Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody 420 397 11 P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
Advertisements

Vítejte ve světě buněčného cyklu
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
M I T Ó Z A.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Název Rostlinná buňka Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Omnis cellula e cellula (každá buňka je z buňky)
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_10.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází eukaryotická buňka od svého vzniku po další dělení doba trvání cyklu se nazývá generační doba buněčný cyklus.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_02.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_09.
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Buněčné dělení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_527.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_08.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
EUKARYOTA.
Profáze, metafáze, anafáze, telofáze
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Rozmnožování buněk.
BUNĚČNÝ CYKLUS A BUNĚČNÉ DĚLENÍ
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
Buněčný cyklus.
Dělení buněk.
Buněčné dělení Základy biologie
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Redukční dělení – meiosa
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
Rozmnožování buněk
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozmnožování buněk - meióza
Buněčná stěna, buněčné jádro
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
Meióza - vznik buněk s redukovaným počtem chromozomů ( 2n -> n)
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Živočišná Buňka.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Buněčný cyklus buněčný cyklus (generační doba) - doba mezi dvěma mitózami (rozdělení buňky na dvě dceřinné) - velmi variabilní, podle typu tkáně.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Mitóza Nepřímé dělení Mitóza Je nejčastější způsob, kterým se dělí jádra tělních (somatických) buněk Období života buňky od jejího vzniku až po zánik.
Transkript prezentace:

Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_13 Tematick á oblast: Biologie T é ma: Dělení buňky 2 Anotace: Prezentace slouží k výkladu nové látky o rozmnožování buněk. Cílová skupina Žáci školy Autor: Mgr. Josef Kub Datum vytvořen í :

Připomeňme si: A: Dělení jádra 1)přímé (amitóza) – u nálevníků 2)nepřímé (mitóza) – při vzniku somatických buňek 3)redukční (meióza) – při vzniku gamet

Co jsou homologické chromozómy? Většina organismů má 2 sady chromozómů (člověk: 2 x 23 = 46) 1. a 1. = homologické ch. 2. a 2. = hom. ch. až 23. a 23. = hom. ch. Homologické chromozómy nesou stejné geny (jsou rovnocenné)

3) Redukční dělení (meióza) slouží k redukci počtu chromozomů ze 2n (diploidní počet) u mateřského jádra na n (haploidní počet) u jader dceřiných meiózou vzniknou z jednoho jádra mateřského čtyři jádra dceřinná (neboť mateřské jádro obsahuje dvouchromatidové chromozómy a jádra dceřinná jednochromatidové)

Meióza probíhá ve dvou cyklech: I. redukční dělení – heterotypické II. redukční dělení – homeotypické (obě dělíme jako mitózu na profázi, metafázi,anafázi a telofázi)

I. redukční dělení – heterotypické je značně složitější než mitóza (hlavně profáze) Profáze 1. Stadium – v jádře se zviditelňují (spiralizují) chromozómy

2. stadium – homologické chromozómy se k sobě přikládají (tvoří se bivalenty) 3. stadium – nesesterské chromatidy homologických chromozómů se okolo sebe obtáčejí

4. stadium – homologické chromozómy se začínají oddalovat (nejprve v oblasti centromer) – volný rozchod znemožňují místa, kde došlo ve 3. stadiu k překřížení chromatid

5. stadium – oblasti překřížení se posouvají ke koncům ramen chromozómů – bivalenty se přesouvají k jaderné membráně, která se rozpouští – vytváří se dělicí vřeténko

Metafáze –bivalenty se seřadí v ekvatoriální rovině –bivalenty se napojují na některé mikrotubuly dělicího vřeténka

Anafáze –chromozómy z bivalentů se rozcházejí k opačným pólům dělicího vřeténka –oproti mitóze se tady nedělí chromozómy, ale bivalenty (chromozómy tedy zůstávají dvouchromatidové) –právě zde tedy dochází k redukci počtu chromozómů z 2n na n !!!

Telofáze –její průběh závisí na druhu organismu: –buď je typická, že se vytvoří dvě dceřinná jádra a po klidovém období začne II. redukční dělení –nebo telofáze není zcela dokončena a shluky chromozómů rovnou vstupují do II. redukčního dělení

II. redukční dělení - homeotypické –prakticky shodné s mitózou (profáze, metafáze, anafáze, telofáze) –ale zúčastňují se ho dvě dceřiná jádra (dvě dceřiné buňky) s haploidní sadou chromozómů

B: Dělení cytoplazmy (cytokineze) – následuje po dělení jádra – začíná většinou již v telofázi (tzn. v době dělení jádra)

B: Dělení cytoplazmy (cytokineze) u živočichů a rostlin probíhá rozdílně: 1) U živočichů –nová membrána se tvoří uprostřed buňky směrem dovnitř (= rýhovací dělení) –procesu se účastní cytoskelet (mikrotubuly, mikrofilamenty, …)

2) U rostlin –dělení cytoplazmy probíhá směrem k povrchu buňky –uprostřed mezi dceřinnými jádry se nahromadí mikrotubuly → k nim přilnou váčky (původem z Golgiho komplexu) obsahující pektiny → začne se vytvářet buněčná přehrádka (= základ střední lamely buněčné stěny)

Použité zdroje: ROMANOVSKÝ, Alexej a kol. Obecná biologie. Praha: SPN, 1988, ISBN / /13. ODSTRČIL, Jaroslav. Biologie. Brno: Institut pro vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1998, ISBN JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN