Psychologie osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
Osobnost Občanská výchova.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Psychologie osobnosti
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Analytická psychologie
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Přístupy k osobnosti Škola:
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Temperament Pavel Šuranský.
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Motivační témata a životní příběhy
Osobnost pachatele trestných činů
v pedagogické diagnostice
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Humanistické a existenciální teorie v SP
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Úvod do studia psychologie osobnosti
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Motivační témata a životní příběhy
John Broadus Watson ( – )
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Osobnost – situace – predikce chování
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Sociální psychologie osobnosti
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Výzkumné metody v psychologiI
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Temperament, charakter, motivace
Nevědomí.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Psychologie osobnosti .

Osobnost Jedinečný, relativně stabilní vzorec myšlení, emocí a činů. Kombinace vlastností nebo charakteristik, které odlišují jedince od sebe navzájem. Různé osobnostní teorie Rysové teorie (popis, co) Dynamické teorie (fungování, jak)

Dimenze určující osobnost a chování A) Temperament vrozená, zejména geneticky podmíněná, konstituční složka osobnosti (vzrušivost) B) Charakter získaná složka osobnosti, vzniká psychosociálním učením během raného vývoje (mentální mapy)

Nejstarší typologie osobnosti ; Nejstarší typologie osobnosti Hippocrates (Galen): Cholerik – přebytek žluté žluči, charakteristika: popudlivý, ambiciózní, Melancholik - přebytek černé žluči, charakteristika: pesimistický, analytický Flegmatik - přebytek žluté žluči, charakteristika: uvolněný, klidný Sangvinik - přebytek krve, charakteristika: veselý, radostný

Teorie osobnostních rysů Osobnostní rys – relativně stálá a konzistentní charakteristika, kterou lze použít k popisu osobnosti Strukturní pohled První seznamy osobnostních vlastností obsahovaly asi 4500 položek (Gordon Allport 1937) zpracováno formou faktorové analýzy – vytvořen jeden z nejvlivnějších osobnostních modelů (a osobnostních „Big Five“ Model (Costa& McCrae) - vysvětluje osobnost na pěti základních osách: „O“ Otevřenost „C“ Svědomitoost „E“ Extraverze „A“ Přívětivost „N“ Neuroticismus (emoční stability)

Psychoanalytická teorie Sigmund FREUD (1856 -1949) Biologický determinismus: vývoj a jednání osobnosti určují vrozené pudy (sexuální a agresivní) Biografický determinismus: veškeré myšlenky, emoce a činy mají svoje příčiny ve zkušenostech z dětství Strukturákní model Dynamická teorie Vývojová teorie

Freud - strukturální model osobnosti Id - nejprimitivnější část osobnosti ze základních biologických impulsů (sexuální a agresivní pudy- nejdůležitější determinanty osobnosti) - hédonistický, iracionální a nemorální princip slasti Ego - ústřední řídící složka osobnosti zprostředkování mezi pudovými touhami Id a podmínkami vnějšího světa zabezpečit přežití osoby a její reprodukce principem skutečnosti Superego - zvnitřněna reprezentace hodnot a morálky společnosti, svědomí jedince, obraz ideálně mravné osoby a sebehodnocení principem dokonalosti

Obranné mechanismy VYTĚSNĚNÍ - ego vytlačuje ohrožující myšlenky a zakázané impulsy z vědomí do nevědomí.  REGRESE - návrat osobnosti k dřívějším etapám vývoje.  REAKTIVNÍ VÝTVOR - přeměna ohrožujícího impulsu či pocitu v jeho protiklad.  PROJEKCE - ohrožující tendence se připisuje jiným osobám RACIONALIZACE - nevědomé vytvoření přijatelného vysvětlení, kterým osoba skrývá skutečný důvod svých skutků.  POPÍRÁNÍ - vnější skutečnosti. Popřen může být buď citový význam určité situace, nebo samotná realita, kterou se jedinec snaží nevnímat….

Alfred Adler (1870-1937) - individuální psychologie soustředěný na oblast společenských vztahů, motivace, vůle k moci, koncept komplexu méněcennosti Carl Gustav Jung (1875-1961) - analytická psychologie kontext filosofie a mystiky, rozlišuje osobní a kolektivní nevědomí, práce s archetypy Karen Horneyová (1885-1952) vymezení vůči interpretací sexuálního vývoje u Freuda, důraz na proces socializace a genderového očekávání, koncept základní úzkosti

Behaviorismus J.B.WATSON (1858 -1958) Zakladatel Předmět studia: chování, jeho pozorování a analýza psychologie - čistě objektivní, experimentální přírodní věda Kritika introspekce, CH = S = R „Dejte mi na výchovu tucet zdravých dětí a já vám zaručím, že z každého z nich vychovám specialistu, jakého náhodně zvolím – lékaře, právníka, umělce, obchodníka, dokonce i žebráka, zloděje bez ohledu na jeho talent, sklony i bez ohledu na vlastnosti jeho předků“ B.F.Skinner – operantní podmiňování, stimul - (pozit x negat) zpevnění, Teorie učení, černá skříňka

