UČO: 174011 Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Realismus Realismus v umění.
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU –
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.08.
Opakování světového realismu
Realistický román.
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_43_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
Romantismus.
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Realismus a naturalismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Victor Hugo ( ).
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_733_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
47.1 Realismus a naturalismus
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
Portréty literárních osobností světové literatury.
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
KAREL POLÁČEK 9. ročník.
Guy de Maupassant
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Evropský kritický realismus a naturalismus
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Karel Čapek.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Marie Majerová 9. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
HONORÉ DE BALZAC Otec Goriot Veronika Vojtajová Sexta.
Literární směr – realismus - předznamenávají politické, společenské a ekonomické události:- myšlenky liberalismu - vznikají nové národní státy (Řecko,
Osobnosti světové literatury 19. století romantismus a realismus.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OSVÍCENSTVÍ.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Alexandr Sergejevič Puškin
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká literatura 1.poloviny 20. století
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Literatura 19. století Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 19. STOLETÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
Transkript prezentace:

UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně

Dnešní téma nás přenese zpět v čase. Ocitáme se v 2. polovině 19. století. Ve světě literatury se dostal do popředí směr, který byl zapříčiněn rychlým rozvojem přírodních věd, pokrokem a vynálezy. ?. pro nedočkavé. ?. -Tento směr se rozvíjí nerovnoměrně a na mnoha místech se prolíná s romantismem – znaky: 1.chce podat pravdivý obraz skutečnosti, věnuje se současnosti 2. je objektivní 3. autor je pozorovatelem děje – tzv. er forma 4.na jednotlivci je zobrazena celá skupina lidí nebo společenská vrstva 5. hrdina se během děje vyvíjí 6. kritizuje nedostatky společnosti = kritický realismus 7. píší se hlavně romány 8.používají se všechny vrstvy jazyka (nářečí,archaismy, hovorová řeč)

Realismus Představitelé FrancieFrancie Anglie Rusko Polsko Do krajnosti vyvedený realismus, zabývající se negativní stránkou společnosti – např. prostituce, alkoholismus se nazývá Naturalismus

Honoré de Balzac - zakladatel realismu a nejvýznamnější autor. Vystudoval práva v Paříži, ale chtěl se živit jako spisovatel. Chtěl vyniknout v dobrodružné literatuře, ale neuspěl. -nejvýznamnější je cyklus 100 (sta) románů Lidská komedie - zobrazení francouzské společnosti -důkladný popis prostředí jednotlivých vrstev -hlavní myšlenkou je, že společnosti vládnou peníze!!! -jádrem jsou tři romány: 1) Otec Goriot 2) Lesk a bída kurtizán 3) Ztracené iluze Gustav Flaubert - dokázal perfektně vykreslit lidské city a díla pečlivě propracovává Paní Bovariová Citová výchova – autobiografický román,autor je rozčarován prázdným životem lidí ve městě Salambo ≤

Emil Zola - byl naturalista, zabýval se jeho teorií i praxí Díla: Zabiják Nana Břicho Paříže Germinál Guy de Maupassant - vynikal svými povídkami a novelami Kulička – vypráví o prusko – francouzských válkách Miláček – novinář, který si vztahy se ženami z vyšších vrstev budoval kariéru ≤

Předchůdci: Charles Dickens -prožil neradostné dětství a mládí -jeho otec byl ve vězení a Charles se musel starat o svoji obživu sám Kronika Pickwickova klubu Oliver Twist David Caperfeld Malá Dorritka Daniel Defoe Robinson Crusoe román o trosečníkovi oslava lidské vynalézavosti a práce Jonathan Swith Guliverovy cesty jedná se o čtyřdílný román ≤

Zde je literatura silně ovlivněna situací v zemi, kritizuje cara, jeho absolutistickou vládu a nevolnictví. Na rozdíl od předcházejících zemí, chce ukázat, že v Rusku je potřeba demokratické reformy. Nikolaj Vasilijevič Gogol - narodil se na Ukrajině, původně chtěl být hercem Dramata: Hráči Ženitba Revizor Próza: Mrtvé duše – román o skupování pozemků v Rusku Taras Bulba Ivan Sergejevič Turgeněv - ve Francii se stal propagátorem Ruské literatury Lovcovy zápisky – v křížovce se dozvíš, jak se říkalo lidem, kteří nebyli tehdejší společností uznáváni Otcové a děti Šlechtické hnízdo 1

Lev Nikolajevič Tolstoj - pocházel ze šlechtické rodiny, studoval jazyky, později práva, ale ani jedno nedokončil cestoval po Evropě, vzdal se veškerého majetku a žil v chudobě Vojna a mír Anna Kareninová Fjodor Michailovič Dostojevskij - narodil se v Moskvě, dětství prožil v nemocnici pro chudé, kde pracoval jeho otec jako lékař dostal trest smrti (vystupoval proti caru),na popravišti byl omilostněn (,,pouze „ 10 let vězení na Sibiři) Zápisky z mrtvého domu – čerpá z pobytu ve vězení Zločin a trest ≤ 2≤

V Polsku byl nejvýznamnějším autorem Henryk Sienkiewicz – jeho dílo je dodnes knihou, která osloví každého Získal Nobelovu cenu za literaturu Quo Vadis? -historický román o starověkém Římě, kde je vylíčeno pronásledování prvních křesťanů -kniha má 723 stran a stojí za přečtení ☻

Dostali jste se až na konec,patří Vám má gratulace. Doufám, že se mi podařilo alespoň stručně nastínit a přiblížit vybrané období. Děkuji, že jste mi věnovali pozornost a Váš čas, který se nedá zaplatit a vynahradit. 1R 2H 3S 4K 5E 6F 7Q 8F 9U Legenda: 1 – v realismu se nejčastěji píše drama a … 2 – Gogolovo drama … 3 – autor románu Guliverovy cesty … 4 – realisté často působili jako … své doby a společnosti 5 – křestní jméno francouzského naturalisty 6 – v jaké zemi propagoval Turgeněv ruskou literaturu … 7 – přelož název knihy,,Kam kráčíš?“,dílo popisuje pronásledování křesťanů … 8 – autor, který umí skvěle vyjádřit lidské city… 9 – místo narození N. V. Gogola