Kořen autor: David Hainall.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
STRUNATCI pláštěnci a bezlebeční
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
List autor: David Hainall.
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
Rostlinná pletiva.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
13.1 Kořen, stonek, list Rostliny mohou vypadat různě – malé, velké.
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Cíl: seznámení se stavbou, druhy, typy a funkcí
BOTANIKA ROSTLINNÉ ORGÁNY
Vylučovací soustava člověka
Stavba rostlinného těla
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Digitalizace výuky Příjemce
Název Vegetativní orgány rostlin - Kořen Předmět, ročník
Druhy zeleniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.35
Rostlinné orgány - stonek
VY_32_INOVACE_170 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Rostlinné orgány - kořen
Kořen Bohumil Bareš.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Život rostliny Lenka Kraváčková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0107 Mgr. Jan Marek.
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Uspořádání rostlinného těla
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
STAVBA TĚLA KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN
Stonek autor: David Hainall.
Stavba rostlinného těla Stonek
ORGÁNY SEMENNÝCH ROSTLIN
SEMENNÉ ROSTLINY STAVBA TĚLA KOŘEN.
Kořen Biologie 1. ročník.
STONEK.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN.
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
STONEK. Stonek2 STONEK Nadzemní rostlinný orgán Vegetativní orgán Stonek3.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
STONEK ROSTLINY.
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Kořen Sofi dobrynina 5.A..
VY_32_INOVACE_09_Rostlinná pletiva – 2. část
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Stavba rostlinného těla
Anatomie rostlinných orgánů
Vegetativní rostlinné orgány
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
KOŘEN VY_32_INOVACE_12_23.
Botanika.
Vegetativní orgány kořen.
Stonek.
Transkript prezentace:

Kořen autor: David Hainall

Stavba těla semenných rostlin Soubory pletiv s určitou funkcí vytváří u rostlin orgány: kořen stonek list Tyto orgány označujeme jako vegetativní – umožňují život rostliny.

U semenných rostli nacházíme i rozmnožovací orgány – semeno. Krytosemenné rostliny mají také květ a plod. U většiny rostlin rozeznáváme: nadzemní část podzemní část

Funkce kořene Upevňuje rostlinu v půdě. Nasává z půdy vodu a s rozpuštěnými minerálními látkami a rozvádí je do dalších částí rostliny . Ukládají se v něm zásobní látky. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anatomy_roots.jpg (17. 10. 2010)

Vnitřní stavba kořene střední válec cévní svazek dřeň kořenový vlásek prvotní kůra pokožka kořenová čepička kořenová čepička http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anatomy_roots.jpg (17. 10. 2010)

Funkce jednotlivých částí kořene Kořenová čepička – růst do délky, obsahuje dělivé pletivo. Kořenové vlásky – zvětšují povrch, usnadňují vstřebávání vody. Pokožka – kryje povrch, umožňuje vstřebávání vody. Cévní svazky – vedení vody a minerálních látek. Dřeň – růst do šířky. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anatomy_roots.jpg (17. 10. 2010)

Přeměny kořene Kořenové hlízy a bulvy (hlíza – např. hlízy u jiřin, bulva – např. celer) – ukládání zásobních látek. Vzdušné kořeny – některé tropické rostliny (např. fíkovník známý také jako fíkus nebo banyán) – přijímají vzdušnou vlhkost. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/CDC_celery.jpg (17. 10. 2010) http://media.photobucket.com/image/aerial%20root/queenofthehivemomof5/OGD%20GARDENING/banyan-tree-aerial-root.jpg?o=4 (17. 10. 2010) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:289_Ficus_carica_L.jpg (17. 10. 2010)

Příchytnou funkci mají kořeny popínavých rostlin (např Příchytnou funkci mají kořeny popínavých rostlin (např. břečťan popínavý) Tzv. haustoria – kořeny parazitických a poloparazitických rostlin – pronikají do cévních svazků hostitelské rostliny (např. jmelí bílé) http://media.photobucket.com/image/ivy%20root/Volunteers/Fire%20Projects/ivyroot.jpg?o=9 (17. 10. 2010) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Illustration_Viscum_album0.jpg (17.10. 2010) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ivy_uf1.jpg (17. 10. 2010)

Význam kořene Kořeny některých rostlin mají velký hospodářský význam. Kořeny tzv. kořenové zeleniny se konzumují jako potravina (např. mrkev, petržel, celer, křen atd.) Potravinářský průmysl zpracovává např. kořeny cukrové řepy. Kořeny mohou obsahovat i léčivé látky. využívané v lékařství (např. kostival lékařský).

Kořen – shrnutí Upevňuje rostlinu v půdě. Nasává z půdy vodu a s rozpuštěnými minerálními látkami a rozvádí je do dalších částí rostliny . Ukládají se v něm zásobní látky. Přeměny: hlízy, bulvy, vzdušné kořeny, kořeny s příchytnou funkcí, tzv. haustoria. Stavba: kořenová čepička, kořenové vlásky, pokožka, cévní svazky, dřeň.