Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/21.3732 VY_32_INOVACE_110 Anotace: Shoda přísudku s podmětem Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák poznává skladební dvojice Speciální vzdělávací potřeby: děti s SPU učební materiál dostaly jako pomůcku pro jejich domácí přípravu Klíčová slova: větné členy - podmět, přísudek, základní skladební dvojice, rod mužský životný, neživotný Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, druhé období Typická věková skupina: 9 let Metodické doporučení: snímek č. 3 je dobré dětem vytisknout jako metodickou pomůcku Ověřeno v praxi dne: 22. 5. 2014 Ve třídě: 4. ročník
Shoda přísudku s podmětem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Vacková. Dostupné na www.zsamsslapy.wbs.cz
Základní skladební dvojice přísudek la ly li podmět rodu středního rodu ženského rodu mužského životného rodu mužského neživotného
Pomůcka Čteme společně (ti) kamarádi………(oni) běželi (ty) ženy…………(ony) spěchaly (to) zvíře…………….(ono) chrochtalo (ta) kuřata…………….(ona) pípala (ta) mláďata………….(ona) rostla (ty) zvony…………….(ty) bily
Otázky pro tebe (opakování) U jakého slovního druhu určuješ rod? __________________________________ Jak poznáš rod mužský životný a neživotný? _____________________________ Proč určujeme rod mužský životný a neživotný? _____________________________________
Správné odpovědi na otázky U jakého slovního druhu určuješ rod? u podstatných jmen Jak poznáš rod mužský životný a neživotný? podle 1. a 4. pádu pokud se tvar shoduje, jde o mužský neživotný rod pokud se tvar neshoduje, jde o mužský životný rod Proč určujeme rod mužský životný a neživotný? abychom určili správně koncovku podstatných jmen rodu mužského, koncovku příčestí minulého ve shodě přísudku s podmětem
Rod mužský neživotný Vyhledej základní skladební dvojice a doplň. Hluboké příkop_ byl_ plné vody. Velké dub_ stál_ na školní zahradě. U dětí v pokoji visel_ dětské obrázky. Skoky do výšky se povedl_. V lesní školce vyrostl_ smrky. Zemědělské stroje pracoval_ na pol_.
Rod mužský neživotný Vyhledej základní skladební dvojice a doplň. Hluboké příkopy byly plné vody. Velké duby stály na školní zahradě. U dětí v pokoji visely dětské obrázky. Skoky do výšky se povedly. V lesní školce vyrostly smrky. Zemědělské stroje pracovaly na poli.
Rod mužský životný Vyhledej základní skladební dvojice a doplň. U plotu se krčil_ chlapci. Koně vyběhl_ na závodní dráhu. Trenéři fotbalistů se dohadoval_ na fotbalovém zápase. Uchazeči o zaměstnání prokázal_ své dovednosti. Stěhovaví ptáci přilétl_ z teplých krajin. Velcí dravci létal_ nad pol_.
Rod mužský životný Vyhledej základní skladební dvojice a doplň i/y. U plotu se krčili chlapci. Koně vyběhli na závodní dráhu. Trenéři fotbalistů se dohadovali na fotbalovém zápase. Uchazeči o zaměstnání prokázali své dovednosti. Stěhovaví ptáci přilétli z teplých krajin. Velcí dravci létali nad poli.
Citace Obrázky: Klipart