Kreditový systém Předsednictvo Rady vysokých škol 14. Zasedání – , Praha
Historie a geneze kreditového systému Socrates/Erasmus – Evropský systém převodu kreditů (ECTS) Socrates/Erasmus – Evropský systém převodu kreditů (ECTS) Boloňská deklarace (1999) – kreditový systém (ještě ne explicitně ECTS) konstitutivním prvkem evropského prostoru vysokého školství (EHEA) Boloňská deklarace (1999) – kreditový systém (ještě ne explicitně ECTS) konstitutivním prvkem evropského prostoru vysokého školství (EHEA) Pražské komuniké (2001) – nutnost kompatibility mezi ECTS a kred. sys. EHEA Pražské komuniké (2001) – nutnost kompatibility mezi ECTS a kred. sys. EHEA Berlínské komuniké (2003) – kreditový systém EHEA = ECTS Berlínské komuniké (2003) – kreditový systém EHEA = ECTS
ECTS v Evropském prostoru VŠ vzdělávání Bergenské komuniké (2005) – vazba ECTS na rámec pro VŠ kvalifikace a standardy hodnocení kvality (zejm. požadavek férového hodnocení) Bergenské komuniké (2005) – vazba ECTS na rámec pro VŠ kvalifikace a standardy hodnocení kvality (zejm. požadavek férového hodnocení) Trends V – 34 států/75 % VŠ institucí užívá ECTS jako nástroj transferu kreditů, 24 států/66 % institucí také jako (vnitřní) nástroj akumulace kreditů Trends V – 34 států/75 % VŠ institucí užívá ECTS jako nástroj transferu kreditů, 24 států/66 % institucí také jako (vnitřní) nástroj akumulace kreditů - zavedení ECTS nevedlo k posílení student-oriented systému výuky - zavedení ECTS nevedlo k posílení student-oriented systému výuky
Další evropské vazby ECTS Paralelně vzniká kreditový systém pro další vzdělávání (ECVET) Paralelně vzniká kreditový systém pro další vzdělávání (ECVET) Výbor Lisabonské úmluvy navrhuje zohledňovat v kreditovém systému také výstupní kompetence (learning outcomes Výbor Lisabonské úmluvy navrhuje zohledňovat v kreditovém systému také výstupní kompetence (learning outcomes
Pozice kreditového systém v České republice Pojem kreditů definován zákonem (od r. 2001) - § 49 odst. 1 ZVŠ Pojem kreditů definován zákonem (od r. 2001) - § 49 odst. 1 ZVŠ Kvantitativní vyjádření určité části studia Kvantitativní vyjádření určité části studia Různá praxe na vysokých školách (i v rámci jednotlivých škol) Různá praxe na vysokých školách (i v rámci jednotlivých škol) Kreditový systém se uplatňuje převážně v bak. a mag. programech, v doktorských minoritně Kreditový systém se uplatňuje převážně v bak. a mag. programech, v doktorských minoritně 50 % VŠ akumulace i transfer, 36 % jen transfer 50 % VŠ akumulace i transfer, 36 % jen transfer 66 % VVŠ se v letech 2006 – 7 účastnilo RP pro získání „ECTS label“ 66 % VVŠ se v letech 2006 – 7 účastnilo RP pro získání „ECTS label“
Praxe na vysokých školách Obvyklá je již reflexe exitence kreditového systému vnitřním předpisem (studijním a zkušebním řádem) Obvyklá je již reflexe exitence kreditového systému vnitřním předpisem (studijním a zkušebním řádem) Časté odkazy na „zásady“ resp. „metodiku“ ECTS (zpracovanou pro program Socrates/Erasmus) Časté odkazy na „zásady“ resp. „metodiku“ ECTS (zpracovanou pro program Socrates/Erasmus) Skutečně přebírají VŠ všechna tam stanovená pravidla? Skutečně přebírají VŠ všechna tam stanovená pravidla? Prakticky chybí konkretizace podoby ECTS v podobě závazného dokumentu instituce (směrnice či schválená koncepce) Prakticky chybí konkretizace podoby ECTS v podobě závazného dokumentu instituce (směrnice či schválená koncepce) Některé vysoké školy explicitně upravují studijním řádem hodnotící škálu dle ECTS Některé vysoké školy explicitně upravují studijním řádem hodnotící škálu dle ECTS
Klíčové otázky Lze skutečně pro vnitřní potřebu VŠ zcela převzít metodiku ECTS vzniklou pro podporu mobility? Lze skutečně pro vnitřní potřebu VŠ zcela převzít metodiku ECTS vzniklou pro podporu mobility? Lze opravdu důsledně používat klasifikační škálu dle ECTS a má to smysl? Lze opravdu důsledně používat klasifikační škálu dle ECTS a má to smysl? Měla by být metodika kreditového systému ve státě jednotná? Měla by být metodika kreditového systému ve státě jednotná? Které „studijní aktivity“ zohledňovat (co všechno je studijní aktivita) a jak vzít v úvahu „výstupní kompetence“? Které „studijní aktivity“ zohledňovat (co všechno je studijní aktivita) a jak vzít v úvahu „výstupní kompetence“? Jak zajistit standardizaci zkoušení/hodnocení studentů? Jak zajistit standardizaci zkoušení/hodnocení studentů?