LITERÁRNÍ SMĚRY 1. POL. 20. STOLETÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
Výtvarné umění v 19. století II.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0760BED
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými básníky 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Další památky literatury doby husitské Mgr. Ludmila Růžičková
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Je schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Portréty literárních osobností světové literatury.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
František Halas a Bohuslav Reynek
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. J. Erbena Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Haška…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Poezie, próza a drama ve světové literatuře do II
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Světová poezie 1. poloviny 20. století Opakování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Moderní poezie počátku 20. století
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Moderní umělecké směry v literatuře
Christian Morgenstern Šibeniční písně
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
Christian Morgenstern
VÍTĚZSLAV NEZVAL (surrealismus)
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 20. století
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Surrealismus Název školy
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
Surrealismus.
ČESKÝ SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
21 Září 2015 Marek Parvonič C3B Walter Whitman a Stébla Trávy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
v předválečném, válečném
UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I.
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Mgr. Marie Havránková VÍTĚZSLAV NEZVAL Literatura 1.pol. 20. stol.
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
Meziválečná poezie a drama
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Česká meziválečná poezie
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
DADAISMUS.
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Surrealismus v malířství Autor: Mgr.
Transkript prezentace:

LITERÁRNÍ SMĚRY 1. POL. 20. STOLETÍ PŘEHLED

1. VITALISMUS oslava člověka radost ze života představitelé: F. Šrámek J. Wolker K. Čapek http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frana_Sramek_1926.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jiri_Wolker_bust_in_Prostejov.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karel-capek.jpg

2. CIVILISMUS oslava moderní techniky a pokroku představitelé: Walt Whitman (USA) S. K. Neumann http://www.knihovnaslany.cz/kalendarium/2010/06/ctenarsky-denik-cerven-2/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Walt_Whitman_edit_2.jpg

Walt Whitman: Stébla trávy b. Zpěv radostí ... Ó koupat se na plovárně nebo na vyhlídnutém místě poblíž břehu, Cákat vodu! Kráčet po kotníky ve vodě nebo běžet o závod podél pobřeží nahý. Uvědomit si prostor! Nadbytek všeho, že nikde není hranic, Vynořit se a být z oblohy, ze slunce, měsíce, letících mračen, Být jedno s nimi. Ó radost mužného sebe sama! Neotročit nikomu, nepodrobovat se nikomu, žádnému tyranovi známému ani neznámému,… . SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0187-6

3. FUTURISMUS obdivuje civilizaci a techniku do umění proniká moderní život odstraněna interpunkce lat. futurum = budoucí představitelé: F. T. Marinetti (It.) V. Majakovskij (R.) http://cs.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Majakovskij http://cs.wikipedia.org/wiki/Filippo_Tommaso_Marinetti

Vladimir Majakovskij: 150 000 000 Žízni, žhni, napoj! pal, Hlade, řež, nasyť! kruš! Je čas Naše nohy - na boj toť vlaky, jež míjejí milníky. tělo Naše ruce - nosit. prach ovívající vějíře lánů. Pažby k líci! Naše ploutve – toť parníky. Bijte do bojácných! Naše křídla – letky aeroplánů. Do prchajících, Jít! pistole, bácni! Valit se! Duše, jásej! Proplouvat! Konečně už! Letět! Žárem, … žehem, kovem, jasem SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0188-3.

Znaky této básně: zachycuje atmosféru revoluce bez logického řádu zvláštní grafické uspořádání – stupňovitost tzv. „schůdky“ – verše v podobě schodiště syntakticky jednoduché prostředky novotvary silná expresivita (gradace, ironie…)

4. EXPRESIONISMUS lat. expressio = výraz vyjádření obavy o osud člověka chápání reality zevnitř, vyjádření duševních pocitů (děs, hrůza z násilí) představitelé: L. Klíma R. Weiner http://cs.wikipedia.org/wiki/Ladislav_Kl%C3%ADma

5. KUBOFUTURISMUS kubus = krychle zachycení složité skutečnosti z mnoha úhlů pohledu uvolnění dějových souvislostí, spontánní proud představ, zdůraznění grafické podo- by básně (kaligramy = obrazové básně) Guillaume Apollinaire (Fr.) http://cs.wikipedia.org/wiki/Apollinaire

Kaligramy G. Apollinaire http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Guillaume_Apollinaire_Calligramme.JPG

6. DADAISMUS dada v dětské řeči = hračka zdůrazňuje uměleckou absurditu, primitivitu, pocit nesmyslnosti života princip náhodnosti věcí a nesmyslnosti vztahů představitel: Tristan Tzara (fr. básník ru- munského původu) http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Tristan_Tzara

Tristan Tzara: Manifest o lásce sladké a hořké Návod, jak vytvořit dadaistickou báseň: Vezměte noviny. Vezměte nůžky. Najděte v novinách článek, aby měl délku, jakou počítáte dát své básni. Článek vystřihněte. Potom pečlivě rozstříhejte všechna slova, která tvoří tento článek, a vložte je do pytlíku. Skládejte pak jeden ústřižek za druhým přesně v po- řádku, v jakém vyšly z pytlíku.

Tristan Tzara Svědomitě opište. Báseň se vám bude podobat. A vězte, že jste spisovatel neskonale originální a Okouzlující citlivosti, byť doposud nepochopen lidem. SOUKAL, Josef. Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-026-9.

7. SURREALISMUS využití obraznosti, fantazie psychický automatismus (volný tok obrazů bez rozumové kontroly a zábran) vyjádření subjektivních dojmů představitel: André Breton (Fr.) u nás surrealist. skupina v čele s Nezvalem http://commons.wikimedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Breton

André Breton: Volná láska Má žena s kšticí hořícího lesa S myšlenkami žárných blesků S pasem přesýpacích hodin Má žena s pasem vydry mezi tygřími zuby Má žena s ústy jak kokarda a kytice hvězd největší velikosti Se zuby otisků bílé myšky na bílé zemi S jazykem hlazené ambry a broušeného skla Má žena s jazykem probodené hostie S jazykem panenky, která otvírá a zavírá oči… SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0188-3.

8. EXISTENCIALISMUS z fr. existence = bytí, jsoucno člověk – osamocený a odcizený jedinec beznaděj, zoufalství, pocit hnusu představitelé: J. P. Sartre (Fr.) A. Camus (Fr.) F. Kafka http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean-Paul_Sartre http://commons.wikimedia.org/wiki/Albert_Camus

9. POETISMUS 10. PROLETÁŘSKÁ LITERATURA viz samostatná prezentace

Zdroj: SOCHOROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro stření školy. Havlíčkův Brod: Fragment. ISBN 80-85768-95-X.