Počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační a komunikační technologie ročník Základy focení – základní pojmy Bohumil Bareš.
Advertisements

Webkamera A její využití.
Základy fotografování kompozice snímku
Základy počítačové grafiky III
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Základy digitální fotografie
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Branislav Šturmankin GPJP
Reguluje množství světla, které prochází objektivem fotoaparátu Značí se f Skládá se z řady čísel: f1 f 1,4 f2 f2,8 f4 f5,ž f8 f11 f16 f22 f32 f64.
Tato prezentace byla vytvořena
Tvorba snímků v PowerPointu
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Technické údaje. * Při výběru fotoaparátu máme možnost volit mezi velkým množstvím přístrojů. * Vodítkem při výběru toho pravého mohou být kromě ceny.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
MT. Světlo a expozice  Množství světla dopadající na objekt Denní doba Počasí Černá/bílá Barvy Jas.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_058 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
počítačová grafika XI – jak fotografovat I
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní typy digitálů. Vybereme si… Klasické přístroje vyžadují: fotoaparát, film (s omezeným počtem obrázků), zařízenou fotokomoru, mnohé vědomosti.
Stopařův průvodce digitální fotografií. Digitální fotoaparát se představuje digitální zrcadlovka, nejblíže klasice kompaktní fotoaparáty EVF: zrcadlovky.
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
VY_32_INOVACE_09_ICT_527_Jnc
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Digitální fotoaparáty
Počítačová grafika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Úprava digitálních fotografií Terezie Svobodová. => cesta mezi fotoaparátem a tiskem…
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.17/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
Základní pojmy, základy teorie a praxe
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT 1 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Vlastnosti digitálního fotoaparátu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Počítačová grafika IX – dig. fotoaparáty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT 2 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Digitální fotografie 1.část ZS 2009 Pojem digitální fotografie Barevné modely Formáty digitálního obrazu Typy digitálních fotoaparátů Základní úpravy digitální.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Písemka. 01. pomocí minimálně 4 obrázků vysvětlete rozdíl mezi bitmapovou a vektorovou grafikou bitmapová grafika Vektorová grafika.
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy počítačové grafiky III
Pokročilé – prostředí 1 VY_32_INOVACE_Mul4a0218Mgr. Jiří Mlnařík.
Rastrová grafika E4.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Základy fotografování
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Nastavení fotoaparátu (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Grafický editor GIMP (8) Mgr. Jaroslav Zavadil, Gymnázium Šternberk  vyvážení barev  napodobení černobílé fotografie Dostupné z Metodického portálu
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika ročník III
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Grafický editor GIMP (8)
Makrofotografie Pouhým okem neviditelné a přesto to tam je!
Makrofotografie Pouhým okem neviditelné a přesto to tam je!
LCD monitor Nikola Kodetová\1.L.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Sedm problémů, které vám zaručeně zkazí fotku! Máte příšerně tmavé fotky? Sundejte krytku! Podíváme se také na blesk, korekci expozice, červené oči a úpravy fotografií na počítači. Přehledné rady pro začátečníky a mírně pokročilé.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Také jste slyšeli, že proti slunci se nemá fotit? Přitom pokud si přibleskneme, může být portrét s prosvítajícím protisluncem velmi zajímavý. Myslíte, že když fotíte na sněhu, musíte fotku ztmavit, tedy podexponovat? Častý omyl - ve skutečnosti je na místě korekce expozice směrem vzhůru, jinak bude šedý i čerstvě napadaný sníh. V tomto článku chceme ukázat několik základních principů, kterými je dobré se při fotografování řídit, několik tipů, které vylepší vaše fotky. Článek je určen především začínajícím fotografům a těm, kteří by rádi fotili i jinak než na "automat". Pokročilejší fotografové zde asi nic nového nenajdou, ale (třeba ano)…

