* 16. 7. 1996 Koule Matematika – 9. ročník *.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kruh a jeho částí Mgr. Dalibor Kudela
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Tečna ke kružnici – vlastnosti, využití Thaletovy kružnice
Digitální učební materiál
* Kužel Matematika – 9. ročník *.
Kartografická zobrazení
Vývoj poznání vesmíru 1. Geocentrický (zeměstředný) názor
Digitální učební materiál
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Planeta Země.
KUŽELOSEČKY 1. Kružnice Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
Kartografická zobrazení
POZNÁMKY ve formátu PDF
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Délka kružnice (obvod kruhu)
Kružnice, kruh, koule.
Kruh, kružnice – povrch, objem, výpočty
Kružnice a kruh – vlastnosti, rozdíly
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Jméno autoraZdeněk Bártl název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony III/2 Inovace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Vzájemná poloha přímky a kružnice
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Příprava plánu měření pro přírubu
61.1 Kružnice trojúhelníku vepsaná
Mapové zobrazení.
ICT M 5.R. Počítáme s velkými čísly II Anotace: Prezentace obsahuje příklady k procvičení učiva počítáme s velkými čísly. Prezentace je prezentována.
58.1 Povrch jehlanu, kužele, koule
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
KARTOGRAFICKÉ ZOBRAZOVACÍ ZPŮSOBY
* Kružnice a kruh Matematika – 8. ročník *
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
VY_42_INOVACE_422_VZÁJEMNÁ POLOHA DVOU KRUŽNIC 2 Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2012 Ročník použití VM 8. ročník Vzdělávací.
57.1 Goniometrické funkce a jejich vlastnosti II.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
* Objem válce Matematika – 8. ročník *
Kartografická zobrazení
Válec.
KOULE.
Elektronická učebnice - II
11.1 Kružnice trojúhelníku opsaná
1665 n. l. Londýn sužovaný dýmějovým morem Woolsthorp – rodný dům jednoho z největších fyziků v dějinách lidstva.
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
KOULE objem a povrch.
Jméno autora: Eva Směšná Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): červen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Algebra a aritmetika v 6. a 8. ročníku Téma:
Kartografická zobrazení Blanka Hofmanová.  způsob, jakým převádíme zobrazení povrchu Země do roviny (= mapa)  nutné převést na rozvinutelnou plochu.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Koule Základní škola a Mateřská škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
K o u l e Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu Části koule
Koule těleso, tvořené množinou všech bodů prostoru, které mají od daného bodu S (střed) vzdálenost menší nebo rovnu r (poloměr)
Koule – popis, praktické úlohy
úvod a kartografická zobrazení
KUŽEL A JEHO POVRCH VY_42_INOVACE_ 31_02.
Základy prostorové geometrie
Množina bodů dané vlastnosti
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
Válec.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_19_Tělesa
Transkript prezentace:

* 16. 7. 1996 Koule Matematika – 9. ročník *

Koule Koule

Koule r d S S střed koule r poloměr koule d průměr koule Koule je množina všech bodů v prostoru, které mají od jejího středu S vzdálenost menší nebo rovnou poloměru.

Síť koule Síť koule se nedá v rovině sestrojit. S problémem zobrazení sítě koule se potýkají kartografové. Je mnoho způsobů, jak zobrazit mapu nějaké části světa (asi 300 různých zobrazení), například v námořnictví se používá Mercatorovo zobrazení světa, neboť plavba pod nějakým úhlem se do mapy promítne jako přímka. Základem zobrazení je promítnutí na válec. Podle plochy na kterou se globus zobrazuje, rozlišujeme zobrazení: azimutální válcové kuželové

Síť koule Mollweidovo zobrazení: Další příklady, jak může vypadat zobrazeni Zeměkoule do roviny: Mollweidovo zobrazení: klade důraz na přesné vystižení ploch, za což platí zkreslením úhlů a vzdáleností, zejména v okrajových částech mapy

Síť koule Behrmannovo zobrazení: Další příklady, jak může vypadat zobrazeni Zeměkoule do roviny: Behrmannovo zobrazení:

Síť koule Přibližná konstrukce sítě koule:

