2.1 Vím, co jsou směsi, jak vznikají, jaké jsou druhy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Advertisements

ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Třídění směsí Homogenní (stejnorodé, roztoky) Heterogenní (různorodé)
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Start.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
Metody dělení složek směsí
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
Směs není: moč krev vzduch dešťová voda destilovaná voda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Laboratorní práce č. 1 Filtrace Mgr. Helena Roubalová
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
SMĚSI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Renata Jeřábková Základní škola Kolín III., Masarykova 412 Dostupné na
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ.
Metody oddělování složek směsí
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
Oddělování složek směsí.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
zpracovaný v rámci projektu EU
21.1 Malá násobilka - dělení
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Směsi.
Směsi Opakovací otázky
Filtrace VY_32_INOVACE_CH1 – 02 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Zdravotnický asistent, první ročník Směsi Disperzní soustavy Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Směsi,
R.Z. Někdy je třeba jednotlivé složky směsí od sebe oddělit Pak závisí na druhu směsi a na tom, co chceme získat.
Chemické riskuj! Opakování – chemických prvků, laboratorního skla, směsí a oddělování složek ze směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Směsi – test, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
KLASIFIKACE LÁTEK Jak lze rozdělit látky, které jsou kolem nás?
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
14 směsi VY_32_INOVACE_14 autor:Mgr. Helena Žovincová identifikace:H2-14 třída:8. předmět:Ch anotace:Materiál slouží k probírání a procvičení nového učiva.
RŮZNORODÉ SMĚSI. OPAKOVÁNÍ Jak se liší stejnorodá a různorodá směs? Jak se nazývají kapalné stejnorodé směsi? Jak ovlivňuje rozpustnost pevných látek.
DĚLENÍ SMĚSÍ... aneb jak rozdělit směs na jednotlivé složky …
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Metody dělení směsí Můžeme ze směsi oddělit složky??? Odtučnit mléko?
Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dělící metody používané k oddělování složek směsí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor: Stejskalová Hana
Oddělování složek směsí.
2.1 Většina látek jsou směsi
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SMĚSI HRA.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/chemie
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_Slo_I_01 Směsi 1 ppt.
Uváděj písmenem typ směsi
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

2.1 Vím, co jsou směsi, jak vznikají, jaké jsou druhy. Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 2.1 Vím, co jsou směsi, jak vznikají, jaké jsou druhy. V jakém skupenství jsou tyto směsi: žula, krev, pivo, hamburger? Červené a bílé krvinky, krevní destičky Hovězí, vepřové maso Slída, křemen, živec Voda, pěna Směsi se liší velikostí částeček jednotlivých složek Autor: Mgr. Petra Křivánková

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 2.2 Co již víme? 1. 2. 3. 4. Odlišnost složení směsí a chemicky čistých látek (neobsahují žádnou další složku) vidíte na obrázcích. Který z obrázků znázorňuje směs? 4. Kolik složek má směs na obrázku? 3

2.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 2.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Směsi - látky, které obsahují dvě a více složek směsi stejnorodé - roztoky, jednotlivé složky nevidíme ani mikroskopem směsi různorodé - jednotlivé složky se od sebe dají rozlišit okem, lupou nebo mikroskopem suspenze - směs pevné látky a kapaliny emulze - směs dvou kapalných látek různé hustoty pěna - směs nerozpuštěné plynné látky rozptýlené v kapalné látce Aerosoly mlha - rozptýlená kapalná látka v plynné látce dým - rozptýlené částečky pevné látky v plynné látce

2.4 Co si řekneme nového? Oddělování jednotlivých složek směsí: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 2.4 Co si řekneme nového? Oddělování jednotlivých složek směsí: Usazování - oddělování nerozpuštěných složek směsí s odlišnou hustotou Filtrace - oddělování pevných složek od kapalných složek směsí Destilace - oddělování kapalných složek směsí s odlišnou teplotou varu Krystalizace - oddělování pevné složky (rozpuštěné látky) z roztoku Filtrační aparatura Destilační aparatura 2 1 1 - zdroj tepla 2 - destilační baňka (s kulatým dnem) 3 - spojovací trubice 4 - teploměr 5 - chladič 6 - vtok chladicí vody 7 - výtok chladicí vody 8 - baňka s destilátem 9 - odvod k vývěvě (při destilaci za sníženého tlaku) 10 - alonž 1 - tyčinka 2 – kádinka se směsí 3 – filtrační nálevka 3 4 - kádinka 5 - filtrát 4 5

