Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_TMM20160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám   Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/   Název projektu:
Advertisements

RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
VY_32_INOVACE_TMM24560BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám   Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/   Název projektu:
VY_32_INOVACE_TMM21760BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
VY_32_INOVACE_TMM20160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název: VY_32_INOVACE_630_PREVENCE ONEMOCNĚNÍ DÝCHACÍ SOUSTAVY Téma:DOPAD.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.08 Název pro školu:EU CH 08 Název materiálu:Voda Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Nemoci Kód VM:VY_52_INOVACE_20 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
PARATYFUS A KLÍŠŤOVÁ ENCEFALITIDA
VY_32_INOVACE_FOTF11560ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
2 Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.18 Název pro školu:EU CH 18 Název materiálu:Sacharidy Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_PSYM23260ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.14 Název pro školu:
Lidský organismus - Trávicí ústrojí
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Angína
VY_52_INOVACE_ZB03_0764TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CHK4_4260ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Zástupci halogenidů Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Dýchací soustava.
VY_32_INOVACE_TMM24260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_SVF35560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_FOTF10160ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Dýchací soustava II.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_635_KOŽNÍ SOUSTAVA Téma: VRSTVY KOŽNÍ SOUSTAVY,
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Vybrané prvky a anorganické.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
VY_32_INOVACE_CHK4_5760ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CHK4_4560 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CHK4_4560 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Léčiva a struktury některých léčiv PaedDr. Jiřina Ustohalová
?.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_SVF34160DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Léky expirace, rychlost nástupu účinků, často používaná léčiva a jejich indikace,
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Nachlazení Kód VM:VY_52_INOVACE_23 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
VY_32_INOVACE_SVF34760DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_20_INOVACE_SVF21460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.05 Anotace: Prezentace vysvětlí základní rozdíly mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy, procvičuje a opakuje učivo. Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_TMM22160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
[1] Léčiva.
Název Dýchací soustava I Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_165.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_32_INOVACE_CHK4_5860 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chemie pro člověka.
Škola:. Základní škola Kladruby
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Mgr. Lenka Zedníková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_116_Fenoly AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
VY_32_INOVACE_CHK4_4760 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_112_Alkyny AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Léčiva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Léčiva Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu CR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Léčiva Ch_076_Léčiva a návykové látky_Léčiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Léčiva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Léčiva. Co je to léčivo? Léčivo (léčivá látka) je látka určená k příznivému ovlivňování zdraví lidí nebo zvířat. Léčivá látka je nejvýznamnější součástí.
Ch_076_Léčiva Ch_076_Léčiva a návykové látky_Léčiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
 Léčiva jsou léčivé látky, které by měly mít pozitivní účinky na zdraví člověka  Léčiva mohou mít různou cestu podání injekčně (do svalu, do žíly, podkožně),
Léčiva Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu CR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Zásady léčby antibiotiky, analgetiky Jitka Pokorná.
CHEMIE - Léčiva SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám VY_32_INOVACE_CHK4_4460ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0883 Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: únor 2013 Autor: PaedDr. Bohumíra Šalonková Určeno pro předmět: Chemie Tematická oblast: Chemie kolem nás Obor vzdělání: Kosmetické služby (69-41-l/01) 4. ročník Název výukového materiálu: Léčiva – výklad s úkoly Popis využití: Výkladový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 20 minut

Léčiva Jsou léčivé látky a přípravky upravené v podobě léků Lék podáváme pacientovi v určité lékové formě: tablety, tobolky, injekce, kapky, čípky, mast atd. Úkol č.1: Urči lékové formy na obrázcích: 5 2 4 6 3 1

Kyselina acetylsalicylová Kategorie léků Analgetika – léky proti bolesti Příklady : Acylpyrin, Aspirin,Paralen, Panadol, Brufen, Ibuprofen, Ibalgin, Dolgit, Voltaren,Tramal atd. Kyselina acetylsalicylová Paracetamol 8 7

a) účinnou látku kyselinu acetylsalicylovou Úkol č. 2: Na základě zkušeností urči, které z uvedených analgetik: Acylpyrin, Aspirin, Paralen, Panadol, Brufen, Voltaren, Tramal má a) účinnou látku kyselinu acetylsalicylovou b) účinnou látku Paracetamol c) který se využívá na výrobu mastí d) které analgetikum má narkotické účinky e) které analgetikum použiješ při bolesti hlavy nebo zubů

Antipyretika – léky snižující teplotu, příbuzná s analgetiky Příklady : Acylpyrin, Aspirin, Superpyrin, Paralen, Panadol, Brufen, Ibuprofen, Ibalgin atd. Úkol č.3: Superpyrin je hlinitá sůl kyseliny acetylsalicylové, napiš chem. vzorec

