Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední Asie.
Advertisements

Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Střední ASIE Ing. Tomáš Otáhal.
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.7.46 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Asie bývalé státy SSSR Slaninová Beáta.
ASIE Státy Střední Asie I.
VY_52_INOVACE_03/2/10_ZEMĚPIS
Bývalé státy Sovětského svazu
Východní Evropa – Ukrajina
STŘEDNÍ ASIE.
Zakavkazsko Urči podle mapky na straně 104, které státy patří do oblasti Zakavkazska. Gruzie, Arménie, Azerbajdžán Doplň: Všechny tři státy byly do roku.
Polsko Eliška Pokorná.
VY_32_INOVACE_12 Amerika - Kanada
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
STÁTY VZNIKLÉ PO ROZPADU SSSR
ASIE Kazachstán III2-Z7-II-02.
SLOVENSKO Střední vnitrozemský stát střední Evropy ze S a SZ ohraničen Karpatským obloukem k J se postupně sklání k úrodným nížinám Dunaje a Tise, kde.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vyplňuje střed Asijského kontinentu východně od Kaspického moře.
Střední asie.
EVROPA Martin VRZALA.
CENTRÁLNÍ ASIE.
JZ Asie Zahrnuje oblast Malé Asie, Arabského poloo., kolem Perského zálivu mezi Středozemním, Černým mořem a Indickým oc. Arabský štít, který tvoří nejstarší.
Autor: Mgr. Věra Sklenářová
Středoasijské republiky
Ukrajina, Bělorusko, Moldavsko
STŘEDNÍ ASIE.
Střední Asie VY_32_INOVACE_4.1.GE2N.10/Mč VY_32_INOVACE_2.2.NJ2.01/Ng
Evropa – východní Evropa úvod Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Stanislav Šindler Datum: Cílový ročník:
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Martin VRZALA. * 1. Obyvatelstvo * 2. Hospodářství, těžba * 3. Průmysl * 4. Zemědělství * 5. Doprava * 6. Hlavní oblasti.
Bývalé státy Sovětského svazu
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
VY_52_INOVACE_03/2/11_ZEMĚPIS
Společenství nezávislých států
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Počítačová prezentace
Střední Asie Autor: Mgr. Marian Solčanský
ASIE Přírodní podmínky.
VY_32_INOVACE_20_16_Asie_Stredni
Bývalé státy Sovětského svazu
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_ZEMĚPIS Téma: Moldavsko, Rumunsko, Bulharsko.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Dobiášová Michaela Název: VY_32_INOVACE_05_C 19_Střední Asie Téma: Asie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Urči státy, které podle tebe patří do východní Evropy  Rusko, Ukrajina, Moldavsko, Bělorusko, Estonsko, Lotyšsko, Litva __ __ __ __ __ __ __ __ __ __.
Kazachstán Petr Dvořák Barbora Hejduková Lucie Koudelová Milan Mayer.
Název učiva: Amerika severní
Vzdělávací materiál: Rusko – asijská část Operační systém:
RUSKO (Ruská federace)
Střední Asie.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
STŘEDNÍ ASIE Státy Střední Asie patří k bývalým státům SSSR (výjimka Afghánistán) dnes součástí SNS. Jedná se o politicky velmi neklidnou oblast, kde se.
ASIE - CENTRÁLNÍ ASIE VY_32_INOVACE_07-38 Ročník: VII.
Evropa - Přírodní oblasti
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
EVROPA VÝCHODNÍ EVROPA – RUSKO
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZAKAVKAZSKO A STŘEDNÍ ASIE
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 2
Obecná charakteristika kontinentu
Východní Evropaa státy SNS
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
NÁZEV: VY_32_INOVACE_13 Světadíly TEMA:
Kazachstán - Astana Zemědělství Průmysl Bajkonur
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Transkript prezentace:

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA VY_32_INOVACE_ZEM.2.10 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Roman Bartoníček Téma: Makroregion Střední Asie Datum vytvoření: 9.12.2012 Přílohy: VY_52_INOVACE_ZEM.2.10

Anotace: Souhrnné opakování přírodních, historických a VY_32_INOVACE_ZEM.2.10 Anotace: Souhrnné opakování přírodních, historických a socioekonomických charakteristik makroregionu Střední Asie s důrazem na upevnění základní terminologie spojené s tímto územím a vymezením okruhu typologických problémů. Práce se slepou mapou.

