Měření rychlosti světla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rychlost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_605_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář LS 2009
Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
Speciální teorie relativity (STR)
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 17.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
= věda o vesmíru – popisuje ho, zkoumá jeho vznik a vývoj
Měření délky LC.
O základních principech
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Alena Cahová Důsledky základních postulátů STR. Teorie relativity je sada dvou fyzikálních teorií vytvořených Albertem Einsteinem:  speciální teorie.
Saturn Saturn je v pořadí planet na šestém místě a po Jupiteru druhá největší planeta sluneční soustavy. Planeta byla pozorována již starověkými astronomy.
Optika Co je světlo ? Laser – vlastnosti a využití Josef Štěpánek
Šíření světla, vznik stínu, zatmění Slunce a Měsíce
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Světelné jevy a jejich využití
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
OPTIKA.
1. ÚVOD DO GEOMETRICKÉ OPTIKY
Elektromagnetické vlny
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Ohmův zákon. Elektrický odpor.
Zdroj světla. Šíření světla
Rychlost rovnoměrného pohybu
Světlo.
Paprsková optika hanah.
Sluneční soustava Miroslava Maňásková.
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Země MODRÁ PLANETA.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK.
FY_089_ Světelné jevy_Světlo Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Název úlohy: 1.1 Délka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_195_Světlo a jeho šíření AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK,
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_803_5TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
Měření rychlosti světla
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
Připravily: Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová
Měření rychlosti světla Foucaultovou metodou
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Historie měření rychlosti světla
Problémy klasické fyziky vedoucí ke vzniku speciální teorie relativity
Měření rychlosti světla
Světlo.
Měření rychlosti světla Foucaultovou metodou
Měření rychlosti světla
Měření rychlosti světla
Fyzikální týden 2005, FJFI při ČVUT v Praze Měření rychlosti světla Blechta, V. – gymn. Jeseník Burian, I. – gymn. Vídeňská 47, Brno Labounek, R. – gymn.
Rychlost, měření rychlosti. Rychlost je charakteristika pohybu, která nám sděluje, jakým způsobem se mění polohu hmotného bodu vektorová fyzikální veličina.
- 1629: Isaac Beeckman navrhuje experiment, při kterém by se pozoroval záblesk z kanónu odražený ze zrcadla vzdáleného asi míli. - počátek 17. století:
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
Trigonometrie v praxi, aneb Obrázek přejat z: outdoors.com.
Kosík, Novák, Stiskálek, Trhlík. vektorová veličina odvozená ze soustavy SI změna polohy za čas při mechanickém pohybu dělení: okamžitá rychlost průměrná.
délka 1,2 m Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Typy světelných mikroskopů.
19.1 Světelné jevy – šíření světla
Saturn Planeta s prstenci.
Problémy klasické fyziky vedoucí ke vzniku speciální teorie relativity
Speciální teorie relativity
Foucaultovo kyvadlo …a možná ani to ne
Galileova transformace
Př 2: V roce 1672, když se nacházel Mars nejblíže Zemi (viz obrázek), astronomové zjistili, že vzdálenost Marsu a Země je 73 mil. km. Dále znali oběžnou.
Transkript prezentace:

Měření rychlosti světla 1. Metody přímé 2. Metody nepřímé

ad 1) Přímé metody: nejstarší pokusy 1607 Galileo Galilei 1675 Olaf Roemer dánský astronom http://navod.hvezdarna.cz/rychlost.htm

Roemerův výsledek Podařilo se mu to díky Galileovu objevu 4 měsíců planety Jupitera. Römer znal stabilní dobu oběhu nejvnitřnějšího měsíce Ganymeda kolem Jupitera, která je 85,3 hodiny. Díky opětovanému měření při známosti doby oběhu Země a jejího postupného vzdalování se od Jupitera, vypočítal rychlost světla. Paprsek světla musel totiž urazit díky postupnému se vzdalování Země od Jupitera větší vzdálenost a tím i delší dobu, přičemž doba oběhu Ganymeda byla stálá. Došel k číslu 214 300 km/s. Römer dělal tato pozorování proto, aby pomohl určovat zeměpisnou délku při námořní navigaci

ad1) Další experimenty 1849 Armand Fizeau francouzský astronom první úspěšné určení rychlosti světla na základě pozemského měření Ozubené kolo rozdělilo světlo na drobné impulzy. Ty pak posílal na vzdálené zrcadlo a pozoroval je otvorem v ozubeném kole. Z naměřeného počtu otoček ozubeného kola, počtu zoubků a ze vzdálenosti kola k zrcadlu pak vypočítal rychlost světla.

ad1) Další experimenty 1850 Jean Foucault francouzský fyzik ozubené kolo v Fizeauově experimentu nahradil otáčivým zrcadlem, změřil rychlost světla ve vodě a zjistil, že je menší než ve vzduchu

ad1) Další experimenty 1878 Albert Michelson americký fyzik zdokonalil Foucaultovu metodu, měření za sníženého tlaku poslední pokusy provedl r. 1931 nositel NC (1907) Michelsonův pokus

Tabulka I Vzduch (n = 1) 300 000 (km/s) Voda (1,33) 226 000 (km/s) Sklo korunové (1,5) 200 000 (km/s) Sirouhlík (1,6) 187 000 (km/s) Sklo flintové (1,7) 175 000 (km/s) Diamant (2,4) 125 000 (km/s)

ad1) Experimenty využívající Kerrova jevu 1929 metoda Karolusova-Mittelstaedtova (soustava složená z 2 Kerrových článků a 2 zkřížených nikolů)* 1937-1941 metoda Andersonova* zpřesnění: 299 776 km/s *) viz doporučená literatura

ad2) Nepřímé metody 1727- 29 James Bradley anglický fyzik nejstarší nepřímá metoda 299 100 km/s

ad2) Další nepřímé metody metoda Kohlrauschova-Weberova (určení c z měření náboje kondenzátoru) metoda Rosova-Dorseyova (určení c z měření kapacity kondenzátoru)

Z definice metru (1983) Přesná hodnota rychlosti světla ve vakuu:

Fyzikální praktikum: k určení rychlosti světla přímou metodou (obdoba Fizeauovy metody) využití vysokovýkonové svítivé diody, napájené krátkými proudovými impulsy.