Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: září 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Advertisements

ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika člověka.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mužská pohlavní soustava
Genetika.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
GENETIKA.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
Genetické poruchy - obecně
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Genetika. Genetika – nauka o dědičnosti a proměnlivosti.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika Přírodopis 9. r..
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Transkript prezentace:

Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: září 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Genetika Téma: Genetika Anotace: Prezentace slouží žákům jako přehledný průvodce daným tématem. Obsahuje motivační otázky a odkazy (červeně) a odpovědi a zajímavosti (modře). Text psaný černě slouží žákům jako „zápis“. Pro lepší názornost jsou součástí prezentace odkazy na obrázky. Tato PowerPointová prezentace je využitelná i v učebnách bez interaktivní tabule. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Denisa Dosoudilová. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

GENETIKA

genetika - zkoumá zákonitosti dědičnosti a proměnlivosti Proč i proměnlivosti? znak - vlastnost (barva očí, umělecké nadání, výška,…) gen - kousek (část) NUKLEOVÉ kyseliny (DNA) obr. str v jádře každé buňky v těle - vloha (předpoklad pro nějaký znak)

bílkoviny ↓ nukleová kyselina (DNA) ↕ gen ↓ chromozom ↓ jádro buňky

V kterém dalším oboru se využívá DNA? Kriminalistika Jak je možné, že DNA lze odebrat z různých částí těla? (z kosti, kůže, vlasu, slin, …) V jádře každé naší buňky je stejný genetický materiál. Jak je to možné? (Buňky jsou různé, ale obsahy jejich jader jsou stejné!) Nejprve se buňky rozmnožily dělením → stejné, teprve pak se specializovaly. obr. str. 43 (rýhování)

Johann Gregor Mendel ( ) Odkud znáš jeho jméno? Mendlovo náměstí -zkoumal dědičnost křížením rostlin (hrách) Proč prováděl výzkumy na rostlinách? dostatek generací

Johann Gregor MENDEL ( ) - narodil se a většinu života strávil na Moravě (ale jeho rodnou řečí byla po rodičích němčina a hlásil se k německé národnosti) vstoupil do augustiniánského kláštera sv. Tomáše na Starém Brně a přijal řeholní jméno Gregor (1868 byl zvolen jeho opatem)

ukončil studium matematiky, fyziky, chemie, botaniky, zoologie a paleontologie na univerzitě ve Vídni - krátce učil Př a Fy na 1. německé reálce v Jánské ulici v Brně - zabýval se matematikou, statistikou a meteorologií - zakladatel genetiky: se v Brně věnoval křížení hrachu a sledování potomstva na základě svých pokusů zformuloval 3 „Mendelovy zákony dědičnosti“ pochován na Ústředním hřbitově v Brně v hrobce augustiniánů

„Organismy nedědí znaky, ale pouze vlohy = geny!“

- geny jsou přenášeny pohlavními buňkami (na další generace) - každý znak je určován 2 geny: Proč 2? 1 od otce (ze spermie) 1 od matky (z vajíčka) - tělová buňka: 2 sady chromozomů (2x23 =) 46 chromozomů v jádře str. 45 – „Víš, že …“ (4) - pohlavní buňka: 1 sada chromozomů = 23 chromozomů v jádře Proč? Proč se může do vajíčka při početí dostat jen 1 spermie?

Pohlavní chromozomy - poslední (tj. 23. chromozomy) - tvar X nebo Y - žena: XX - muž: XY - pohlaví dítěte určuje otec (spermie)...schéma str. 45 dole Jak vznikají dvojčata?

Možnosti kombinace vloh (genů):... obr. str. 43 dole

význam: - předcházení dědičným chorobám (barvoslepost, rozštěp patra, hemofilie, …) nebo mutacím (Downův syndrom) - šlechtění nových odrůd rostlin nebo plemen živočichů - genové inženýrství - přenos genů mezi organismy

Inzulín je hormon, který kontroluje metabolismus cukrů v těle. Tvoří se v slinivce břišní. Diabetici si musí denně píchat až několik injekcí inzulínu. Dřív se vyráběl ze slinivky krav a prasat.

Výroba lidského inzulínu pomocí DNA: Z bakterie i lidské buňky je odebrána DNA. Pomocí restrikčního enzymu se z lidské buňky „odstřihne“ gen, který zodpovídá za tvorbu inzulínu. Tento gen se připojí k DNA bakterie a vloží se zpět do bakterie. Několik takto upravených bakterií se umístí do nádoby, kde začnou vytvářet inzulín pro diabetiky....obr. str. 114 (nakl. Fraus)

Zdroje: Dobroruka L., Vacková B., Králová R., Bartoš P.: Přírodopis III, Scientia, Praha, 1999, ISBN Vaněčková I., Skýbová J., Markvartová D., Hejda T.: Přírodopis 8, Fraus, Plzeň, 2006, ISBN