Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště MARŽE Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště
MARŽE, OBCHODNÍ PŘIRÁŽKA
MARŽE, OBCHODNÍ PŘIRÁŽKA Charakterizují rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou zboží N … nákupní cena (cena, za kterou obchodník zboží nakoupil) P … prodejní cena (cena, za kterou obchodník zboží prodává)
MARŽE OBCH. PŘIRÁŽKA Anglicky „margin“ Udává, jakou část tvoří rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou z prodejní ceny kolik % z ceny prodaného zboží si obchodník ponechá Anglicky „mark-up“ Udává, jakou část tvoří rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou z nákupní ceny kolik % si obchodník „přirazí“ k ceně, za kterou zboží nakoupil
(v praxi bohužel často zaměňováno) MARŽE PŘIRÁŽKA (v praxi bohužel často zaměňováno) Marže je vždy menší než 100% 100% marže by odpovídala nulové nákupní ceně Přirážka může být vyšší než 100% Přirážka 100% znamená, že zboží se prodává za dvojnásobek nákupní ceny
Příklad I. Obchodník nakoupil trička za 120 Kč/kus, prodávat je bude po 200 Kč. N = 120 P = 200 P – N = 80 M = 80/200 = 0,4 …. marže 40% O = 80/120 = 0,67 …. přirážka 67%
Příklad II. Nákupní cena zboží je 20 400 Kč. Za kolik se bude prodávat při 32% marži? Jaká bude v tomto případě přirážka? N = 20 400 M = 0,32 N/P = 1 – M = 0,68 (nákupní cena je 68% z prodejní) P = N : 0,68 = 30 000 O = (30 000 – 20 400)/20 400 = 0,47 Prodejní cena bude 30 000 Kč, přirážka činí 47%.
MARŽE ZISK Marže není čistým ziskem obchodníka Zisk získáme teprve po odečtení dalších nákladů spojených s prodejem, např. Mzdové náklady Nájemné Energie Reklama
Použité zdroje ŘEHULKA, Pavel. Marže, rabat, přirážka – jak se počítají. In: Reseller Magazine OnLine [online]. [cit. 2013-03-03]. Marže. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-03-03].