Povrch koule r 𝑺 =𝟒  r2 d S

Objem koule r 𝑽 = 𝟒 𝟑  r3 d S

Povrch a objem koule Vypočtěte povrch a objem koule s poloměrem 45 mm. 𝑟=45 𝑚𝑚 =4,5 𝑐𝑚 𝑉=… 𝑐𝑚 3 𝑆=… 𝑐𝑚 2 r d S 𝑉= 4 3 ∙ 𝜋𝑟 3 𝑆=4𝜋𝑟2 𝑉= 4 3 ∙ 3,14∙4,5 3 𝑆=4·3,14∙4,52 𝑉= 4 3 ∙3,14∙91,125 𝑆=4·3,14∙20,25 𝑆=254,34 𝑉=381,51 𝑆=254,34 𝑐𝑚 2 𝑉=381,51 𝑐𝑚 3

Povrch a objem koule Vypočtěte objem koule s povrchem 615,44 cm2. 𝑆=615,44 𝑐𝑚 2 𝑟= 615,44 4∙3,14 𝑉= 4 3 𝜋 𝑟 3 𝑟=…cm 𝑉= 4 3 ∙3,14∙ 7 3 𝑉=… 𝑐𝑚 3 𝑟= 615,44 12,56 𝑆=4𝜋 𝑟 2 𝑉= 4 3 ∙3,14∙343 𝑟 2 = 𝑆 4𝜋 𝑟= 49 𝑉=1 436 𝑟= 𝑆 4𝜋 𝑟=7 𝑉=1 436 𝑐𝑚 3 𝑟=7 cm

Povrch a objem koule Vypočtěte hmotnost a cenu zlaté kuličky s poloměrem 12 mm. Hustotu zlata najdete v tabulkách, cenu zlata na Internetu. Cena ryzího (24 karátového) zlata – 28. 4. 2012 – 975 Kč za 1 gram. 𝑟=12 mm =1,2 cm 𝑉=… 𝑐𝑚 3 𝑉= 4 3 𝜋 𝑟 3 𝜌=19,3 𝑔 𝑐𝑚 3 𝑉= 4 3 ∙3,14∙ 1,2 3 𝑚=… g 𝑚=𝜌∙𝑉 𝑐=𝑔∙𝑚 𝑉= 4 3 ∙3,14∙1,728 𝑐=…𝐾č 𝑚=19,3∙7,234 56 𝑐=975∙139,627 𝑔=975 𝐾č 𝑉=7,234 56 𝑚=139,627 𝑐=136 136,325 𝑉=7,234 56 𝑐𝑚 3 𝑚=139,627 𝑔 𝑐=136 140 𝐾č

Povrch a objem koule Vypočtěte cenu barvy potřebné na natření vodojemu tvaru koule s průměrem 6 metrů, víte-li, že 1 kg barvy stojí 247 Kč a po zředění stačí na natření 3,5 𝑚 2 plochy. 𝑑=6 m ⇒𝑟=3 m 𝑆=… 𝑐𝑚 2 𝑆=4𝜋 𝑟 2 1𝑘𝑔….…247 𝐾č 𝑆=4∙3,14∙ 3 2 𝑚=𝑆:3,5 𝑐=247∙𝑚 1𝑘𝑔 ….…3,5 𝑚 2 𝑆=4∙3,14∙9 𝑚=113,04 : 3,5 𝑐=247∙33 𝑚=…𝑘𝑔 𝑆=113,04 𝑚=32,3 𝑐=8 151 𝑐=…𝐾č 𝑆=113,04 𝑚 2 𝑚≐33 𝑘𝑔 𝑐=8 151 𝐾č

Zdroje http://www.astro.cz/clanek/tisk/4383 http://www.agenturaars.cz/nabidka/index.php/component/alphacontent/?ordering=1&letter=B http://www.wmmagazin.cz/view.php?cisloclanku=2009010018 http://technet.idnes.cz/vedci-vyrobili-nejkulatejsi-koule-na-svete-fka-/tec_vesmir.aspx?c=A080722_160359_tec_vesmir_mbo http://www.elevove-lhotapodlibcany.estranky.cz/clanky/aktualne/-vsechno-o-kopacaku_.html http://www.ucebnipomucky.net/katalog/vyrobci/polydron http://www.kratkozrakost.info/oko/ http://zsphorova.sk/modernaskola/prvy_stupen/slabikar/tema12/testiky/L.htm http://www.kosiksport.sk/volejbalove_lopty.htm http://sk.wikipedia.org/wiki/Lopta http://www.sme.sk/c/2967218/futbal.html http://www.sportfitness1.cz/posilovac-zapesti-wrist-ball-p450 http://cs.wikipedia.org/wiki/Behrmannovo_zobrazen%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mercator-proj.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mollweide-projection.jpg http://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=34414