Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii (1930 -2002) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

Petr Krčál Katedra politologie a mezinárodních vztahů FF ZČU
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Sociální politika a Welfare State
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Σ Vznik sociologie. zakladatelem je Auguste Comte ( ) francouzský pozitivista řídí se třemi zásadami: POZNAT, PŘEDVÍDAT a JEDNAT Sociologie se.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Analytická psychologie
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Emile Durkheim (1858 – 1917). Život E.D. Narozen v židovské rodině s rabínskou tradicí Krátce katolicmus, později agnostik Celoživotní zájem o náboženství.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Úvod do učiva občanské výchovy
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
Sociální diferenciace
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Pierre Bourdieu (habitus). 3 etnografické inspirace 1. etnografický výzkum v Alžíru – strukturalismus (relační přístup) a stálá konfrontace světa idejí.
Diskurzivní analýza v sociologii
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Sociální sítě a sociální kapitál – úvod do problematiky 1
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
2. vlna ženského hnutí. Periodizace ženského hnutí 1. vlna: do získání hlasovacího práva 2. vlna: od 60. do cca 80. let 20. století (případně dosud) 3.
Sociologie ?.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA 1 Pojem a předmět státovědy
= prostředek lidské komunikace
Etnografie a národnostní politika ČLR
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Organizační identita a managerisace OSS Magdaléna Šťovíčková SOS, FHS UK, Praha.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Stát Definice, funkce, typy.
Sociologie pro SPP/SPR
SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Sociální psychologie.
Úvod do psychologie II. přednáška
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal hlsvně aby lépe vykreslil nějaký současný jev (i když například v knize Pravidla umění: Vznik a struktura literárního pole má řadu úvah o Francii a francouzském umění té doby. Pro historickou sociologii mají význam především jeho koncepty umožňující popsat proměnlivé vztahy mezi lidmi.

Pole – síť vztahů mezi lidmi, zahrnující jejich vzájemné pozice, očekávání, pravidla, která jsou s danými pozicemi spojena. Může jít buď „obecné“ společenské pole („společnost“), nebo specifické, ovládané specifickými pravidly (například umělecké pole, vědecké pole, politické pole) Společenská třída – empiricky identifikovatelná kategorie v lidí ve společnosti, kteří mají podobné ekonomické, mocenské a prestižní postavení Kapitál – zdroje, kterými sociální aktéři disponují (nejen ekonomické, ale také kulturní a sociální) Habitus – kognitivní a behaviorální struktura („mentalita“) příslušná určité třídní pozici. Lidé jí získávají v rámci socializace. Její součástí jsou například postoje, aspirace, vkus…)

Nová kulturní historie

V posledních několika desítkách let dochází k posunu zájmu „od společenské historie kultury ke kulturní historii společnosti“ (Roger Chartier) – odklon od studia objektivních sociálních nebo ekonomických struktur (tříd, národů, ekonomických formací), ke studiu kultury a jednání Do centra zájmu se dostávají diskurzy, kulturní významy a vyjednávání o nich, identity a mentality lidí, lidská každodennost, sociální konstruování….

Příklady prací, které inspirovaly novou kulturní historii nebo z ní již vychází: –M. Foucault – Dějiny šílenství (první vydání 1961) –E. P. Thompson – Making of the English Working Class (1963) – vytváření jako proces a jak vnímali toto „vytváření“ sami aktéři –H. White – Metahistory (1973) – historiografie jakožto literatura –B. Anderson – Představy společenství (1983) – národ jako konstrukce

Michel de Certeau ( ) Získal rozsáhlé vzdělání ve filozofii a také teologii Byl členem jezuitského řádu Ve své vlastní práci kombinoval historiografii, psychoanalýzu (byl silně ovlivněn Freudovým pojetím nevědomí), filozofii a další humanitní a sociální vědy

Zabýval se dějinami náboženství, zvláště mysticismu, dějinami historiografie, tolerancí ve společnosti (jakým způsobem spolu mohou žít lidé, kteří zastávají navzájem radikálně odlišné myšlenky nebo jsou dokonce příslušníky různých kultur)

Praktiky každodenního života Tato kniha, kterou napsal se svými spolupracovníky (vyšla ve Francii v roce 1980 pod názvem L'Invention du Quotidien) popisuje nejen to jak se měnila každodennost, každodenní život běžných lidí, ale také to, jakým způsobem jej zkoumat Podle Certeaua sociální vědy disponují docela dobrými nástroji na zkoumání tradice, jazyka, symbolů atd. jakožto struktur, sociálních faktů, produktů. Již hůře jsou ale vybaveny pro zkoumání toho jak je lidé používají ve svém každodenním životě Podle Certeaua jsou lidé v užívání kreativní - nejsou pouze oběťmi moci, struktur, diskurzů, pravidel. Nejsou také pouze pasivními konzumenty (zboží, ale třeba také kulturních statků), ale spíše aktivními uživateli Nepopírá, že lidé jsou omezování strategiemi mocných, vyvíjejí si ale své vlastní taktiky jak je obcházet

Kniha The Writing of History Popisuje psaní historických knih jako neustálé přepisování historie, které slouží legitimizaci moci Zdůrazňuje také, jak historie kterou píší západní autoři o zemích a etnikách (dříve) koloniálních, potlačuje historickou zkušenost tak, jak ji vnímají samotní původní obyvatelé