Rytmus, metrum, tempo Předmět Autor: Mgr. Pavlína Králíková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Označení způsobu hry, dělení a prodlužování not Předmět, ročník
Advertisements

Poezie.
Co je to divadlo, kde se hraje, zpívá a tančí?
Číslo a název šablony klíčové aktivity
PROCVIČOVÁNÍ NOTOVÉHO PÍSMA
LIDOVÁ HUDBA NA MORAVĚ.
Nepravidelná slovesa Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
Oddělování složek ze směsí
Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Stavba kostry člověka l
Hudebně výrazové prostředky
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Dánské království Geografie Autor: Mgr. Zdeněk Kříž
Esterifikace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Pracovní poměr Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Elektrochemická řada napětí kovů
Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Kapitoly z muzikoterapie
Původ hudby, pravěk, starověk
Čeleď bobovité Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_42.
Masová komunikace, masová média
Původ a vývoj člověka II Autor: Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Hmotnostní zlomek složky směsi
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
2.1 Hudební vyjadřovací prostředky
Hudební renesance v Čechách
Látky jsou složeny z částic
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
HudebnÍ KoŘENÍ.
ICT – Hudební výchova – Vokální činnosti
Co je to kánon a fuga? Hudební výchova
Hudba 20.století, DODEKAFONIE
Název Notopis 2 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
kapitoly z dějin hudby zábavné jazz – Éra swingu
Převody jednotek objemu
Převody jednotek délky
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základní škole OP VK.
Polovodičová dioda Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Muzikál Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Co je to akord? Hudební výchova
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Tělesná a hlasová příprava ke zpěvu Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
O skladatelských technikách Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Trajektorie a dráha Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_540_Notové písmo3 AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová ROČNÍK, DATUM:
Co je to stupnice a tónina?
Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Matematické hry Vetřelec, Bludiště Násobky přirozených čísel, čísla složená, prvočísla VY_42_INOVACE_07_01.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_HUDEBNÍ VÝCHOVA_Z ČEHO SE SKLÁDÁ HUDBA? Název: Z.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Italské hudební názvosloví
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_06
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Fyzika – Kmitavý pohyb.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Rytmus, metrum, tempo Předmět Autor: Mgr. Pavlína Králíková Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Předmět Rytmus, metrum, tempo Autor: Mgr. Pavlína Králíková

Pojmosloví RYTMUS = střídání not různé délky, např. kyv hodin (1 kyv = mnoho menších) METRUM = pulzace, pravidelně se opakující kmity, údery; rozlišujeme těžké a lehké doby Nejmenší metrický úsek = TAKT a) jednoduchý (sudý: 2/2, 2/4; lichý: 3/2, 3/4, 3/8) b) složený (např. 3/8 + 3/8 = 6/8) 27. června 2012

Pojmosloví TEMPO = rychlost, s jakou následují kmity kyvadla, v hudbě se označuje italskými názvy – např. allegro, moderato, andante, presto někdy se označuje: čtvrťová nota = 80 (Metronom/min.) 27. června 2012

Rytmické hry Vybereme vhodný text pro rytmické zpracování, např. oblíbené dětské říkačky nebo takové, které sami vymyslíme: Šel dědeček do kopečka, muzika mu hrála, nohy se mu třepotaly, babička se smála Mydli málo, per více, neper tuto, per tamto, per dále! 27. června 2012

Rytmické hry Kučero, Kučero, co to u vás bručelo? Ňáká kráva, nebo bejk, ňákej ďas to musel bejt Zvolený verš nebo dva sborem opakujeme s libovolnými pohyby, vycházíme přitom z okamžitých pocitů Hráči mají větší jistotu, když se zpočátku drží za ruce, potom se pustí, tleskají, pleskají nebo luskají do rytmu 27. června 2012

Rytmické hry Pokusíme se rytmus každé říkanky zapsat do not (společnými silami – někdo může ťukat rytmus, jiný zapisovat), měníme tempo, zpomalujeme, zrychlujeme – prakticky si upevňujeme termíny RYTMUS, METRUM, TEMPO Celou kapitolu můžeme ukončit hrou z dětství – rozpočitadlo: U potoka roste kvítí, říkají mu petrklíč, na koho to slovo padne, 27. června 2012

Rytmické hry ten musí jít z kola pryč Někteří skladatelé vystavěli na rytmu celé skladby, rytmus hraje důležitou roli např. v těchto skladbách: http://www.youtube.com/watch?v=3-4J5j74VPw (M. RAVEL: Bolero) http://www.youtube.com/watch?v=nFeF_yFtssk (S. JOPLIN: Ragtime) 27. června 2012

Použité zdroje ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 1.st ed. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5. Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 27. června 2012