Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Multimédia Video a zvuk.
Digitální reprezentace
Tato prezentace byla vytvořena
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Tato prezentace byla vytvořena
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C11 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Multimédia  Digitální obraz je reprezentace dvojrozměrného obrazu, který používá jedničky a nuly (binární soustavu). Rozlišují se dva typy obrázků. vektorový.
Tato prezentace byla vytvořena
Ukládání dat. 1) Komprese dat speciální postup p ř i ukládání nebo transportu dat. Úkolem komprese dat je zmenšit datový tok nebo zmenšit pot ř ebu zdroj.
Soubory a složky Bohumil Bareš. Opakování - 4 základní pojmy 1.Ikona: je jakýkoliv obrázek na ploše přes který dvojklikem můžete otevřít jednu z níže.
Elektrotechnika Přenosová technika
Jak učit práci s videem.. Body učiva k práci s videem: 1. Co jsou videosoubory. 2. Typy videosouborů. 3. Kvalita videosouborů. 4. Jak přehrávat videosoubory.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
MULTIMÉDIA. Multimédia  oblast informačních a komunikačních technologií  multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků(kamera, video,
MULTIMÉDIA Dvořáková, 4.C.
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C12 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Cyklické kódy Přednáška 6. Perfektní kód A.Opravuje největší množství chyb B.Má nejvíce kódových slov C.Má nejlepší poměr počet chyb/délka kódu.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských Hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Regina Žáková, 4.B Multimédia. oblast informa č ních a komunika č ních technologií multimediální systém se ozna č uje souhrn technických prost ř edk ů.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Porovnání kodeků standardu MPEG 4
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.19 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Komprimace Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Multimédia.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Multimédia Žlutířová Eva.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Dekodéry Teletextu Dekodéry Teletextu.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Princip digitálního Princip digitálního.
Počítačová grafika Komprimace grafických dat Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Terestriální vysílání digitální.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Instrukční soubor 1.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Kanálové voliče televizních přijímačů.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Komprese (komprimace) dat  komprese = zmenšení objemu dat  používá se hlavně při archivaci nebo přenosu dat  slangové alternativní termíny: (za)zipování,
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Plošné spoje Obor:Elektrikář.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Skládání barev RGB Skládání barev.
Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Systémy moderních elektroinstalací
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Software počítače 2 - opakování
Orbis pictus 21. století Přenosové schéma
Radiové přenosové cesty
televizních přijímačů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Princip digitálního vysílání
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu

Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Komprese digitálního televizního TV signálu Komprese digitálního televizního TV signálu Přednáška č.1 Obor:Elektriář Ročník: 3. Vypracoval:Ing. Ladislav Polák, doc. Ing. Tomáš Kratochvíl, Ph.D. OB21-OP-EL-ELZ-KRAT-U-3-005

OBSAH  Co je to komprese ?  Rozdělení kompresních metod  Definice nejdůležitějších pojmů (redundance, irelevance, kompresní poměr)  Komprimační metody používané v digitálním televizním vysílání (1)

Co jsou to ty komprese ? Komprese (komprimace) dat Komprese (komprimace) dat je speciální postup při ukládání nebo transportu dat. Úkolem komprese dat je zmenšit datový tok nebo zmenšit potřebu zdrojů při ukládání informací. Obecně se jedná o snahu zmenšit velikost datových souborů, což je vhodné například pro jejich archivaci. Komprese může být nutná taky při omezené datové propustnosti.

Rozdělení kompresních metod Kompresi dat lze rozdělit do dvou základních kategorií:  ztrátová komprese – při kompresi jsou některé informace nenávratně ztraceny a nelze je zpět rekonstruovat. Používá se tam, kde je možné ztrátu některých informací tolerovat. Používá se pro kompresi zvuku a obrazu (videa), při jejichž vnímání člověk chybějících údajů nevšimne.  bezeztrátová komprese – obvykle není tak účinná jako ztrátová komprese dat. Velkou výhodou je, že komprimovaný soubor lze opačným postupem rekonstruovat do původní podoby. To je nutná např. při přenášení počítačových dat, kde by ztráta i jediného symbolumohla znamenat nenávratné poškození souboru.

Definice nejdůležitějších pojmů Datové toky je možný komprimovat díky vysoké redukci redundance a irelevance.  redundance = nadbytečnost Informace se opakuje v datovém toku několikrát, nenese žádný obsah. Tito informace je pak možné zcela eliminovat, protože jejich absence nemá žádný vliv na výsledný obrázek. Je beze ztráty obnovitelná v přijímači.  irelevance = zbytečnost Informace není vnímatelná lidskými smysly, složky které oko nedokáže rozlišit díky jeho anatomii – „ostrost“ barev může být omezena frekvenčně (např. jemné struktury vs. hrubé struktury v obraze).  kompresní poměr – je podíl velikosti objemu původních dat kuvelikosti komprimovaných dat.

