Analýza konkurence
Firma má často největší konkurenty tam, kde je vůbec nepředpokládá Latentní konkurent – skrytý, neočekávaný Příklad: Kodak – největší konkurent Fuji. Nakonec se stali největšími konkurenty Canon a Sony – přišli jako první s fotoaparátem bez filmu – paměťové karty
Úrovně konkurentů Největší konkurenti jsou ti, co nabízejí podobné výrobky stejným zákazníkům za podobné ceny – Škoda – Peugeot, Citroen Firma považuje za konkurenty výrobce podobných výrobků všech tříd – Škoda – konkurenti všichni výrobci podobných aut Firma považuje za konkurenty všechny, kteří nabízejí SLUŽBU – konkurenty jsou výrobci aut, autobusů, motocyklů, kol Konkurenty jsou všechny firmy, které soutěží o tytéž zákazníkovy peníze – cestovní kanceláře, stavební firmy, …
Faktory ovlivňující konkurenci Počet prodejců a stupeň diferenciace Monopol Oligopol Monopolistická konkurence Dokonalá konkurence
Faktory ovlivňující konkurenci 2. Bariéry vstupu a pohyblivosti Ideální stav – libovolná firma vstupuje na trh a nabízí výrobky nebo služby = rozšíření nabídky = snížení zisku firem Jednotlivé trhy se liší obtížností vstupu – snadné otevřít restauraci, nesnadné vyrábět auta Základní překážky vstupu: Vysoká kapitálová náročnost Patenty a licence Suroviny Nutnost dobré pověsti
Faktory ovlivňující konkurenci 3. Bariéry zmenšení a výstupu Ideální stav – bez problémů se opustí trh, který je pro firmu nerentabilní Překážky : Oficiální nebo morální závazky vůči zákazníkům, věřitelům nebo zákazníkům Vládní opatření – poskytnutá dotace – nutnost pokračovat v podnikání x let Nedostatek jiných příležitostí Firmy zůstávají v podnikání dokud jsou schopny pokrýt variabilní a fixní náklady = to snižuje zisk ostatním firmám
4. Struktura nákladů- v některém odvětví je specifická struktura nákladů - ocelářství má velké náklady na surovinu, jiné odvětví – výroba spotřebního zboží - distribuce
Identifikace strategií konkurentů Nejbližší konkurenti jsou ti, kteří se zaměřují na stejný cílový trh a používají stejnou strategii Strategická skupina – firmy uplatňující stejnou strategii na daném trhu Příklad: Skupina A Velice úzká specializace, nízké výrobní náklady Vysoká cena Skupina B Široký sortiment Průměrné ceny Skupina C Střední sortiment Střední výrobní náklady Skupina D Průměrné výrobní náklady Nízká úroveň služeb Nízká cena
Odhad pravděpodobné reakce konkurenta Laxní konkurent – nereagují rychle ani výrazně na konkurenci. Může to být způsobeno tím, že pokládají své zákazníky za věrné, nebo nejsou dostatečně všímaví, nemají dostatek prostředků na reakci Vybíravý konkurent – reaguje pouze na určité formy reakce konkurenta – snížení ceny. Nereaguje na zintenzivnění reklamy Konkurent tygr – reaguje rychle a důrazně na jakékoliv ohrožení svého trhu Scholastický konkurent – reaguje nepředvídatelně