Anestetika – látky tlumící činnost CNS – vedou k místnímu znecitlivění nebo ztrátě vědomí – navozují stav narkózy Dělí se na lokální a totální Úkol č.4: Zkus vysvětlit rozdíl mezi lokálním a totálním anestetikem Mezi totální anestetetika patří rajský plyn - oxid dusný, divinylether, cyklopropan a sloučenina halotan, která má vzorec CHBrCl-CF3, tiopental atd. Mezi lokální anestetika patří kelén - etylchlorid, prokain a mezokain Úkol č.5: Napiš vzorec rajského plynu, divinyletheru a cyklopropanu Mezi které deriváty uhlovodíků bude patřit halotan Napiš vzorec kelénu :

Sedativa a hypnotika – látky tlumící činnost CNS Sedativa mají sklidňující účinek, hypnotika navozují spánek Jedná se často op deriváty kyseliny barbiturové, tzv. barbituráty- Rohypnol a Hysteps. Často používané přípravky jsou Rudotel a Diazepam. Úkol č.6:Kolik heteroatomů má kyselina barbiturová 9 kyselina barbiturová

Antibiotika– látky potlačující infekce vyvolané baktériemi, jsou produkovány mikroorganismy Penicilin slouží k léčbě angíny, zánětu mozkových blan i kapavky. Streptomycin k léčbě tuberkulózy. Chloramfenikol k léčbě tyfu. Další antibiotika – Tetracykliny, Makrolidy, Cefalosporiny, Chinolony atd.

Výběr informací z příbalového letáku (V-penicilín) Úkol č.7: Na základě výběru informací z přiloženého letáku odpověz na následujícím otázky: a) K čemu se používají antibiotika? b) Jaká je funkce pomocných látek v lécích? c) Je penicilín vhodný k léčbě chřipky? Vysvětli. Výběr informací z příbalového letáku (V-penicilín) Léčivá látka: fenoxymethylpenicilin Pomocné látky: laktóza, mastek, stearan hořečnatý, mikrokrystalická celulóza, .... Farmakoterapeutická skupina: antibiotikum Charakteristika: V-Penicilin patří mezi léky, které zabraňují množení vnímavých choroboplodných zárodků. Je odolný proti žaludeční kyselině, a proto jej lze užívat ústy. Dobře se vstřebává ze zažívacího traktu, dobře proniká do tkání a tělesných tekutin a vytváří v nich účinné koncentrace. Patří mezi antibiotika s úzkým spektrem účinku, takže působí jen na některé bakterie, které jsou však původcem několika běžných infekčních onemocnění. Indikace Přípravek se používá k léčení onemocnění vyvolaných choroboplodnými zárodky (bakteriemi), které jsou citlivé na V-Penicilin. Jsou to zejména: akutní záněty mandlí, lehké až středně těžké infekce horních a dolních dýchacích cest, infekce kůže a měkkých tkání. Užívá se také k prevenci revmatické horečky. Přípravek mohou užívat dospělí, mladiství a děti, těhotné i kojící ženy.

Analgetika – snižují bolest Antipyretika – snižují teplotu http://otazkyzmediciny.sweb.cz/HTML/Interna/I14A.htm Kategorie léčiv Analgetika – snižují bolest Antipyretika – snižují teplotu Antibiotika – ničí bakterie Sedativa a hypnotika – uklidňují, navozují spánek Cytostatika – zpomalují až zastavují zhoubné bujení buněk (tzv. chemoterapie) Dekongestiva – uvolňují ucpaný nos Antidiaroika - léky proti průjmu Spasmolytika - uvolňují křeče Anestetika - navozují bezvědomí nebo místní znecitlivění Antiseptika - působí protizánětlivě Laxativa - působí projímavě Antiemetika - působí proti zvracení Antihistaminika - působí proti alergiím Antitusika - působí proti kašli

Úkol č.8:Doplň následující tabulku Jak působí Příklad léčiva Antipyretikum Antibiotikum Analgetikum Sedativum Anestetikum Antidiaroikum

Zdroje 1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:FlattenedRoundPills.jpg 2 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Glycerin_suppositories.jpg 3 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Standard_insulin_syringe.jpg 4 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ointments.jpg?uselang=cs 5 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ciclosporin_eye_drops_%28in_water%29.jpg?uselang=cs 6 http://ro.wikipedia.org/wiki/Fi%C8%99ier:Capsules.JPG 7 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aspirin-skeletal.svg 8 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paracetamol-diagram.png?uselang=cs 9 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Barbituric_acid.png