VY_32_INOVACE_ZEM.2.10 1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní přírodní pojmy Střední Asie: Kazašská plošina Aralské jezero Kaspické moře jezero Balchaš Karakum Ťan - Šan Syrdarja Amudarja Ferganská kotlina Turanská nížina Kyzylkum Pamír

2) Lokalizuj do slepé mapy tyto státy VY_32_INOVACE_ZEM.2.10 2) Lokalizuj do slepé mapy tyto státy Tádžikistán Kazachstán Uzbekistán Turkmenistán Kyrgyzstán

3) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! VY_32_INOVACE_ZEM.2.10 3) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! Přírodní prostředí Střední Asie tvoří hlavně Turanská / Kazašská plošina, krytá převážně stepí / smíšenými lesy. Půdy oblasti tvoří úrodné černozemě / podzoly, ale problémem je nedostatek srážek a silná větrná eroze. Od 60. let je vážným problémem oblasti postupný zánik Aralského / Kaspického jezera. Výrazným znakem klimatu, s nímž souvisí i aridita, je jeho oceánský / kontinentální charakter. Horké / chladné léto střídá krátká a mírná / studená zima. Odlišný ráz pak mají horské oblasti na jihu / severu. Podstatnou část území tvoří odtokové / bezodtokové oblasti.

VY_32_INOVACE_ZEM.2.10 4) Obyvatelstvo Střední Asie. Rozšiř pracovní text o další charakteristické poznatky! Republiky Střední Asie jsou národnostně velmi pestré. Vzhledem k umělému rozdělení hranic v minulosti vzniklo v regionu několik zón s výraznými národnostními menšinami. Po rozpadu Sovětského svazu zůstaly taktéž ve všech státech početné ruské menšiny V 90. letech jejich podíl v nových státech Střední Asie poklesl, ale stále tvoří důležitou složku obyvatelstva. Centrem osídlení je kromě větších měst oblast Ferganské kotliny s příhodnými podmínkami pro zemědělství. Střední Asie je oblastí s vysokým přirozeným přírůstkem obyvatelstva a populační exploze sebou bohužel nese i problémy v sociální oblasti. Přečti svůj text o obyvatelstvu třídě!

VY_32_INOVACE_ZEM.2.10 5) Hospodářství zemí Střední Asie. S pomocí atlasu doplňte chybějící části textu. Oblast Střední Asie byla od 50. let důležitou surovinovou základnou bývalého Sovětského svazu. Dnes jsou suroviny vedle zemědělských produktů hlavním exportním artiklem. Ze středoasijských republik je hospodářsky nejvýznamnější Kazachstán, který má bohaté zásoby nerostných surovin zejména uhlí, ropy, železné rudy, barevných kovů a soli. Problémem zemědělství regionu je nedostatek vody a nikde se neobejde bez umělého zavlažování. Rozsáhlé kazašské stepi byly postupně rozorány a využity pro pěstování zejména obilí. Na svazích hor se pěstuje bavlna, tabák a ovoce. Státy jsou stále ve fázi industrializace, současně dochází k transformaci ekonomik.

bavlníkový komplex – pěstování a průmyslové zpracovávání bavlníku VY_32_INOVACE_ZEM.2.10 6) Vysvětlete termíny: celiny - označení pro neobdělávanou travnatou půdu (step) v Rusku a dalších státech bývalého SSSR určenou pro zemědělské využití.  bavlníkový komplex – pěstování a průmyslové zpracovávání bavlníku Bajkonur – místo se souborem pozemních zařízení, potřebných ke startu kosmických raket v Kazachstánu, které dlouhodobě využívá Ruská federace Hedvábná stezka – je starověká a středověká obchodní trasa vedoucí z východní Asie přes střední Asii do Středomoří Aralkum – pouštní krajina rozkládající se v místech mizejícího Aralského jezera Buchara a Samarkand – města V Uzbekistánu zapsaná na seznamu kulturního dědictví UNESCO

7) Přiřaďte k jednotlivým státům uvedené pojmy: VY_32_INOVACE_ZEM.2.10 7) Přiřaďte k jednotlivým státům uvedené pojmy: Uzbekistán: Taškent, Aralské jezero, bavlník, Kyzylkum, Amudarja, Ferganská kotlina Turkmenistán: Ašchabad, Amudarja, Karakum Kazachstán: Astana, Aralské jezero, Kyzylkum, Balchaš, Syrdarja, Bajkonur, vysoké % ruského etnika, celiny Tádžikistán: Dušanbe, Ferganská kotlina Kyrgyzstán: Biškek, Ferganská kotlina, vysoké % ruského etnika Společné znaky: SSSR, celiny, muslimové, autoritativní režimy, ekologické problémy, oblast napětí, hutnictví barevných kovů, pěstování bavlníku

Rozšiřující pojmy k zapamatování VY_32_INOVACE_ZEM.2.10 Rozšiřující pojmy k zapamatování Karakalpakové: turkotatarský národ žijící při pobřeží Aralského jezera, jehož obživa byla úzce spjata s tímto mizejícím jezerem Islámský fundamentalismus: směr vyžadující doslovný výklad základních náboženských knih a jejich aplikaci do života. Bývá spojen s přesvědčením o absolutnosti vlastní pravdy, provázeným netolerancí k odlišným názorům. Chiva: historické město v Uzbekistánu, jehož centrum je zapsáno na seznamu světového dědictví UNESCO.

VY_32_INOVACE_ZEM.2.10 Použitá literatura: Mapa 1: http://www.harpercollege.edu/mhealy/mapquiz/easia/eacoufr.htm