Gymnázium, Broumov, Hradební 218

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

VY_32_INOVACE_413, 21. sada, Přírodověda
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavla Vojtková. Dostupné z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost,financovaného.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 17
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA
OPTIKA ZDROJE ELEKTROMAGNETICKÉHOZÁŘENÍ
Národní parky a Chráněné krajinné oblasti ČR
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Autor výukového materiálu:
Rozvodná elektrická síť
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 9. ročník
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 18
KOŘENOVÉ A MECHOVÉ PATRO CHŘIBSKA
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
Význam půdy Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VY_32_INOVACE_04 Vodstvo Ameriky
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Mnohočleny Autor: Mgr. Ludmila Lorencová Třída:
Autor výukového materiálu:Mgr. Júlia Holíková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu: Číslo.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Hardware – základní deska Autor:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Herakleitos Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Baruch Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz Autor: Mgr. Šárka.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: René Descartes Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Sofisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Voltaire, J. J. Rousseau Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Kvadratické rovnice Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Racionalismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Lineární rovnice se dvěma neznámými -sčítací.
Autor výukového materiálu:Monika Matoušková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výuk. materiálu: O12 Číslo klíčové.
ANOTACE Soubor slouží k výkladu a opakování učiva o Slunci. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupy Žák dokáže vysvětlit pojmy Slunce, sluneční soustava,
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Ekosystémy.
Ekosystém přirozený a umělý
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Mgr. L. Bernátová. Ekosystém je soustava živých a neživých složek životního prostředí na určitém území, jež se navzájem ovlivňují V naší přírodě se nachází.
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
VY_52_INOVACE_01_ Ekosystémy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: EU050101 Název: Ekosystém les Autor: Mgr. Lenka Radochová Ročník: první osmiletého gymnázia Doporučený čas: 20 – 25 minut Stručná anotace Materiál slouží k výkladu pojmu ekosystém, žáci uvádí příklady ekosystémů, rozpoznají ekosystémy přirozené a umělé. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Gymnázium Broumov“ v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, reg. č. CZ.1.07/1.5.00/34.0219.

EKOSYSTÉM LES Kdo chce lesu porozumět, měl by se ho nejdříve naučit poslouchat. Les netřeba chránit. Postačí, když mu nebudeme ubližovat. Až se vykácí poslední strom, až se zamoří všechny vody, až zemře poslední živočich a zůstaneme na Zemi sami, pak poznáme, že peníze nejsou vše.

Zapište, co si představíte, když se řekne les…

Les to jsou ….. rostliny živočichové houby a lesní plody odpočinek a rekreace potoky a studánky dřevo a lidské stavby

Ekosystém ucelená část přírody, která je ve vztahu s okolím 2 složky živou – organizmy (biocenóza) neživou – př. voda, světlo, teplo, minerální látky (biotop) vše navzájem propojeno koloběhem látek, tokem energie a předáváním informací minerální látky voda rozkladači

příklady ekosystémů Dokážete sami uvést příklady ekosystémů? Ekosystémy, které každého hned napadnou, jsou například pole a město louka les a řeka

ale ekosystémem může být i třeba kaluž vody nebo studánka ztrouchnivělý pařez lidské střevo nebo dokonce ……. vaše dlaň

ekosystémy můžeme rozdělit na přirozené - přírodní ekosystémy s malými nebo žádnými zásahy člověka - dokážou se sami obnovit při narušení - druhově bohaté (většinou) - i většina přirozených ekosystémů je dnes ovlivněna člověkem - znečištěné ovzduší, voda tundra moře - korálový útes řeka tropický deštný les

- vznikly zásahem člověka umělé ekosystémy - vznikly zásahem člověka - dnes převažují - méně druhově početné, nestabilní, snadno narušitelné - člověk je musí udržovat, jinak zaniknou pole rybník louka zahrada

? Zakroužkujte modře přirozené a červeně umělé ekosystémy PŘEHRADA JEZERO SKLENÍK RAŠELINIŠTĚ SAVANA STEP AKVÁRIUM PARK SMRKOVÝ LES NA BROUMOVSKU BUKOVÝ LES NA BROUMOVSKU ? Zamyslete se. Jak musí člověk udržovat louky? Jak by se louka změnila, pokud by se o ni člověk nestaral? Louky je třeba udržovat kosením nebo spásáním, vyřezáváním náletů. Většina luk by začala zarůstat keři, nálety stromů – změnila by se postupně v les (výjimkou jsou např. přirozené horské louky)

zdroje obrázky ostatní fotografie – archiv autorky http://cs.wikipedia.org/wiki/Ekosyst%C3%A9m, 4. 2. 2013 obrázky http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=les&ex=1#ai:MP900442470|, 4. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=jelen&ex=2#ai:MC900057354|, 4. 2. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Amanita-muscaria-fliegenpilz-b.jpg, 4. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=malina&ex=1#ai:MC900423880|mt:0|, 4. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=cyklista&ex=1#ai:MP900422786|, 4. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=turista&ex=1#ai:MM900354669|mt:3|, 4. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=slune%C4%8Dnice&ex=1#ai:MC900391464|mt:1|, 4. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=my%C5%A1&ex=1#ai:MC900013240|, 4. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C5%BE%C3%AD%C5%BEala&ex=2#ai:MC900057341|, 4. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=dravec&ex=1#ai:MC900030468|, 3. 6. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=pa%C5%99ez&ex=1#ai:MC900193376|, 4. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=st%C5%99evo&ex=1#ai:MC900426142|, 4. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=dla%C5%88&ex=1#ai:MC900441733|, 4. 2. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Forest_on_Barro_Colorado.png, 4. 2. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Greenland-sydkap_hg.jpg, 12. 2. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Timor_Coral_Reef.jpg, 12. 2. 2013 ostatní fotografie – archiv autorky