Herbert A. Simon.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Základy ekonomie
TEORIE ROZHODOVÁNÍ.
Hodnotový management Teorie rozhodování
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
TEORIE HER A ROZHODOVACÍ MODELY
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Alternativní cíle firmy
Budování kapacity NNO Globální grant Operační program Rozvoj lidských zdrojů.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Strategický leadership
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Teorie firmy. Hlavní mezníky ve vývoji.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Předmět: Řízení podniku 1
Jakub Stránský 3. října Program kurzu  Ekonomie jako věda  Ekonomické disciplíny.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Matematické metody v ekonomii (MME)
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Marketingové prostředí
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
TEORIE HER.
MARKETING.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Personální management – vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů Autor: Jméno Příjmení Téma Závěrečné práce: Vedoucí ZP:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Nákupní chování spotřebitele
Herbert Alexander Simon  Narozen 1916 v Milwaukee ve státě Wisconsin  Syn elektroinženýra (vynálezce a později patentový právník) a klavíristky  1937.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Chicagská škola Rozvoj od 30. let 20. století
Personální management – vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů Autor: Jméno Příjmení Téma Závěrečné práce: Vedoucí ZP:
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Personální plán pro podnikatelský plán
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Letní semestr 2015/6 Pavel Pražák, Jakub Stránský Prezentace zveřejňovány na
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Petr Stránský.  Tradiční ekonomický model neuvažuje riziko. Tím model říká, že spotřebitel “zná vše”. (Jistota) Nereálné. Pokud uvažujeme riziko:  upřesňujeme.
Rozhodování jako manažerská funkce
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Osobní management – modul č.4
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Téma Závěrečné práce: Personální management – vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů Autor: Jméno Příjmení Vedoucí ZP:
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Transkript prezentace:

Herbert A. Simon

Pittsburgh, Pensylvánie * 15. června 1916 Milwaukee, Wisconsin † 9. února 2001, Pittsburgh, Pensylvánie

Studium ZŠ - Milwaukee, Wisconsin SŠ - Milwaukee, Wisconsin 1933 nastoupil na Chicagskou univerzitu Matematický ekonom, Henry Schultze Logika, Rudolf Carnap a Charlese Merriama 1939-1942 korespondečně získal doktorské studium na Chicagské univerzitě

Administrative Behavior Vydáno 1947 Prof. Simon zde popisuje podnik jako adaptivní systém složený z fyzikálních, sociálních a personálních složek, které drží pohromadě díky informační síti a odhodlání svých členů spolupracovat pro dosažení společných cílů. Aby firma přežila a rozvíjela se, musí usilovat o rovnováhu nejenom k vnějšímu světu, ale také o vnitřní rovnováhu mezi jednotlivými složkami organizace.

NOBELOVA CENA 8. PROSINCE 1978 ZÍSKA NOBELOVU CENU ZA EKONOMII Průkopnický výzkum v oblasti rozhodovacích procesů v hospodářských organizacích

Klasická teorie firmy x teorie firmy podle H. A. Simona Klasický model požaduje: znalost všech alternativ schopnost vypočítat důsledky rozhodovatelovu jistotu při přítomném a budoucím hodnocení důsledků schopnost porovnat důsledky

Úkolem je nahradit tento klasický model takovým modelem, který by popsal, jak by bylo možné rozhodnutí udělat, jsou-li důsledky volby známé pouze nedokonale. základní teorie firmy – chování trhu jako celku a nikoli chování jednotlivých firem Postupem času: velikost podniků roste aktivita podniků přesáhla státní hranice zaměstnanci začali vytvářet odbory tempo rozvoje se začalo zvyšovat cenové soupeření nahrazeno soupeřením s ohledem na kvalitu a služby

NORMATIVNÍ TEORIE ROZHODOVÁNÍ Před 2.SV se teorií řízení zabývali: prům. inženýři specialisté v podnikových funkcích Po 2.SV: vědci matematikové statiskové ( zabývali se otázkami vojenského řízení a logistiky) → tato oblast přejmenována na „operační výzkum“ ekonomové → vytvořili vlastní oblast, kterou nazvali „teorie řízení“

