Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: září 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Genetika Téma: Genetika Anotace: Prezentace slouží žákům jako přehledný průvodce daným tématem. Obsahuje motivační otázky a odkazy (červeně) a odpovědi a zajímavosti (modře). Text psaný černě slouží žákům jako „zápis“. Pro lepší názornost jsou součástí prezentace odkazy na obrázky. Tato PowerPointová prezentace je využitelná i v učebnách bez interaktivní tabule. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Denisa Dosoudilová. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
GENETIKA
genetika - zkoumá zákonitosti dědičnosti a proměnlivosti Proč i proměnlivosti? znak - vlastnost (barva očí, umělecké nadání, výška,…) gen - kousek (část) NUKLEOVÉ kyseliny (DNA) obr. str v jádře každé buňky v těle - vloha (předpoklad pro nějaký znak)
bílkoviny ↓ nukleová kyselina (DNA) ↕ gen ↓ chromozom ↓ jádro buňky
V kterém dalším oboru se využívá DNA? Kriminalistika Jak je možné, že DNA lze odebrat z různých částí těla? (z kosti, kůže, vlasu, slin, …) V jádře každé naší buňky je stejný genetický materiál. Jak je to možné? (Buňky jsou různé, ale obsahy jejich jader jsou stejné!) Nejprve se buňky rozmnožily dělením → stejné, teprve pak se specializovaly. obr. str. 43 (rýhování)
Johann Gregor Mendel ( ) Odkud znáš jeho jméno? Mendlovo náměstí -zkoumal dědičnost křížením rostlin (hrách) Proč prováděl výzkumy na rostlinách? dostatek generací
Johann Gregor MENDEL ( ) - narodil se a většinu života strávil na Moravě (ale jeho rodnou řečí byla po rodičích němčina a hlásil se k německé národnosti) vstoupil do augustiniánského kláštera sv. Tomáše na Starém Brně a přijal řeholní jméno Gregor (1868 byl zvolen jeho opatem)
ukončil studium matematiky, fyziky, chemie, botaniky, zoologie a paleontologie na univerzitě ve Vídni - krátce učil Př a Fy na 1. německé reálce v Jánské ulici v Brně - zabýval se matematikou, statistikou a meteorologií - zakladatel genetiky: se v Brně věnoval křížení hrachu a sledování potomstva na základě svých pokusů zformuloval 3 „Mendelovy zákony dědičnosti“ pochován na Ústředním hřbitově v Brně v hrobce augustiniánů
„Organismy nedědí znaky, ale pouze vlohy = geny!“
- geny jsou přenášeny pohlavními buňkami (na další generace) - každý znak je určován 2 geny: Proč 2? 1 od otce (ze spermie) 1 od matky (z vajíčka) - tělová buňka: 2 sady chromozomů (2x23 =) 46 chromozomů v jádře str. 45 – „Víš, že …“ (4) - pohlavní buňka: 1 sada chromozomů = 23 chromozomů v jádře Proč? Proč se může do vajíčka při početí dostat jen 1 spermie?
Pohlavní chromozomy - poslední (tj. 23. chromozomy) - tvar X nebo Y - žena: XX - muž: XY - pohlaví dítěte určuje otec (spermie)...schéma str. 45 dole Jak vznikají dvojčata?
Možnosti kombinace vloh (genů):... obr. str. 43 dole
význam: - předcházení dědičným chorobám (barvoslepost, rozštěp patra, hemofilie, …) nebo mutacím (Downův syndrom) - šlechtění nových odrůd rostlin nebo plemen živočichů - genové inženýrství - přenos genů mezi organismy
Inzulín je hormon, který kontroluje metabolismus cukrů v těle. Tvoří se v slinivce břišní. Diabetici si musí denně píchat až několik injekcí inzulínu. Dřív se vyráběl ze slinivky krav a prasat.
Výroba lidského inzulínu pomocí DNA: Z bakterie i lidské buňky je odebrána DNA. Pomocí restrikčního enzymu se z lidské buňky „odstřihne“ gen, který zodpovídá za tvorbu inzulínu. Tento gen se připojí k DNA bakterie a vloží se zpět do bakterie. Několik takto upravených bakterií se umístí do nádoby, kde začnou vytvářet inzulín pro diabetiky....obr. str. 114 (nakl. Fraus)
Zdroje: Dobroruka L., Vacková B., Králová R., Bartoš P.: Přírodopis III, Scientia, Praha, 1999, ISBN Vaněčková I., Skýbová J., Markvartová D., Hejda T.: Přírodopis 8, Fraus, Plzeň, 2006, ISBN