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Nejčastější fotografické problémy...a jak jim snadno předejít 1. Fotka je rozmazaná Pravděpodobně jste fotili na příliš dlouhý čas. Zkuste zvýšit citlivost, podexponovat, případně doblesknout. Možná jste jen cukli foťákem dřív, než fotku vyfotil. Po zmáčknutí spouště chvíli nehybně počkejte, možná foťák ostřil, protože jste fotili bez namáčknutí spouště. 2. Fotka je příliš světlá Nejspíše pomůže snímek podexponovat, případně nastavit manuálně kratší čas nebo větší clonu. Smiřte se s tím, že dynamický rozsah je omezený, takže jasnou oblohu a budovu ve stínu na jedné fotce mít obvykle nemůžete. 3. Fotka je příliš tmavá Opět může pomoci korekce expozice. Pokud jsou "hlavní objekty" v dosahu blesku, aktivujte jej. Také vyšší cytlivost může přispět ke světlejší fotce, pozor na šum.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III 4. Postavy mají červené oči Tento nepříjemný problém můžete vyřešit buď předbleskem (korekce červených očí v rámci nastavení blesku fotoaparátu), nebo dodatečnou úpravou na počítači. 5. Posíláte několikamegovou fotku em Pokud nechcete přátelům zahltit schránky, fotky napřed zmenšete, je to jednoduché. 6. Fotky leží na pevném disku bez ladu a skladu Pořádek musí být. Přehledně své fotografie uspořádejte do složek hned, jak je do počítače nahrajete. Příslušný software vám pomůže. 7. Foťák se zasekl a nereaguje, objektiv je zamlžený Ajaj, že vy nosíte foťák jen tak v ruce, i když lyžujete? Vyjměte baterie a nechte fotoaparát zcela vyshnout. Nejjistější bude jej zanést do servisu, pokud je problém vážnější, případně mechanického rázu. Zkuste problému předcházet lepší péčí, co takhle třeba koupit pouzdro? 6.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Možná jste pod stromečkem našli nový digitální foťák, možná svůj kompakt máte v kapse už víc než rok, zatím jste ale neměli čas prozkoumat jeho funkce a manuál je někde ve skříni spolu s návodem na ovládání mikrovlnky. Je nejvyšší čas, abyste se se svým foťákem pořádně seznámili. Je totiž pravděpodobné, že skrývá právě ty funkce, které zoufale potřebujete: prosvětlí tmavou fotku, zabrání červeným očím a dá do pořádku barvy.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Světlo sem, světlo tam Fotografie znamená "kresba světlem", a tak je jasné, že kde není světlo, není fotka. Dnes už sice fotografové nemusí zkušeným okem kontrolovat sluneční svit a zpaměti počítat, jakou clonu a čas nastavit, nicméně základní pochopení těchto pojmů a s nimi svázaných dopadů na výslednou fotku se vám bude hodit i při využívání automatických režimů. Takhle fotoaparát při nočním focení raději nedržte - výsledek bude rozmazaný. Místo toho jej položte na nehybnou podložku nebo použijte stativ. Pomůže také mírná podexpozice, je koneckonců tma, tak proč by měla fotka celá svítit jako ve dne?

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Každá učebnice se snaží k této problematice přistoupit trochu jinak. Následující tabulka se na každé z nastavení (clona, čas, citlivost, korekce) dívá z pohledu světla. Přinese nastavení více světla, nebo méně světla do výsledné fotky? Tabulka shrnující světlost a tmavost fotografií v závislosti na cloně, čase, citlivosti a korekci tmavšísvětlejší vyšší clonové číslo (např. f/16) nižší clonové číslo (např. f/2.8)  čím vyšší clona, tím méně světla dopadá na čip - a tím tmavší fotografie je  vyšší clona znamená vyšší hloubku ostrosti  hodí se třeba pro fotografování krajiny nebo architektury  nižší clona pustí více světla  znamená také nižší hloubku ostrosti, což se hodí při portrétu (rozostřené pozadí, ostrý obličej)  při focení za špatných světelných podmínek usilujeme obvykle o nízkou clonu

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III krátký čas (např. 1/1 000 sec) dlouhý čas (např. 1/10 sec)  čím kratší expoziční čas, tím méně času má světlo kreslit  krátký čas ale nejlépe "zmrazí" pohyb, a hodí se tak k focení sportu a vůbec jakékoli akce  čas 1/250 a kratší umožní zachytit krásně ostré kapičky vody, vlající vlasy či zrnka písku  pro krátké časy ovšem potřebujete hodně světla, případně blesk (synchronizace obvykle 1/250 sec a delší)  dlouhé časy dovolí, aby i málo světlá scéna na fotce vynikla v celé své kráse  dlouhý čas má ale svá rizika - pohybující objekty se rozmažou... Toho můžete využít například pro zdůraznění pohybu a emotivní atmosféru  horší to je s celkový rozmazáním vzniklým třesoucí se rukou, která fotoaparát drží. Pokud fotíte z ruky, snažte se využívat časy 1/30 a kratší  při delších časech si fotoaparát podepřete, opřete, případně použijte stativ

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III nízká citlivost (např. 100 ISO) vysoká citlivost (např ISO)  nízká citlivost znamená nízký šum  nejnižší citlivost se hodí všude tam, kde je dostatek světla a nejsou nutné kompromisy (jasný den)  nízká citlivost je vhodná také při dlouhých expozicích se stativem  vysoká citlivost přináší vysoký šum. Vyzkoušejte u svého fotoaparátu, kam až jste ochotni zajít. Obvykle bývá poslední použitelná hodnota ISO 800 nebo ISO 1 600, pak už je barevný šum neúnosně rušivý  vysokou citlivost nastavte tehdy, když nemůžete použít blesk (viz kapitola o blesku)

