PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRÁCE JAKO FYZIKÁLNÍ POJEM
Advertisements

Jednoduché stroje Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková
Mechanická práce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Jednoduché stroje.
FYZIKA 8.Ročník Práce 01 – MECHANICKÁ PRÁCE.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Výkon elektrického proudu
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2012
PRÁCE, ENERGIE, VÝKON hanah.
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Práce při zvedání tělesa kladkami
Mechanická práce a energie
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
8. ročník Práce, výkon, energie Téma: Výkon.
Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vztah mezi výkonem, prací a časem
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 05.
PRÁCE VYKONANÁ PŘI ZVEDÁNÍ TĚLESA POUŽITÍM PEVNÉ KLADKY
Jako předvést výkon na práci
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
FYZIKA 8.Ročník Práce 02 – VÝKON.
8. ročník Práce, výkon, energie Práce.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Výpočet práce, účinnost (8.06)
PYRAMIDA Práce a energie
Nonverbální úlohy - - mechanika Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař KDF MFF UK PRAHA
Mechanická práce a energie
PŘI PŘEMÍSŤOVÁNÍ TĚLESA
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
JEDNODUCHÉ STROJE.
Práce ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Poznám fyzikální veličinu práce. Naučím se práci vypočítat. Poznám jednotku práce.
VÝKON.
Práce Miroslava Maňásková. Kdo koná práci? lokomotiva, která táhne vagon jeřáb, který zvedá kládu muž, který tlačí sekačku muž, který je opřený o auto.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.33 Téma: Práce jako.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
23.1 Mechanická energie a její přeměny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
3. Mechanická energie a práce
Elektrické jevy III. Elektrická práce, výkon, účinnost
Mechanická práce, výkon a energie
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
Návod k počítání výkonu s příklady k procvičení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Práce, výkon. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.29_Prace Datum: Ročník: Osmý
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_45_Hraj
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8. Vl
Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Třída 3.B 6. hodina.
Transkript prezentace:

PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON

ZNAČKA FYZIKÁLNÍ VELIČINY PRÁCE  PRÁCE …… …..znamená působit silou na těleso či na fyzikální pole tak, že dochází k posunu tělesa a nebo k jeho deformaci. Práce je fyzikální veličina. FYZIKÁLNÍ VELIČINA ZNAČKA FYZIKÁLNÍ VELIČINY MĚŘÍCÍ JEDNOTKA ZNAČKA MĚŘÍCÍ JEDNOTKY PRÁCE W Joule (čti džaul) J VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON

PRÁCE Práci počítáme podle vzorce W = F . s kde F = síla působící ve směru pohybu s = dráha tělesa. Vzorec můžeme upravit následovně: F = m.g → W = m.g.s (kde m = hmotnost tělesa a g = gravitace). Práci nelze ušetřit, pouze si ji můžeme ulehčit s pomocí jednoduchých strojů. Jednotka práce 1J = 1 Nm. Vedle mechanické práce známe taky pojem elektrická práce W = U.I.t ( kde U = elektrické napětí mezi vodiči, I = elektrický proud a t = čas). Jednotka u elektrické práce je Ws (wattsekunda). Převod 1 Ws = 1 J = 1 Nm. VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON

PRÁCE Typy jednoduchých strojů: Kladka Páka Kolo na hřídeli Klín Šroub Nakloněná rovina. ÚKOL PRO TEBE: Zamysli se a zkus nakreslit a popsat princip alespoň třech těchto zařízení. Kde se využívají v praxi? VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON

PRÁCE Příklad výpočtu: Jirka táhl vozík silou o velikosti 0,25 kN ve vodorovném směru po přímé cestě o délce 100 metrů. Jak velkou práci přitom vykonal? POSTUP A VÝPOČET: F = 0,25 kN = 250 N; s = 40 m; W = ? (J) W = F . s W = 250 N . 100 m = 25 000 J Odpověď: Jirka vykonal práci 25 000 J (25 kJ). VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON

