Kotler-Armstrong: Marketing. Grada 2004, s.783 Kritika marketingu Marketing je kritizován často a vydatně. Část kritiky je oprávněná, část nikoliv. Kritici prohlašují, že určité marketingové akce ohrožují jednotlivé spotřebitele, společnost jako celek i jiné obchodní firmy. Kotler-Armstrong: Marketing. Grada 2004, s.783
spotřebitelé Vysoké ceny a obchodní přirážky Vysoké distribuční náklady Vysoké náklady na reklamu a další komunikační nástroje Nekalé obchodní praktiky Prodej pod nátlakem Nekvalitní a nebezpečné produkty
společnost Vytváření falešných potřeb Přílišný materialismus Zvyšování společenských nákladů v důsledku prodeje soukromých produktů (auta-dálnice) Moc soukromého sektoru omezuje moc veřejné politiky a dostává se do rozhodujících pozic (nahrazuje politickou moc) Poškozování konkurence (koncentrace trhu)
aktivismus hnutí na ochranu spotřebitelů (consumerism) Základní práva: nekoupit nabízený výrobek, bezpečnost zakoupeného výrobku, očekávat deklarované užitné vlastnosti, právo na přesné informace o důležitých vlastnostech produktu, ochrana před nízkou kvalitou a neseriózními marketingovými postupy, právo prosazovat výrobky, zvyšující kvalitu života, u nás např.S0S, spotrebitele.info hnutí na ochranu životního prostředí (environmentalism) první vlna: (60.- 70. léta) protesty veřejnosti proti ničení ekosystémů, kácení lesů aj., (70. a 80. léta) druhá vlna: zákony a regulace na ochranu živ. prostředí, (nyní) třetí vlna: trvale udržitelný rozvoj