DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětČeský jazyk a literatura Tematický okruhLiteratura pro 2.ročník TémaMaryša – bratři Mrštíkové. Označení DUMUVY_32_INOVACE_111 Jméno autoraEva Máchová Datum vytvoření AnotacePrezentace života autorů a jejich společného díla Maryša.
Maryša Alois a Vilém Mrštíkové
- z rodiny místního ševce, díky otci měli náležité vzdělání Alois (1861 – 1925) - působil jako učitel - důležitá díla napsal spolu s bratrem Vilém (1863 – 1912) - studoval práva, ale kvůli uměleckým zájmům je nedokončil -Po několika letech života v Praze se odstěhoval zpět na Moravu, tentokrát k bratrovi Aloisovi do Divák u Hustopečí, které se díky jejich aktivitě staly jedním z center moravské kultury. - Dílo: impresionistické romány: Santa Lucia, Pohádka máje románová kronika Rok na vsi (s bratrem) drama: Maryša
Maryša -její námět Alois původně zamýšlel zpracovat jako román, ale Vilém jej přesvědčil o dramatu - vrchol české realistické dramatické tvorby - děj se odehrává na slovácké vesnici Mladá dívka Maryša je z finančních důvodů nucena provdat se za vdovce Vávru, který má z předchozího manželství tři děti. Nové manželství není šťastné a končí tragicky – Maryša Vávru otráví jedem v kávě. téma: -majetkové poměry a nerovný vztah muže a ženy - kritika poměrů na vesnici
VÝSTUP SEDMÝ PŘEDEŠLÍ. LÍZAL vchází. BABIČKA později belhavě odejde. LÍZAL (vesele). No, Maryšo — copak? Ženich přinde co nevidět a ty néseš ještě ani ustrojená. MARYŠA (utírá slzy). LÍZAL Co zas? Dyť na jatku nepudeš. Na katechismus musí každé jít — (Jde a odkládá beranici.) Vy ženský ste přece enem divný. Místo co máte před svatbó véskat a smát se — dáte se do pláče. Dyť se toho katechismu tak nebuj. Přeces chodila do školy a dyckys uměla. MARYŠA (rozběhne se a padne před ním na kolena). Tatínečku zlaté — proboha vás prosím — (Pro pláč nemůže dál a líbá jenom jeho kolena.) LÍZAL (zdvihá ji se země). Ale děvčico — dítě — No, deť — — — Neplač — (Vlídně.) Franckovi ti přece nedám! MARYŠA Ale já vám k živýmu Bohu přísahám — že na něho zapomenu. — Dyť na něho ani nemyslím! BABIČKA (vstane a přidržujíc se předmětů v cestě tiše se odšourá ven). LÍZAL Ale, ale — copak bys — no jdi — — obleč se pěkně — (odvádí Maryšu do druhé světnice) já s matkó ještě promluvím — ale udělej mně radost — a obleč se. MARYŠA (vrávoravě odchází do druhé světnice). Bože, dybych snad do toho kameňa mluvila, spíš by se ustrnul. (Odejde.) (1)
Rozbor ukázky: Dokažte, že jde o ukázku z realistického díla. Určete lit. druh a žánr – dokažte na ukázce. Charakterizujte hlavní postavy ukázky. Charakterizujte jazykovou stránku ukázky. Řekněte, jak na vás uvedená ukázka zapůsobila. Posuďte, zda se podobná tematika vyskytla i v jiných dobových dílech, českých i cizích.
Seznam literatury a pramenů (1) Sochrová, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce pro střední školy. Fragment. Praha, 2008, s. 150