Teorie sociálního učení . Teorie sociálního učení Albert Bandura (*1925) Teorie sociálního učení - sebevědomí ve vztahu k dosahování vytyčených cílů, s jakými osobnostními přesvědčeními jich dosáhneme Osobnost: chování – prostředí – vzájemné ovlivňování, vliv psychologických procesů Walter Mischel (*1930) chování jednotlivce je ovlivněno specifickými atributy situace a způsobem, kterým situaci vnímáme (kompetence, kognitivní strategie, očekávání, subj. hodnoty, seberegulační mechanismy) Popírá koncept osobnosti. Stanford marsmallow experiment – téma sebekontroly

Humanistické teorie Carl Rogers (1902–1987) vymezuje se vůči behaviorismu, odkazuje se k filosofii a fenomenologii „self-koncept“ jaký bych chtěl být x jaký jsem dobře přizpůsobená osobnost -schopna asimilovat veškeré prožitky v původní, nezkreslené podobě - shoda mezi prožitým a uvědomovaným - kongruence „na osobu zaměřená terapie“ – empatie – kongruence – reflexe „Je paradoxem, že jen když se přijmu takový jaký jsem, pak se mohu změnit.“

. Abraham Maslow (1908-1970) Především známý pro svou teorii motivace a hierarchii lidských potřeb „Sebeaktualizace“ – vrozená tendence rozvíjet své možnosti a schopnosti Sebepřesah Nedostatkové potřeby x růstová potřeba

Příklady teorií osobnosti s biologickou oporou Eysenckův 3 faktorový model osobnosti - retikulární formace a limbický systém Cloningerův model osobnosti Novelty Seeking (NS) – která m.m.j. určuje míru impulzivity osobnosti, je spojen s nízkou aktivitou dopaminu Harm Avoidance (HA) - která m.m.j. určuje míru úzkostnosti osobnosti, je spojen s vysokou aktivitou serotoninu Reward Dependence (RD) – která m.m.j. určuje míru hledání potvrzení druhými u osobnosti, je spojen s nízkou aktivitou noradrenalinu. Novelty Seeking correlated with increased grey matter volume in regions of the cingulate cortex, Harm Avoidance correlated with decreased grey matter volume in the orbitofrontal, occipital, and parietal cortex. Reward Dependence correlated with decreased grey matter volume in the caudate nucleus.

Psychologické vyšetření osobnosti jedno z nejčastějších zadání pro klinické psychology Metody: pozorování rozhovor projektivní testy dotazníkové metody Přítomnost patologie x popis struktury Pozitivní psychologie

Pozorování přirozená součást vztahování se ke světu x profesní dovednost kontext diagnostické otázky x všímavost k vlastním dojmům strukturovaný popis cenné informace v kontextu „mimo“ vyšetření postoj k vyšetření

Rozhovor navázání komunikace volný x strukturovaný x polostrukturovaný kladení otázek (typy a účel) parafráze, interpretace, ujištění, objasnění terapeutický x diagnostický rozhovor

Projektivní testy Slovní asociační experiment (Jung), Rorschachův test (Rorschach, 1921), Tématicko apercepční test - TAT (Morgan a Murray, 1935), Rosenzweigův obrázkový frustrační test, Kresebné testy (Kresba postavy, Kresba stromu) Nedokončené věty Nejednoznačný, nestrukturovaný materiál – podnět pro projekci, pracování na částečně nevědomé úrovni

Dotazníkové metody Založené na subjektivní výpovědi (vlastnosti, city, postoje, názory, obvyklé chování…) Dotazníky x inventáře Snadná a rychlá administrace i vyhodnocení Závisí na schopnosti introspekce, ochotě sdělit o sobě pravdivé informace, riziko odpovědi žádoucím směrem (sociální dezirabilita, agravace obtíží) Validizační škály

Dotazníkové metody NEO pětifaktorový osobnostní inventář (Costa& McCrae) - 5 obecných dimenzí osobnosti „Big Five“: Neuroticismus, Extraverze, Otevřenost vůči zkušenosti, Svědomitost, Přívětivost) + 30 dílčích osobnostních charakteristik; Sebeposouzení + posouzení druhým TCI Temperament and Character Inventory (Cloninger) 240 položek Model osobnosti, 4 temperamentové a 3 charakterové osy (Novelty seeking, Harm avoidance, Reward dependence and Persistence x Self- directedness, Cooperativeness and Self-transcendence) 16PF Šestnáctifaktorový osobnostní dotazník (Cattell) 185 položek Vřelost, Emocionální stabilitu, Dominanci, Zásadovost, Sociální smělost, Sensitivitu, Ostražitost, Odvaha, Sebekontrola, Extroverze…

ICL Dotazník interpersonální diagnózy (Leary) 128 charakteristik (pro osobu samotnou, pro jiné, ideál) MMPI-2 Hathaway, McKinley, 30. léta 566 položek, tvrzení A/N Validizační škály, klinické škály, Obsahové škály… Klinicky mohutně využíván