Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Advertisements

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Bc. Zdeňka Soprová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 20Číslo.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Zdraví a nemoc Kód VM:VY_52_INOVACE_01 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Pohybová aktivita a sport Kód VM:VY_52_INOVACE_14 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 20Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
POHYBOVÁ AKTIVITA.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 13Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 14Číslo.
Marcela Čápová Jitka Šťastná Edita Musilová Ilona Bártová
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 20Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Bc. Zdeňka Soprová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Bc. Zdeňka Soprová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zdeňka Soprová, Bc. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Bc. Zdeňka Soprová,. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zdeňka Soprová, Bc. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Bc. Zdeňka Soprová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zdeňka Soprová, Bc. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 16Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  16
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
OBEZITA.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 16Číslo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Ekosystém přirozený a umělý
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_65 Jméno autora: Mgr. Roman.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_05_20_sport.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Zásady správné výživy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052 Číslo sady  13 Číslo DUM 3.2_13_3 Předmět Společenské vědy, Tělesná výchova Tematický okruh Zdravý životní styl Název materiálu Význam pohybu a sportu Autor Mgr. Hana Topičová Datum tvorby  25. duben 2013 Ročník  1. – 3. ročník Anotace Materiál slouží k doplnění učiva s problematikou sportu a pohybu. Materiál může být použit jak ve výkladové tak opakovací části hodiny. Součástí materiálu jsou i otázky a úkoly podchycující vliv sportu a pohybu na zdravý životní styl. Metodický pokyn Prezentace, výklad s otázkami a úkoly pro žáky v oblasti problematiky vlivu sportu a pohybu na zdravý životní styl. Cílová skupina žáků: 15 – 19 let Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Topičová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Pohyb Pohyb byl od prvopočátku vývoje člověka jako živočišného druhu nedílnou součástí jeho životního stylu: nebyl-li kdysi člověk dostatečně aktivní a fyzicky zdatný, například při shánění potravy, nemohl v přírodě přežít. není-li člověk dostatečně aktivní v současné době, zvyšuje pravděpodobnost úmrtí na některou z chorob, která s nedostatkem pohybu úzce souvisí.

Pohyb je nepostradatelný pro správný vývoj a funkce lidských orgánů. Fyzická aktivita: zlepšuje činnost srdečního svalu krevního oběhu umožňuje redukci tukové tkáně zvyšuje kapacitu plic pomáhá snížit krevní tlak snižuje hladinu cholesterolu, čím snižuje riziko aterosklerózy, infarktu myokardu a mozkové příhody napomáhá k tvorbě svalové hmoty napomáhá k docílení správné pevnosti a pružnosti kostí

Pohyb je podmínkou pro správný psychický a fyzický rozvoj člověka Obr. 1: Běhání pro zdraví Pohyb patří k základním fyziologickým potřebám člověka, i když jeho nedostatek není pociťován tak intenzivně jako např. hlad nebo žízeň

Význam pohybu Pohyb a s ním spojená fyzická aktivita: působí preventivně před chorobami a dokonce jsou nutné při léčbě mnoha z nich. Pohybové aktivity lidí hrají stále důležitější roli v oblasti zdravého životního stylu a aktivního přístupu k životu. Pohyb pomáhá udržet lidský organismus v dobrém zdravotním stavu a tělesné i duševní kondici.

Význam pohybu Výsledky z posledních let ukazují, že příjem energie získaný z potravy klesá, což je poněkud v rozporu se současným nárůstem nadměrné hmotnosti. Ukazuje se totiž, že podstatně více než energetický příjem potravou klesá energetický výdej pohybem. Tímto význam pohybové aktivity ještě narůstá.

Cíle pohybu a sportu Upevnění a zachování zdraví Redukce hmotnosti Formování tělesných proporcí Prodloužení délky aktivního věku Pohyb může mít různé podoby, ale cílem je být zdravý (mít pocit radosti, pohody, spokojenosti a štěstí).

Cíle pohybu a sportu Pravidelný tělesný pohyb: zlepšuje výkonnost některých orgánů – plíce, srdce, klouby, svaly pomáhá předcházet řadě nemocí např. chorobám dýchacího ústrojí, nemocem srdce a cév, artróze, obezitě zlepšuje náladu pravidelná aktivní pohybová činnost vede k lepšímu odolávání nemocem (chřipka, rýma apod. – člověk bývá otužilejší) vede k lepšímu odolávání stresu

Základní typy pohybové aktivity Kolektivní hry a sporty např. fotbal, basketbal, házená, floorbal apod. Vyžadují jak fyzickou kondici, dovednosti, ale také spolupráci se spoluhráči. Učí člověka týmovému přístupu - o výsledku nerozhoduje jednotlivec, ale souhra práce pro tým – učí soustředěnosti, spolehlivosti, odpovědnosti nejen za sebe, ale i za kolektiv. Individuální sporty např. tenis, atletika, veslování, golf apod. Člověk nese odpovědnost sám za sebe jak fyzicky, tak psychicky - vedou k překonávání překážek Kondiční cvičení např. cvičení v posilovnách, běh apod. Udržují dobrou tělesnou a duševní zdatnost, mohou pomáhat k formování postavy