SNAHY H. A. SIMONA studium struktury a rozhodování ve firmě se stalo důležitým úkolem ekonomické vědy právě tento nový směr určoval prof. Simon Simon popisuje podnik jako adaptivní systém složený z fyzikálních, personálních a sociálních složek, spojené v celek díky informační síti a odhodlání členů spolupracovat pro dosažení společných cílů

ROZVOJ FIRMY firma musí usilovat o rovnováhu nejenom k vnějšímu světu, ale také o vnitřní rovnováhu mezi jednotlivými složkami organizace Simon odmítá předpoklad klasické teorie firmy o racionálním a vševědoucím podnikateli, který maximalizuje zisk vychází z psychologie procesu učení → • méně komplikovaná pravidla volby • mírnější požadavky na paměť • výpočetní schopnosti rozhodovatele → nahrazuje podnikatele mnoha spolupracujícími rozhodovateli

tito rozhodovatelé neznají všechny důsledky svých rozhodnutí na rozdíl od podnikatelů klasické teorie nemohou zvolit nejlepší alternativu spokojí se s přijatelnou alternativou → firmy neusilují o maximalizaci zisku, ale o nalezení přijatelného řešení naléhavých problémů Simon měl zájem o zjednodušení a pochopení složitých rozhodovacích situacích

TEORIE ŘÍZENÍ má zájem o ZPŮSOBY rozhodování, nikoli pouze o výsledky rozhodování teorie o tom, JAK rozhodovat, spíš než teorie o tom, co rozhodovat

Mezi neznámější z nich patří hledání jehly v kupce sena Mezi neznámější z nich patří hledání jehly v kupce sena. Předpokládejme, říká H. Simon , že ve stohu sena je mnoho jehel. Potom lze rozlišit dva vyhledávací procesy. První z nich je hledání nejostřejší jehly v kupce, což je právě maximalizační proces. Druhý je hledání takové jehly, která je dost ostrá na to, aby ten, kdo ji hledá, mohl dokončit nějaké šití. Tento typ procesu hledá "uspokojivé" řešení a postuluje tzv. princip satisfakce.

POSTUPY TRANSFORMUJÍCÍ NEZVLÁDNUTELNÉ ROZHODOVACÍ PROBLÉMY NA ZVLÁDNUTELNÉ hledání uspokojivé volby místo volby optimální nahrazení abstraktních, globálních cílů hmatatelnými dílčími cíly ( jejichž dosažení lze pozorovat a měřit) rozdělení problémů mezi více odborníků a jejich práce je koordinována pomocí komunikační sítě struktury vztahů jsou založené na podřízenosti

Zaměstnanecký poměr Základní charakteristikou moderní průmyslové společnosti: práci neprovádějí jednotlivci za účelem prodeje ale osoby, které přijaly zaměstnání ve firmě a tím na sebe vzali podřízenost vůči zaměstnavateli

OMEZENÁ RACIONALITA racionalita je omezená, ztrácí-li se vševědoucnost selhání vševědoucnosti je většinou selháním znalosti všech alternativ a neschopností propočítat důsledky klíčové prvky: • podstata podřízenosti • organizační rovnováha • mechanismus vyhledávání a uspokojování

BEHAVIORÁLNÍ TEORIE Pokroky: Psychologické výzkumy – laboratorní i terénní, zaměřené na zjištění, zda se lidé v jednoduchých rozhodovacích situacích chovají tak, jak předpokládá statistická teorie rozhodování Psychologický výzkum – účelem objevit skutečné mikroprocesy lidského rozhodování a řešení problémů Empirické pozorování rozhodovacích procesů v organizačních a podnikatelských souvislostech Rozšíření teorie firmy → předpoklady behaviorální teorie jsou bližší realitě než předpoklady teorie klasické

ZÁVĚR přínos H. A. Simona je nesmírně rozsáhlý a zasahuje do mnoha oborů od filozofie přes ekonomii, až po studium procesů řešení problémů jeho ekonomické práce jsou neustále používané snažil se o pozměnění a zobecnění ekonomické teorie tak, aby lépe odrážela skutečné chování člověka