VY_12_INOVACE_85 Pro žáky 7. ročníku Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
Advertisements

ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
STŘEDOVĚKÁ MĚSTA V 11.a 12.století města nabývají na významu, důležitá ekonomická, kulturní a politická role Měšťané (obyvatelé měst) – různá práva a privilegia.
Kultura raného středověku
Řazení textu Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-52 Anotace
Živá a neživá příroda Přírodověda 4. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
Karolína Jánská, tercie A
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Autor výukového materiálu:
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Středověká Města Šárka Papoušková 2.B.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Vznik měst a jejich význam
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Vznik měst a jejich význam
Identifikátor materiálu:VY_32_Inovace_ICT2.4_3-53
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Startegie a perspektivy trhu s biopalivy v ČR Česká zemědělská universita, Praha, listopad Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Život lidí v novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vrcholném středověku a jeho charakteristice.
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
Život po třicetileté válce
Kateřina Kuncová. * Vznik stavů * Jaké stavy vznikly * Zemské sněmy * Zápas měst se šlechtou Zasedání zemského sněmu.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno: Ročník (obor)3., K/81 – Gymnázium K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Baroko Život v barokní době.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
VY_12_INOVACE_91 Pro žáky 7. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Listopad 2011 Mgr. Regina Kokešová.
Moje volba – moje budoucnost CZ.1.07/1.1.02/ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Města ve středověku Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Rozvinutý středověk - města Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Téma: Praha - kvíz Vytvořil: Mgr. Aleš Sucharda VY_32_Inovace/8_453 Dne:
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:Mgr. Dana Zischková Název:VY_32_INOVACE_41_PODZIM Téma: Výklad na téma PODZIM Číslo.
Počátek novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Středověké městské právo
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.3 Doba pobělohorská II. Téma: Vývoj v českých zemích Číslo projektu:
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o životě v středověkém městě a městských právech. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_02 TÉMA: Proměna středověké.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Rostoucí úloha středověkých měst TÉMATICKÝ.
Středověké městské právo Privilegium vydané Karlem IV. pro Moravskou Ostravu, kterým přiznal městu právo na konání výročního trhu Obr. 1.
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
AUTOR: Marcela Kaderová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Středověká města Města = místa příhodná k obchodování, podnikání, usídlení - v Čechách a na Moravě byla zakládána od 13. století - vznikala na - křižovatkách.
Město ve středověku.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Středověké městské právo
9.Vrcholný a pozdní středověk
Křesťanství a středověká Evropa
Transkript prezentace:

VY_12_INOVACE_85 Pro žáky 7. ročníku Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová

 Zaměřeno na rozvíjení čtenářské a informační gramotnosti  Práce s textem v učebnici a doplnění učiva z jiných zdrojů (výklad pomocí prezentace).  Lze použít jak k probírání nového učiva, tak i k rozvíjení již získaných poznatků.

 právo postavit si hradby (ochrana města)  právo mít městský znak  soudní a hrdelní právo (soudit a trestat)  právo pořádat trhy (týdenní, výroční)  mílové právo (ochrana obchodu)  várečné právo (vařit pivo a prodávat ho)

 kdo byl plnoprávným měšťanem  jaká měl práva a povinnosti  kdo město řídil  co víš o životě Židů ve městech  co byly cechy  jaké měly cechy funkce  jak se mohl člověk stát cechovním mistrem

doplň k obrázkům řemeslo

 Cech je středověké a raně novověké řemeslnické sdružení, která hájilo práva a zájmy svých členů, dohlíželo na jakost a cenu výrobků, na výchovu učedníků a skládání mistrovských zkoušek. Plnil též funkce reprezentativní, náboženské a sociální.  Cechy vznikaly ve středověkých městech hlavně během století, v menších městech ještě i v 16. a 17. století. Rušeny začaly být ve druhé polovině 18. století a především v 19. století, neboť bránily vytváření konkurenčního prostředí a technologickému rozvoji.

 Smyslem cechu bylo především hájit zájmy svých členů, dohlížet na kvalitu a cenu zboží, ale také například nedovolovat provozování řemesla někomu, kdo není členem cechu. Toto pokutování bylo podepřeno městskými výsadami, takže nečlen cechu prakticky nemohl své řemeslo vykonávat

 Cech byl ovšem také náboženské bratrstvo, zpravidla měl v městském kostele svůj oltář. Cech měl též svého představeného, který byl volen. Měl také svůj znak či prapor, disponoval mu udělenými privilegii atp. Cech disponoval také cechovní pokladnou, do níž se platily poplatky za zkoušky a vstup nových členů, pravidelné roční příspěvky, peníze vybrané na pokutách atd.  V cechu byli řemeslníci sdružováni podle jednotlivých oborů, ale velmi časté bylo spojování více řemesel do jednoho cechu, například cech ševců a obuvníků, mlynářů a perníkářů, zedníků a kameníků, krejčích a soukeníků, nebo cech kolářů, bednářů a hrnčířů. V menších městech se takto spojovala do jednoho cechu někdy i velmi různorodá řemesla.

 učebnice dějepis 7 SPN Praha 2007 