2.5 Procvičení a příklady LABORATORNÍ PRÁCE Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 2.5 Procvičení a příklady LABORATORNÍ PRÁCE Téma: PŘÍPRAVA A ODDĚLOVÁNÍ SMĚSÍ Pomůcky: kádinky, nálevka, tyčinka, třecí miska s tloučkem, dělící nálevka, stojan s držákem, kleště, hodinové sklo, kuželová baňka, kahan, křída, lihový fix, jar Chemikálie: voda, olej, modrá skalice Úkoly: 1. Příprava suspenze, pěny, emulze 2. Dělení směsí – chromatografie, krystalizace, filtrace Postup: - popište, jak jste postupovali Úkoly: 1. Z jakých složek jsou složeny suspenze, emulze, pěna? Uveď příklady ke každé směsi. 2. Co je chromatografie, k čemu v daném pokusu došlo? Zakresli. 3. Jaké další způsoby oddělování jednotlivých složek směsí znáš? 4. Jak byste oddělili jednotlivé složky směsi, která obsahuje písek, etanol a vodu? 5. Zakresli aparaturu pro filtraci 6. V následujícím textu doplň výrazy: nerozpuštěný, čistý modrý, rozpustila, filtrační papír, odpařila, filtru, zvětšil. Ve vodě se modrá skalice ………, zatímco nečistoty zůstaly …… . Při filtraci suspenze přes ……. zůstaly nečistoty na …….. a jako filtrát jsme získali …… roztok. Po delší době se část vody z roztoku……. a krystal modré skalice, zavěšený na niti, se …… .

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 2.6 Něco navíc pro šikovné nasycený roztok – roztok, ve kterém se při určité teplotě již více látky nerozpustí nenasycený roztok – roztok, ve kterém je za daných podmínek rozpuštěné látky méně než v roztoku nasyceném odstřeďování – nejrychlejší způsob dělení, v odstředivkách, využívá odstředivé síly sublimace – oddělování složek směsí, které sublimují (přecházejí z pevného skupenství rovnou do plynného) chromatografie – oddělování složek ze stejnorodých plynných a kapalných směsí 

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry 2.7 CLIL Mixture - material system made up of two or more different substances Homogeneous mixture - type of mixture in which the composition is uniform Heterogeneous mixture - type of mixture in which the composition can´t be identified easily Separation process - filtration - sedimentation - crystallization - distillation

2.8 Test znalostí Směsi dělíme na a/ roztok a chemicky čistou látku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 2.8 Test znalostí Směsi dělíme na a/ roztok a chemicky čistou látku b/ nasycené a nenasycené c/ stejnorodé a různorodé d/ prvky a sloučeniny Destilace je oddělování a/ kapalných složek od pevných b/ pevné složky z roztoku c/ kapalných složek s různou teplotou varu d/ kapalných složek s různou hustotou Suspenze je směs a/ dvou kapalin různé hustoty b/ pevné látky a kapaliny c/ pevné látky a plynu d/ kapaliny v plynu Pomůcky pro filtraci jsou a/ tyčinka, kádinky, filtrační nálevka b/ teploměr, kádinka, filtrační nálevka c/ kádinka, chladič, tyčinka d/ chladič, varná baňka, teploměr Správné odpovědi: c b a Test na známku

2.9 Použité zdroje, citace http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDula Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 2.9 Použité zdroje, citace http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDula http://en.wikipedia.org/wiki/Crystallization http://cs.wikipedia.org/wiki/Destilace http://www.kralupy.cz/dg/www2/stranky/chemie/filtrace.htm Obrázky z databáze klipart

2.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 2.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova Směs stejnorodá, různorodá, filtrace, destilace, krystalizace Anotace Prezentace charakterizující směsi a jejich způsob dělení.