Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_056 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Grafické formáty výukový text.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
III/2 XVII ABC
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_055 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_058 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Počítačová grafika, prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_051 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Rastrová grafika Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_052 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Počítačová grafika.
Bitmapová a Vektorová grafika
Počítačová grafika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_057 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_248 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_259 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_050 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Úvod do počítačové grafiky
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_253 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Počítačová grafika rozlišení
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základy počítačové grafiky
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Bitmapová (rastrová) grafika
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Počítačová grafika. Rastrová grafika Fungování monitoru Jak může monitor zobrazit barvy tak věrně? Kolik barev vůbec dokáže zobrazit?
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Inf Formáty grafických souborů
Barvy v počítačové grafice
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_056 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika Ročník 3.3. Datum vytvoření Anotace Výklad nové látky -seznámení s rastrovou grafikou -prezentace Metodický pokynprezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

RASTROVÁ GRAFIKA

Bitmapová grafika (rastrová grafika) je jedním ze dvou základních způsobů, jakým vznikají a zpracovávají se obrázky pomocí počítačových technologií, V rastrové grafice se obrázek skládá z bodů tzv. pixelů, tvořících mřížku (té taky jinak říkáme rastr), Každý bod má v obrázku své jednoznačné umístění a barvu, Barva každého pixelu je dána použitým barevným modelem (RGB – červená, zelená, modrá), Kvalita obrázku je dána rozlišením a barevnou hloubkou. obr. 1

ROZLIŠENÍ A ROZMĚRY OBRÁZKU Rozlišení určuje, z kolika bodů se skládá plocha o velikosti jeden čtvereční palec (1 palec = 2,54 cm), Dpi (dots per inch – body na palec) – jednotka, určující kvalitu snímku, Čím větší rozlišení má snímek, tím více jsou prokresleny detaily snímků, S tím souvisí i velikost souboru měřená v bytech, snímek s větším rozlišením bývá mnohem větší, Obrázky určené pro zobrazování na obrazovce mohou mít menší rozlišení – 72 dpi, tištěné obrázky mívají dpi, Často se zaměňuje termín rozměry (např. 800x600 pixelů) s termínem rozlišení, i když oba dva pojednávají o velmi podobné věci.

BAREVNÁ HLOUBKA Udává počet bitů na jeden pixel (př.: 16bitová, 24bitová hloubka), Čím více bitů na jeden pixel použijeme, tím větší počet barev a odstínů může být v obrázku použito, Větší barevná (bitová) hloubka zvyšuje paměťovou náročnost obrázku, Jak zjistíme počet barev z barevné hloubky – 24bitová hloubka obsahuje 2 24 (cca 16,7 milionů) barev, tomuto nastavení se říká True colors – skutečné barvy, tento barevný systém stačí pro barevný popis světa, Každý jednotlivý pixel obsahuje tři základní barvy modelu RGB (Red – červená, Green – zelená, Blue - modrá).

RASTROVÉ FORMÁTY Rastrové formáty určují, jak budou jednotlivé obrázky uloženy, Musíme rozlišovat, jestli je obrázek určen pro tisk nebo internet, Protože u rastrových obrázků je třeba myslet na paměťovou náročnost (obrázky na internetu), dochází ke kompresi (zmenšení paměťové náročnosti obrázku) – kvalita do určité míry zůstává zachována, Rastrové formáty dělíme na kompresní a nekompresní, V případě kompresních formátů dochází ke zmenšení velikosti obrázku díky zmenšení počtu barev (lidské oko nedokáže postřehnout vzniklé změny), Při převodu do kompresního formátu se nastavuje stupeň komprese (čím větší komprese, tím méně barev výsledný obrázek obsahuje).

RASTROVÉ FORMÁTY Kompresní JPG – je vhodný pro téměř všechny obrázky, používá se ztrátová komprese, PNG – umí průhlednost, je vhodný pro obrázky, v nichž se nachází čisté jednobarevné plochy, používá se bezztrátová komprese (nesnižuje se počet barev jako u ztrátové komprese), soubory ve formátu PNG mají větší velikost než soubory ve formátu JPG, GIF – používá nejvýše 256 barev, umí animaci, Nekompresní TIFF, BMP.

ZTRÁTOVÁ KOMPRESE Při ztrátové kompresi dochází k vypouštění méně důležitých dat, Lidským okem je ale tato ztráta nepostřehnutelná, Při kompresi se dá nastavit stupeň komprese, který udává počet vypuštěných odstínů, Čím je stupeň komprese vyšší, tím více odstínů je vypuštěno a obrázek tím více ztrácí na kvalitě. obr. 2 obr. 3

NEVÝHODY RASTROVÉ GRAFIKY Rastrové obrázky zabírají v paměti počítače hodně místa, Čím vyšší rozlišení, tím větší objem souboru, Velikost obrázku je také dána bitovou hloubkou (počtem barev), Pro větší počet barev na jeden pixel, je třeba více bitů, U 24bitové hloubky potřebujeme pro jeden pixel 3 byty, Zvětšování obrázku vede ke zhoršení kvality (jsou vidět čtverečky), Díky tomu můžeme zvětšovat obrázky jen do určité míry.

RASTROVÉ NÁSTROJE Pro zpracování rastrových obrázků jsou na trhu následující nástroje, K těm nejlepším samozřejmě patří nástroje od firmy Adobe (Adobe Photoshop,…) vhodné pro profesionály, Amatéři ocení např. nástroj Zoner PhotoStudio (dostačující pro běžnou úpravu fotografií) od stejnojmenné firmy Zoner, Vedle těchto nástrojů, které musíme instalovat, jsou na trhu i grafické editory dostupné na internetu, Editor, s jehož pomocí docílíte řadu zajímavých efektů se nachází na adrese – pro řadu efektů budete ale muset sáhnout do kapsy a zaplatit minimální poplatek, Zapomenout nesmíme ani na editor Picasa od Google (adresa picasa.google.com).

OBRÁZKY NA INTERNETU V současné době existuje řada možností, kam umístit fotografie na internetu, Výhodou je možnost přístupu odkudkoliv na internetu, V případě umístění fotografií na internetu se nemusíme starat o jejich zálohování, Mezi české servery patří Rajce.net (v současné době se nachází na adrese Ke světovým se řadí picasaweb.google.com, Ke sdílení fotografií se používá i sociální síť V případě použití cizích obrázků z internetu je třeba si dát pozor na autorský zákon.

ZDROJE obr. 1: AUTOR NEUVEDEN. upload.wikimedia.org/ [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 2: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: wiki%2FMot%25C3%25BDli&h=0&w=0&sz=1&tbnid=aKqxU8FJL542LM&tbnh=201&tbnw= 251&zoom=1&docid=KCRWgRlCL3ZJkM&ei=0yX5UrD2LoHlswbJooDYAw&ved=0CAIQsC UoAA obr. 3: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: wiki%2FMot%25C3%25BDli&h=0&w=0&sz=1&tbnid=aKqxU8FJL542LM&tbnh=201&tbnw= 251&zoom=1&docid=KCRWgRlCL3ZJkM&ei=0yX5UrD2LoHlswbJooDYAw&ved=0CAIQsC UoAA