PRÁCE Příklad výpočtu: Víme, že na zvednutí 10 kg tělesa potřebuje sílu 100N. Jako práci vykonáme, zvedáme-li těleso o 1 metr? W = m.g.s = 10 . 10 . 1 = 100 J. Při zvedání tělesa s využitím volné kladky (šetříme sílu), abychom zvedli těleso do výšky jednoho metru, musíme popotáhnout lano o 2 metry. Výsledek: Ušetříme polovinu síly, ale dráha bude dvakrát delší. Jakou vykonáme práci? Rozbor a výpočet: s = 2 m, F = 50 N W = F.s W = 50 . 2 = 100 J Odpověď: Při použití kladky opět vykonáme opět práci 100 J. VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON

ZNAČKA FYZIKÁLNÍ VELIČINY VÝKON Výkon charakterizuje práci z časového hlediska. Je to fyzikální veličina, která vyjadřuje množství práce vykonané za jednotku času. FYZIKÁLNÍ VELIČINA ZNAČKA FYZIKÁLNÍ VELIČINY MĚŘÍCÍ JEDNOTKA ZNAČKA MĚŘÍCÍ JEDNOTKY VÝKON P Watt W VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON

VÝKON Výkon počítáme podle vzorce P = W : t (kde W = vykonaná práce t = doba práce. Vzorec můžeme upravit následovně: W = F.s tj. P = (F . s): t nebo P = (m.g.s): t nebo P = m.g.v; (kde m = hmotnost tělesa, g = gravitace, v = rychlost). Jednotka výkonu 1W = 1 J/s. Vedle mechanického výkonu známe taky pojem elektrický výkon P = U.I ( kde U = elektrické napětí mezi vodiči, I = elektrický proud). Jednotka u elektrického výkonu je W (watt). Převod 1 W = 1 J/s = 1 Nm/s. VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON

Příklad výpočtu: VÝKON Motor jeřábu pracoval se stále stejným výkonem 0,4 kW po dobu jedné minuty. Těleso bylo zvednuto do výšky 12 metrů. Jakou práci stroj vykonal? ROZBOR A VÝPOČET: P = 0,4 kW = 400 W; t = 1 min = 60 s; W =? J W = P . t W = 400 W . 60 min = 24 000 J = 24 kJ ODPOVĚĎ: Jeřáb vykonal práci 24 kJ. VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON

A ještě jeden příklad…… VÝKON Na zahradě jsou dva muži, pan Rychlý a pan Pomalý. Oba mají před sebou tři stejné záhony, které mají zrýt. Pan Rychlý zryje své tři záhony za jednu hodinu, pan Pomalý zryje své tři záhony za tři hodiny. Kdo udělal více práce? …. Práce udělali oba stejně. Cítíme ale určitý rozdíl. Kdybychom si měli vybrat jednoho z nich na rytí zahrady, vybereme si pana Rychlého, protože by měl práci hotovou dříve. …Výkon je tedy něco jako rychlost konání práce. VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON

ÚČINNOST Účinnost udává poměr mezi výkonem a příkonem stroje při vykonávání práce. Účinnost se značí η (éta). Účinnost je bezrozměrné číslo → 0 < η < 1 ( 0 % < η < 100%) Pro určení účinnosti používáme pojmy: P = skutečný výkon , Po = ideálný výkon nebo-li příkon. VÝPOČET ÚČINNOSTI: η = 𝑷 𝑷𝒐 VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON

ÚČINNOST Příklad výpočtu: Motorek má příkon 800 W, jeho výkon je 560 W. Jaké jsou jeho ztráty a účinnost? ROZBOR A VÝPOČET: Po = 800 W P = 650 W η = P/Po ´= 560 : 800 = 0,7 Ztráta: 800 – 560 = 240 W ODPOVĚĎ: Motorek má ztráty 240 W a jeho účinnosti je 70 %. VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON

ZDROJE Snímek č. 1: - obrázek převzat z klipartu Microsoft PowerPoint2010 VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON