, jiné sociální dovednosti aj.). Dále se nabízí otázka, jestli problémové chování vzniká na základě života v instituci nebo jestli ústavy byly vytvořeny pro osoby s problémovým chováním. Možný vztah prostředí a problémového chování je jistě daleko komplexnější.

Modifikující faktory vnější Nemožnost soukromí Jednání personálu Nevyhovující prostředí Počet personálu Náplň dne Nemožnost výběru Tlak na skupinový život

Modifikující faktory vnější- jednání personálu Efekt pořadí (dokumentace uživatele vede k obezřetnosti personálu, která může být uživatelem vyhodnocována jako nepřátelské chování)- příklad Věra Základní atribuční chyba (úsudek, přisuzování příčin, preferujeme dispoziční atribuci před situační atribucí)

Modifikující faktory vnější- jednání personálu Personál má často chybná kognitivní schémata (iracionální přesvědčení) o uživateli služby a o své úloze v sociální službě. Tato schémata ovlivňují vyhodnocování konkrétních situací s uživatelem. Na jejich základě se často objevuje chybná interpretace a/nebo emoční hodnocení situace.

Modifikující faktory vnější- jednání personálu Chybné hodnocení a interpretace spouští nevhodné chování personálu vůči uživatelům služby.

Modifikující faktory vnější- jednání personálu-chybná přesvědčení Je to dítě To si ke mně nesmí dovolit!!! Plně a vždy zodpovídám za jeho stav Musí mě poslouchat

Modifikující faktory vnější- jednání personálu-chybná přesvědčení Je to hajzl Kdyby chtěl, tak se může chovat lépe! Dělá mi to naschvál Tohle nemám zapotřebí

Modifikující faktory vnější- jednání personálu-chybná přesvědčení Musím zajistit spravedlnost Kdyby to dělali všichni, jak by to tu vypadalo Nesmí mít víc než ostatní, protože by mu to záviděli Všichni jsou si rovni

Modifikující faktory vnější- jednání personálu-chybná přesvědčení-cvičení Je to dítě Je to hajzl Musím zajistit spravedlnost Pozitiva a negativa z pohledu klienta Pozitiva a negativa z pohledu personálu

Modifikující faktory vnější- jednání personálu-chybná přesvědčení- cvičení Kouření uživatele Zodpovědnost za to, že se fyzicky nedostane k cigaretě a zapalovači- 0-100% Zodpovědnost za zdravý styl života (náplň jeho dne)- 0-100%

Agrese v Domovech Z našeho pohledu je spousta problémového chování spouštěno prostředím, ne handicapem. Výsledky z jiného výzkumu (Petišková, Čadilová, Jůn, 2007) , který proběhl v Domovech ve Středočeském kraji, naznačují následující:

Hypotézy výzkumu H1: Z pohledu personálu jsou v zařízeních sociálních služeb problémy v chování spíše u uživatelů s lehčími stupni mentální retardace než u uživatelů s těžšími stupni mentální retardace. H2: Pokud by se podle tvrzení personálu, který uživatele s problémovým chováním zná nejlépe, zmenšily skupiny, ve kterých uživatel žije, zmenšila by se i pravděpodobnost problémového chování.

Větší samostatnost, zmenšený dohled Získat reálné věci, na které mají prostředky Nesnažit se je zapojovat do aktivit Více s nimi mluvit Nácvik sebeobslužných dovedností Nic Jiné (bydlení s rodiči, spec. zařízení aj.) Bydlet v menším bytě Bydlet v menší skupině Bydlet s jiným spolubydlícím Změna medikace Změna denních aktivit Změna personálu Navýšení počtu personálu (chybné hodnocení chování)

Změna postojů V naší výzkumné části jsme se zaměřili na postoje personálu k uživatelům s problémovým chováním. Zajímala nás změna těchto postojů na základě proškolení personálu v metodách prevence a terapie problémového chování. Dotazník má 10 položek, každá položka má škálu 0 až 10. Na škále je možné zakroužkovat právě jednu možnost. Dotazník vyplnilo 147 respondentů, dva respondenti vyplnili dotazník chybně, výsledný počet respondentů je tedy N=145. Dotazník vyplňoval personál v přímé péči, a to jak na školách, tak i v ústavech sociální péče po celé ČR. Celkem byl dotazník vyplněn ve 12ti zařízeních. Nedělali jsme rozdíl mezi pohlavím, věkem, typem zařízení aj. V našem výzkumu nás zajímal pouze posun v prožívání situací s uživatelem s problémovým chováním před a po semináři o problémovém chování.

Změna postojů Naše hypotéza H0 zní: Školení personálu v technikách zvládání agresivního chování u uživatelů služeb snižuje nepohodu při interakcích s těmito uživateli. K více než padesátiprocentní změně k lepšímu v postojích personálu došlo v otázce č.2, č.6, č.8 a č.9. Ukázalo se tak, že pro pohodu personálu je důležité školení nejen v otázkách restrikcí, ale i v oblasti prevence. Personál, který si je jistý v rozpoznávání potřeb svých uživatelů, bude jistě klidnější než personál, který v této oblasti tápe.

Metodika se zabývá následujícími tématy: autismus, mentální retardace a jiné handicapy zvládání problémového chování pomocí KBT farmakoterapie komunikace s uživateli služeb vzdělávání dětí a specifické přístupy k dospělým uživatelům služeb legislativa a „přechod do života“

Závěr Děkuji za pozornost a přeji Vám hezký den… Hynek Jůn jun@apla.cz