Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy1/1.1 PředmětMatematika TémaNásobení zlomků Ročníksedmý AutorMgr. Iva Trnková
NÁSOBENÍ ZLOMKŮ
NÁSOBENÍ ZLOMKU PŘIROZENÝM ČÍSLEM Petr si vzal 1/4 koláče, pak si ještě dvakrát po 1/4 přidal. Petr tedy snědl třikrát stejný díl 1/4. Jakou část koláče snědl Petr celkem? Příklad mohu zapsat dvojím způsobem:
JIŽ UMÍME SČÍTAT ZLOMKY (VIZ OBRÁZEK PRO ZOPAKOVÁNÍ) Z TOHO PLYNE VÝSLEDEK NAŠEHO PŘÍKLADU:
NÁSOBENÍ ZLOMKU PŘIROZENÝM ČÍSLEM Zlomek násobíme přirozeným číslem tak, že přirozeným číslem vynásobíme čitatele, jmenovatele zlomku opíšeme.
Práce do školních sešitů, zároveň na tabuli: Zadání
NÁSOBENÍ ZLOMKŮ Jak byste řešili:
Příklad se dá vysvětlit také tak, že máme 3/4 koláče a z této části máme určit polovinu. Pokusíme se příklad znázornit graficky: Máme určíme 1/2 Kolik částí nám zbylo? Opět 3, ale z osmi částí. Tedy výsledkem jsou 3/8
Zlomky násobíme tak, že vynásobíme čitatele čitatelem a jmenovatele jmenovatelem.
Pokud to lze, výsledný zlomek zkrátím na základní tvar případně převedu na smíšené číslo. Krátit můžeme už ale i během násobení, a to buď křížem nebo ve zlomku. Nikdy ne v řádku!
Příklady k procvičení: Zadání