1VF522- Politika veřejných výdajů. 1.téma: Veřejné výdaje jako součást veřejného sektoru ve smíšené ekonomice -smíšená ekonomika -důvody existence veřejných.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Mojmír Hampl Česká národní banka INESS „Zoči-voči deficitom“ Bratislava
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
CENOVÁ KONVERGENCE K EU: Poznatky z mezinárodního srovnání Seminář MF ČR Smilovice, 2. prosince 2003 Martin Čihák (MMF) Tomáš Holub (ČNB)
Sociální politika a Welfare State
(na TUL: budova H, 6. patro KPE, č. dveří 716 tel )
5. TÉMA RŮST VEŘEJNÝCH VÝDAJŮ – JEHO PROJEVY A PŘÍČINY.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Agregátní poptávka a nabídka
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Hospodářská politika.
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
THEME 4 Public Expenditures, Public Programmes, Public Projects
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
3 EFEKTIVNOST TRHU.
EKONOMICKÁ PODSTATA BYDLENÍ Ing. David Slavata, Ph.D. Ekonomika bydlení.
Veřejné finance Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Typ statkuČistý veřejný Smíšený st., Vlastnosti jak veřejného tak soukromého statku St. pod ochranou Čistý soukromý Kdo získává?Všichni členové spol. Spotřebitelé.
Makroekonomické výstupy
SMÍŠENÁ EKONOMIKA A PŘÍČINY EXISTENCE VEŘEJNÉHO SEKTORU
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Fiskální hospodářská politika Fiskální hospodářská politika Ekonomie veřejného sektoru 3. přednáška Eva Tomášková Katedra finančního.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
 Vytvořit vhodné a stabilní prostředí pro podnikání  Omezovat stínovou ekonomiku / nezákonné, nemorální, nezdaněné/  Řešit selhání trhu.
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
TÉMA 10 VÝDAJE NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ. Člověk se dostane v životě do nesnází, v nichž potřebuje pomoc a podporu - peněžní, věcnou i jinou POMOC může.
Téma 5 Mikroekonomická hospodářská politika
Veřejné výdaje a příjmy
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA Základy ekonomie II 2. přednáška Eva Tomášková
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Materiální základ produkce veřejných statků
1. téma Úvod do daňové teorie.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Čtvrtek: –
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Úterý: – Čtvrtek:
Veřejné finance a veřejné statky
Základy veřejných financí
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
Poslání Veřejného Sektoru Jeho struktura a faktory ovlivňující jeho velikost.
Sociální politika Definice Objekty sociální politiky Předmět sociální politiky Úrovně sociální politiky osobní rozsah věcný rozsah.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Vládní výdaje a zdanění
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Září 2017 Sociální stát.
Koncepční přístupy k hospodářské politice
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
1VF522- Politika veřejných výdajů
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

1VF522- Politika veřejných výdajů

1.téma: Veřejné výdaje jako součást veřejného sektoru ve smíšené ekonomice -smíšená ekonomika -důvody existence veřejných výdajů -nástroje realizace veřejných výdajů

tržní –regulováno cenami, cenovými signály SMÍŠENÁ EKONOMIKA (mixed economy): koexistence soukromého a veřejného sektoru pluralita vlastnictví –soukromé –veřejné - státní, municipální, komunální apod. dvojí fungování ekonomiky: netržní –řízeno veřejnými (státními) zásahy, tj. různými zákony (regulací), daněmi, veřejnými výdaji

Tři funkce veřejných výdajů: 1.alokační – mikroekonomická 2.stabilizační – makroekonomická 3.redistribuční - mimoekonomická

Government spending, % of GDP Austria Belgium Canada France Germany Italy Japan Netherlands Norway Spain Sweden Switzerland Britain United States AVERAGE * Australia Ireland New Zealand AVERAGE TOTAL AVERAGE Source: IMF * Average without Germany, Japan and Spain undergoing war or war preparations at his time

VEŘEJNÉ VÝDAJE Veřejné výdaje (G) „ujídající“ Transfery (Tr) “neujídající“

C + I Privátní sektor Veřejný sektor G CGCG IGIG T (daně) Tr (transfery) T - Tr= čisté daně

Veřejné výdaje musí splňovat základní principy: - Princip efektivnosti - Princip spravedlnosti - Princip administrativní proveditelnosti

Principy efektivnosti: Makroefektivnost - veřejné výdaje nesmí růst nad mez, kdy jsou přítěží ekonomického růstu Mikroefektivnost - veřejné výdaje musí být efektivně alokovány mezi potřeby veřejnosti Pobídkovost –veřejné výdaje musí omezit své nevýhodné efekty, jako je vliv na zaměstnanost, úspory apod.

Principy spravedlnosti: Základní – horizontální a vertikální K tomu - odstranění chudoby - pojištění (proti snížení příjmu, např. v nemoci - vyrovnávání spotřeby

Principy administrativní proveditelnosti: - jednoduchost, srozumitelnost - obrana proti zneužití

EMPIRICKÝ FAKT: Veřejné výdaje rostou Alfred Wagner – (1835 – 1917): „S růstem důchodu na hlavu roste v ekonomice velikost veřejného sektoru“

Faktory růstu veřejných výdajů: sociální a demografické faktory prahové efekty, válečné události inflační tendence, vyšší nákladovost služeb technologické změny měkké rozpočtování politické zájmy a vlivy

Stát blahobytu (welfare state) veřejné (státní) starobní důchody úrazové a invalidní pojištění pojištění v nezaměstnanosti nemocenské pojištění rodinné přídavky sociální podpory určitým skupinám obyvatelstva veřejné zdravotnictví podpora bydlení, potravinové programy

MIKROEKONOMICKÁ TRŽNÍ SELHÁNÍ - ALOKAČNÍ FUNKCE nedokonalá konkurence - monopol, přirozený monopol externality veřejné statky a některé další (např. asymetrická informace)