Motivy k pohybové aktivitě Zlepšuje tělesnou zdatnost a pohybové dovednosti Zdokonaluje postavu a tím zvyšuje sebevědomí Zvyšuje odpovědnost za sebe sama Přináší odreagování od pracovních i osobních problémů Zmenšuje stres, fyzické i psychické napětí Posiluje oběhový systém a snižuje riziko selhání srdce Zpevňuje svaly Zlepšuje dýchání a prokrvení organismu, snižuje tak pocit únavy Kultivuje a podporuje kamarádské vztahy

Nutnost pohybu Zdravý životní styl vede k aktivnímu přístupu k životu a ten přináší zpravidla i aktivní pohyb. V současné době často převažuje pasivní, sedavé, konzumní trávení volního času nad jeho aktivními formami. Obr. 2: Spánek u PC Mnoho volného času tráví lidé u televizních obrazovek či počítačových monitorů.

Pasivní přístup vede k pohybové pasivitě a sedavému způsobu života. Nutnost pohybu Společně se špatnými stravovacími návyky (fastfoody, automaty na bagety či sladké nápoje apod.) vede tento životní styl ke vzniku nadváhy a obezity a s nimi spojených nemocí. Obr. 3: Hamburger Pasivní přístup vede k pohybové pasivitě a sedavému způsobu života.

Pohyb je třeba volit s ohledem na věk a aktuální výkonnost. Člověk v pohybu Pohyb není podmíněn otázkou peněz. Je to problém překonání své pohodlnosti, což je někdy obtížnější, než získání finančních prostředků. Pohyb je třeba volit s ohledem na věk a aktuální výkonnost. Pravidelný pohyb neznamená každodenní cvičení do vyčerpání veškerých sil. Druh pohybu a podmínky jeho provozování je vhodné si vybírat tak, aby působily potěšení (tanec, chůze, běh, plavání, aerobic, jízda na kole apod.).

Stačí 10 minut pohybové aktivity denně nebo 20 – 30 minut 3x týdně. Člověk v pohybu Je vhodné si zvolit takový pohyb, který pro nás bude příjemným koníčkem, při kterém se nebudeme nudit Stačí 10 minut pohybové aktivity denně nebo 20 – 30 minut 3x týdně. Obr. 4: Aerobic

Otázky a úkoly 1. K čemu napomáhá fyzická aktivita? 2. Jaké jsou cíle pohybu? 3. Jaké základní typy pohybové aktivity znáte? 4. Zamysli se, kolik volného času jsi minulý týden věnoval pohybu a sportu. 5. Máš nějaký vzor (osobnost) v oblasti sportu. 6. Vypracuj si plán pohybových aktivit na týden.

Test tělesné zdatnosti Ruffierova zkouška, založená na měření tepové frekvence před a po zatížení. [1]. POSTUP: nejprve vsedě změřte na zápěstí počet tepů TF1 za 15 sekund proveďte 30 dřepů v pravidelném tempu 1 dřep za sekundu ihned po výkonu usedněte a změřte počet tepů TF2 za 15 sekund v klidu seďte a uklidňujte se po dobu 1 minuty pak změřte počet tepů TF3 za 15 sekund Hodnoty dosadíme do vzorce tzv. Ruffierova indexu (RI): RI= [(TF1 + TF2 + TF3) x 4 - 200]/10

Tělesný test zdatnosti Výsledek značí počet bodů, kterých jsme dosáhli.  Pohledem do tabulky jednoduše zjistíme, jaká je naše zdatnost. VYHODNOCENÍ VÝPOČTU: Index Zdatnost Nižší než 0 výborná 0,1 - 5 velmi dobrá 5,1 - 10 průměrná 10,1 - 15 podprůměrná vyšší než 15 nedostatečná

Použité zdroje [Obr. 1] FENGALON. [cit. 2013-05-05]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Running.gif?uselang=cs > [Obr. 2] SNAPPERHAT. [cit. 2013-05-05]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW : <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sleep_On_Computer.JPG?uselang=cs > [Obr. 3] LEN RIZZI. [cit. 2013-05-05]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:NCI_Visuals_Food_Hamburger.jpg> [Obr. 4] MYSELF. [cit. 2013-05-05]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW : <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aerobic_exercise_-_public_demonstration01.jpg> [1] Zdravý životní styl. Test tělesné zdatnosti [online]. 27. 1. 2006 [cit. 2013-05-19]. Dostupné z: <http://www.vyziva.estranky.cz/clanky/Pohybova-aktivita/Test-telesne-zdatnosti.html >