Komprimační metody používané v digitálním TV vysílání (1) 1/4 Datový tok SDTV digitálního videa je roven 270 Mbit/s. Tento datový tok je ale příliš velký pro vysílání a proto musí komprimován na (2-6) Mbit/s s vysokým kompresním poměrem. MPEG (Motion Picture Experts Group) Je název skupiny skupiny standardů používaných na kódování audiovizuálních informací (např. film, obraz, hudba) pomocí digitálního kompresního algoritmu. MPEG spolupracuje s organizací ISO (International Organization for Standardization ), a komisí IEC (International Electro-Technical Commission).

Princip MPEG Komprimační metody používané v digitálním TV vysílání (1) 2/4 Kodeky (kodér a dekodér) MPEG využívají ztrátovou kompresi pomocí transformačních kodeků. U ztrátových transformačních kodeků se vzorky obrazu nebo zvuku rozdělí na drobné segmenty, transformují se na frekvenční prostor a poté kvantizují. Výsledná kvantizovaná data se dále kódují entropicky. V rámci standardu MPEG je popsán jen formát bitového toku a dekodér. Kodér není v rámci standardu popsán. Pro členy skupiny MPEG jsou však k dispozici referenční implementace, které vytvářejí platné bitové toky. To v praxi znamená, že libovolný dekodér formátu MPEG-4 dokáže dekódovat libovolný materiál formátu MPEG-4 (stejného typu) bez ohledu na to, jakým kodérem byl konkrétní materiál kódovaný.

Komprimační metody používané v digitálním TV vysílání (1) 3/4 Skupina MPEG standardizovala následující kompresní formáty: MPEG 1  MPEG 1 Kódování pohyblivého obrazu a přidruženého zvuku pro digitální datové nosiče s rychlostí přenosu 0,9 až 1,5 Mbitu/s. Standard pro kódování zvuku zahrnuje také oblíbený zvukový kompresní formát Layer 3 (MP3).  MPEG 2 Všeobecné kódování pohyblivého obrazu a přidruženého zvuku. Zahrnuje přenosové, obrazové a zvukové kódovací standardy pro vzduchem šířené televizní vysílaní ATV a DVB, a (s určitými změnami) disky DVD Video. Přenosová rychlost se pohybuje od 1,5 Mbitu/s až do 15 Mbitů/s (pro TV signál se používá rychlost 6 Mbitů/s).

Komprimační metody používané v digitálním TV vysílání (1) 4/4  MPEG 3 Původně určený pro kódování standardu HDTV, později byl jeho vývoj pozastaven a standard MPEG-3 byl sloučen se standardem MPEG-2.  MPEG 4 Kódování audiovizuálního obsahu s velmi nízkým bitratem. Rozšiřuje formát MPEG-1 o podporu audio/video „objektů“, 3D obsahu, kódování s nízkou rychlostí přenosu. Je mnohem dále než předchozí kompresní formáty: nedívá se na obraz jako celek, ale rozděluje ho na pozadí a jednotlivé objekty, které jsou na tomto pozadí. Zatímco současné standardy DVB používají MPEG 2, standardy druhé generace DVB budou používat právě MPEG 4. Přesně se jedná o MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding), známá také jako Part 10 a je přijatá jako standard H.264.

Standard MPEG-2MPEG-4 AVC Dokončen Formáty bloků 4:2:0 4:2:2 4:4:4 4:2:0 Rozměr (makro)bloků 16 x x 8 8 x 8 8 x 4 4 x 4 Bezeztrátový mód -- Bitová rychlost pro program SD ~ 4 Mbit/s~ 2 Mbit/s Bitová rychlost pro program HD ~ 18 Mbit/s-

Nejznámější kodeky

1.Vít, V. Televizní technika – přenosové barevné soustavy. BEN – technická literatura, Praha, Fischer, W. Digital Video and Audio Broadcasting Technology. A practical Engineering Guide. Springer, Reimers, U. DVB. The Family of International Standards for Digital Video Broadcasting. Springer, – programová nabídka v ČR, mapy pokrytí a vysílače 5.www. wikipedia.org – internetová encyklopedie Použitá literatura

Děkujeme Vám za pozornost Ladislav Polák, Tomáš Kratochvíl Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Střední průmyslová škola Uherský Brod, 2010