zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Název projektu: Škola a sport
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Světelné jevy a jejich využití
zpracovaný v rámci projektu
Zobrazování optickými soustavami
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
zpracovaný v rámci projektu
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Světelné jevy Optika II..
Světelné jevy a jejich využití
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Zobrazení rovinným zrcadlem
ČOČKY Téma: Obrázky Studijní text Další z internetu Tajenka
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
zpracovaný v rámci projektu
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Zákon odrazu, zrcadla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
zpracovaný v rámci projektu
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Jevy na rozhraní dvou prostředí
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Autor: Mgr. Libor Sovadina
39. Geometrická optika II Martin Lola.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_616_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Ohnisková vzdálenost čoček Vypracoval: Lukáš Karlík
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Čočky Vypracoval: Lukáš Karlík
Čočky Autor: Mgr. Alena Víchová
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Čočka spojka a rozptylka
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1105 Název projektu Škola nás baví Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1/dum č. 17 Předmět: Fyzika Třída: VII. Ověření ve výuce dne: 21.5.2013

Předmět : Fyzika Ročník : sedmý Klíčová slova : lom světla, , čočky Jméno autora : Mgr. Lubomír Křapka Škola : Základní škola, Bojanov, okres Chrudim 538 26 Bojanov 90 Ročník : sedmý Předmět : Fyzika Klíčová slova : lom světla, , čočky

Světelné jevy - III.

7. Lom světla Paprsek světla se při přechodu opticky řidšího prostředí do opticky hustšího prostředí láme ke kolmici Platí: α > β Důsledek: Např. při pohledu z břehu do vody dochází ke zkreslení – předměty jsou posunuté a zdeformované Vzduch nebo vakuum α β Voda nebo sklo

Voda nebo sklo Při přechodu z opticky hustšího prostředí do opticky řidšího prostředí láme od kolmice Platí: α < β α β Vzduch nebo vakuum

Následně dopadá na rozhraní mezi vodou a vzduchem. Příčinou změny směru paprsku je různá rychlost šíření světla v různých optických prostředí. Jediný paprsek, který nemění svůj směr, je paprsek dopadající kolmo na rovinné rozhraní dvou různých optických prostředí. Proč tedy tyč, do vody vložená, jeví se nám zlomená? Koncový bod tyče (x) odráží světelný paprsek, který nejdříve prostupuje vodou. Následně dopadá na rozhraní mezi vodou a vzduchem. Dochází k lomu paprsku od kolmice. Naše oko vidí předmět ve směru, ze kterého do něj paprsek dopadá.

7. Čočky Lom světla využívají čočky – tělesa ze skla nebo čirého plastu Při průchodu jejich zakřiveným povrchem se paprsky lámou Při průchodu čočkou se rovnoběžný svazek paprsků může měnit na sbíhavý – čočka spojka Pokud se rovnoběžný svazek mění na čočce na rozbíhavý – čočka rozptylka

Spojka je optická čočka, která mění rovnoběžný svazek paprsků ve svazek sbíhavý. Spojka se od rozptylky odlišuje tím, že je ve svém středu tlustší než na okraji. Používá se například v brýlích pro korekci dalekozrakosti.

Typy čoček - spojky dvojvypuklá Schematická značka spojky dutovypuklá Schematická značka spojky ploskovypuklá

Spojka – průchod paprsků rovnoběžných s optickou osou F Paprsky rovnoběžné s optickou osou se po průchodu spojkou lámou na paprsky sbíhavé. Paprsky se sbíhají do tzv. ohniska .

Jaké obrazy vytváří SPOJKA ? svíčku dáme nejprve daleko od čočky, např. 20 cm, posunujeme stínítko (např. čtvrtku papíru), až se vytvoří ostrý obraz, 1) vzdálenost svíčky je větší než 2f: obraz je PŘEVRÁCENÝ, ZMENŠENÝ A SKUTEČNÝ 2) vzdálenost svíčky větší než f a menší než 2f: obraz je PŘEVRÁCENÝ, ZVĚTŠENÝ A SKUTEČNÝ 3) vzdálenost svíčky je menší než f: obraz je ZDÁNLIVÝ, ZVĚTŠENÝ A PŘÍMÝ

Rozptylka je optická čočka, která přeměňuje rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý. Rozptylka je uprostřed tenčí než na okrajích. Rozptylky zmenšují obraz pozorovaného předmětu. Rozptylky se používají jako čočky do brýlí pro korekci krátkozrakosti.

Typy čoček - rozptylky Schematická značka rozptylky dvojdutá ploskodutá vypuklodutá

Rozptylka – průchod paprsků rovnoběžných s optickou osou F Paprsky rovnoběžné s optickou osou se po průchodu rozptylkou lámou na paprsky rozbíhavé, jako by vycházely z jednoho bodu. Tento bod se nazývá ohnisko F.

Jaké obrazy vytváří rozptylka? umístíme svíčku do různých vzdáleností od čočky a zkoušejme zachytit obraz na stínítku, zjistíme, že v žádné vzdálenosti od čočky se nám nepodaří zachytit ostrý obraz, na stínítku je jen rozmazaná světelná stopa rozbíhavých paprsků, když necháme tento svazek dopadat do našeho oka, je obraz vytvořený rozptylkou vždy PŘÍMÝ A ZMENŠENÝ, JE ZDÁNLIVÝ (protože nelze zachytit na stínítku)

Odkazy a použitá literatura: Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 7. ročník základní školy, Prometheus, ISBN 80-7196-119-1 Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 9. ročník základní školy, Prometheus, ISBN 80-7196-193-0 Jáchim F., Tesař., Fyzika pro 7.ročník základní školy, SPN, ISBN 80-7235-116-8 Rauner K. a kol., Fyzika 7., Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN 80-7238-432-7 Bohuněk J., Pracovní sešit k učebnici fyziky 8, Prometheus, ISBN 80-7196-270-0 Rauner K. a kol., Fyzika 8 Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN 80-7238-526-7 Odkazy a použitá literatura: [Clipart] www.google.com

Odkazy na web [ PTP] Optika i. + II.ppt - Fyzika on-line http://www.fyzikaonline.cz/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=60 http://www.fyzikaonline.cz/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=61 / Aplety Zobrazení čočkou – spojkou + rozptylkou www.sps-karvina.cz/fyzwebik/fyzweb/aplety/PhysMath/java/dlens/zobrazeniRozpt.html www.sps-karvina.cz/fyzwebik/fyzweb/aplety/PhysMath/java/dlens/zobrazeniSpoj.html Lom světelného paprsku http://kabinet.fyzika.net/aplety/ph14cz/refraction_cz.html