VY_32_INOVACE_PSYPS110460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor: Mgr. Pavel Zapletal Určeno pro předmět: Psychologie Tematická oblast: Psychologie osobnosti Obor vzdělání: Podnikání (64-41-L/51) 1. ročník Název výukového materiálu: Inteligence – učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 20 minut
Inteligence Jedná se o rozumovou schopnost řešit nově vzniklé nebo obtížné situace, schopnost učit se ze zkušeností, schopnost přizpůsobit se, schopnost správného určení podstatných souvislostí a vztahů. Jedná se o rozumovou schopnost řešit nově vzniklé nebo obtížné situace, schopnost učit se ze zkušeností, schopnost přizpůsobit se, schopnost správného určení podstatných souvislostí a vztahů. Je to vlastnost, což znamená, že je vrozená, nemůžeme tedy její míru ovlivnit, ale můžeme ji rozvíjet získáváním zkušeností a procvičováním modelových situací Je to vlastnost, což znamená, že je vrozená, nemůžeme tedy její míru ovlivnit, ale můžeme ji rozvíjet získáváním zkušeností a procvičováním modelových situací Ideální je, zaměřit se na jednotlivé faktory, vybrat si ty, v nichž jsme nejslabší a pokoušet se to cíleně změnit. Ideální je, zaměřit se na jednotlivé faktory, vybrat si ty, v nichž jsme nejslabší a pokoušet se to cíleně změnit.
IQ trénink pro žáky č. 1 Potkal jsem svého příbuzného. Jeho matka je tchýně mé matky, ale on se nestýká s mým otcem. Co je to za příbuzného ? Potkal jsem svého příbuzného. Jeho matka je tchýně mé matky, ale on se nestýká s mým otcem. Co je to za příbuzného ? Mám doma několik zvířecích miláčků. Kromě dvou z nich mám jednoho psa. Až na dvě zvířata mám i jednu kočku. Kromě dvou živočichů mám i papouška. Kolik mám kterých zvířat ? Mám doma několik zvířecích miláčků. Kromě dvou z nich mám jednoho psa. Až na dvě zvířata mám i jednu kočku. Kromě dvou živočichů mám i papouška. Kolik mám kterých zvířat ? Cesta do práce autem mi trvá hodinu a dvacet minut. Zpáteční cesta, po stejné trase a stejnou rychlostí, mi trvá 80 minut. Můžete mi to vysvětlit ? Cesta do práce autem mi trvá hodinu a dvacet minut. Zpáteční cesta, po stejné trase a stejnou rychlostí, mi trvá 80 minut. Můžete mi to vysvětlit ? Které slovo nepatří významově mezi ostatní ? – DĚLÍ NOP, ŘAD SET, BOTA SO, MAL SÁ, KEP TÁ Které slovo nepatří významově mezi ostatní ? – DĚLÍ NOP, ŘAD SET, BOTA SO, MAL SÁ, KEP TÁ Čínský mudrc říká svému žákovi: „ Myslím si číslo. Když k němu přičtu jeho dvě třetiny a odečtu jednu třetinu součtu, výsledek je 10. Jaké jsem si myslel číslo ?“ Čínský mudrc říká svému žákovi: „ Myslím si číslo. Když k němu přičtu jeho dvě třetiny a odečtu jednu třetinu součtu, výsledek je 10. Jaké jsem si myslel číslo ?“
Výsledky IQ tréninku č. 1 Strýc Strýc Celkem tři, jednoho psa, jednu kočku a jednoho papouška Celkem tři, jednoho psa, jednu kočku a jednoho papouška Jde o stejný čas, jedna hodina a dvacet minut je 80 minut Jde o stejný čas, jedna hodina a dvacet minut je 80 minut MAL SÁ – salám,ostatní jsou přesmyčky dnů v týdnu MAL SÁ – salám,ostatní jsou přesmyčky dnů v týdnu Devět Devět
Tabulka IQ hodnot Inteligence géniů Inteligence géniů do Výjimečná superiorní inteligence do Výjimečná superiorní inteligence do Vysoce nadprůměrná inteligence do Vysoce nadprůměrná inteligence do Nadprůměrná inteligence do Nadprůměrná inteligence do Vysoce průměrná inteligence do Vysoce průměrná inteligence do Průměrná inteligence do Průměrná inteligence do 90 - Slabě podprůměrná inteligence do 90 - Slabě podprůměrná inteligence do 80 - Nižší stupeň mentální retardace do 80 - Nižší stupeň mentální retardace do 70 - Lehká mentální retardace do 70 - Lehká mentální retardace do 50 - Střední mentální retardace do 50 - Střední mentální retardace do 20 - Těžká mentální retardace do 20 - Těžká mentální retardace
Druhy inteligence Slovně – logická Slovně – logická Matematická Matematická Tělesně – pohybová Tělesně – pohybová Prostorová Prostorová Jazyková Jazyková Hudební Hudební Interpersonální Interpersonální Intrapersonální Intrapersonální
IQ trénink pro žáky č. 2 Vyřešte tuto antickou hádanku pro děti: „ Když jsem šel do Říma, potkal jsem cestou proti sobě muže, který měl sedm žen. Každá z nich měla s sebou sedm koček a každá kočka měla s sebou sedm myší a každá myš sedm vší. Kolik mužů, žen, koček a vší mířilo do Říma ?“ Vyřešte tuto antickou hádanku pro děti: „ Když jsem šel do Říma, potkal jsem cestou proti sobě muže, který měl sedm žen. Každá z nich měla s sebou sedm koček a každá kočka měla s sebou sedm myší a každá myš sedm vší. Kolik mužů, žen, koček a vší mířilo do Říma ?“ Na jedné sumerské tabulce se píše: „ Kdo je před zrcadlem ? Otec tohoto muže je syn mého otce a já žádné bratry nemám.“ Na jedné sumerské tabulce se píše: „ Kdo je před zrcadlem ? Otec tohoto muže je syn mého otce a já žádné bratry nemám.“ Keltský mnich z Yorku se v 9. století zeptal svých žáků: „ Jestliže jsme před třemi dny měli den, který předchází pátku, který den budeme mít pozítří ? “ Keltský mnich z Yorku se v 9. století zeptal svých žáků: „ Jestliže jsme před třemi dny měli den, který předchází pátku, který den budeme mít pozítří ? “ Otci je čtyřicet let a synovi třináct let. Kdy byl otec čtyřikrát starší nežli syn ? Otci je čtyřicet let a synovi třináct let. Kdy byl otec čtyřikrát starší nežli syn ? Napište 5 stejných číslic, aby jejich součet dával 14. Napište 5 stejných číslic, aby jejich součet dával 14.
Výsledky IQ tréninku č. 2 Jeden- já sám, Muž, ženy, kočky, myši a vši šli proti mně, tedy od Říma Jeden- já sám, Muž, ženy, kočky, myši a vši šli proti mně, tedy od Říma Můj syn Můj syn Úterý Úterý Před 4 lety, kdy bylo otci 36 a synovi 9 let Před 4 lety, kdy bylo otci 36 a synovi 9 let = = 14