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III podexpozice (např. korekce expozice -1.0 EV) přeexpozice (např. korekce expozice +1.0 EV)  podexpozici používáme tam, kde automatická expozice udělá ze snímku nepřirozeně světlou scénu. Například pokud fotíme v divadle nebo v tmavém lese, nemusíme se bát nastavit korekci expozice EV (i více)  podexpozici můžeme použít i v případě, že se na fotce vyskytuje příliš "vypálených" bílých míst, tzv. přepalů; podrobněji o přepalech v příštím díle  podexpozici využívám i v tmavých prostorách, kde nechci používat blesk a chci, aby mi automat nabízel alespoň trochu udržitelné expoziční časy  korekci směrem ke světlejší fotografii použijeme tam, kde automatika ztmavuje, tedy v extrémně světlých scénách: sjezdovka, bílá místnost apod. Jinak budeme mít sníh i stěny "zprůměrovaně šedé". Korekci nepřeženeme, aby nedošlo k přepalům, ale nějakých +1.0 EV půjde  přeexpozici můžete využít také k uměleckým efektům (high-key fotografie)

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Jak tabulku použít Každá situace je něčím specifická a nastavení expozice se musí přizpůsobit nejen této situaci, ale také našemu fotografickému záměru. Přitom hodnoty jsou navzájem provázané. Pokud tedy chci dosáhnout dvakrát kratšího času, musím zvolit dvakrát vyšší citlivost (nebo dvakrát nižší clonu). Pokud chci rychle snížit čas, mohu sáhnout po korekci expozice, která sníží celkovou světlost obrázku. Mnohé fotoaparáty umožňují nastavit režim, kdy měníte pouze clonu nebo pouze čas a automatika dopočítává druhou hodnotu (priority clony - Av, priorita času - Tv). Pak se podle záměru rozhodněte, na čem vám záleží.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Příklady osvětlí více: 1.Fotíte noční krajinu? Limitující je zde nízká světelnost, tu neumluvíte. Reagujete na ni zvýšením času expozice. Nezapomeňte, je to krajina, takže clonu potřebujete nechat trochu vyšší. No a teď buď máte stativ, pak necháte citlivost pěkně nízkou, nebo stativ nemáte, a budete ji proto muset i za cenu šumu zvýšit. 1.Chcete zachytit pohyb lidí na ulici. Primárním hlediskem je zde tedy čas: ten nastavíte na nějakých 1/10 - 1/2. Tomu přizpůsobíte ostatní hodnoty. Aby byla ulice ostrá, použijete stativ nebo si přístroj opřete. 1.Fotíte portrét, potřebujete rozmazané pozadí. Nutná je tedy nízká clona. Ta vám do objektivu pustí hodně světla, musíte tedy snížit čas a také citlivost.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Zní to složitě? Nebojte, většinu těchto věcí zvládnete pomocí kreativních a scénických režimů (krajina, noční portrét, sport...). Jen je dobré vědět, jak tyto režimy fungují a co se vlastně v útrobách vašeho foťáku děje. Tak vám bude moci automatika posloužit a nebude vás rozčilovat nepochopením vašeho tvůrčího záměru.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Blesk Dobře víte, že fotky z tmavého prostředí vyjdou buď příliš tmavé, nebo rozmazané (dlouhý expoziční čas), případně zrnité. Proto všechny kompaktní fotoaparáty disponují bleskem, jehož krátký záblesk umožňuje pořídit fotku tam, kde to jinak nejde. Na co pamatovat? Blesk kompaktního foťáku má dosah maximálně 3-5 metrů. Nemá význam používat jej na vzdálenější objekty. Blesk můžete využít i za bílého dne a plného světla. Je to dokonce žádoucí, třeba pokud fotíte proti slunci nebo pokud má portrétovaná na tváři příliš kontrastní stíny. V takovém případě přepněte blesk do režimu "fill-in", automat jej obvykle nezapne. Používat blesk je nevhodné v kostelech, muzeích a dalších místech, kde blesk ruší vaše okolí. Pokud si nejste jisti, informujte se u odpovědných osob. Nebleskejte malým dětem do očí!

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Na co pamatovat? - pokračování Po každém záblesku potřebuje fotoaparát trochu času, aby se nabil, než je schopen dalšího výboje. Naučte se, jak dlouho to trvá vašemu modelu, a počítejte s tím. Čím slabší je baterka, tím déle to potrvá. Blesk může narušit jedinečný okamžik, nepoužívejte jej tedy zbytečně a netaktně. S bleskem můžete i kouzlit. V režimu "noční portrét" (symbol panáčka s hvězdičkou) dosáhnete skvělých výsledků při portrétech v tmavém interiéru (hospoda) nebo exteriéru (noční fotka před hradem). Postavy osvícené bleskem budou pěkně ostré a světlé, zatímco pozadí "vystoupí ze tmy". Nezapomeňte, že režim noční portrét prodlouží expoziční čas, takže poté, co foťák bleskne, může ještě třeba desetinu sekundy fotit. Opřete tedy foťák o sloup nebo použijte stativ.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Dbejte na svoje vybavení Fotografování je drahý koníček. Cena vybavení se pohybuje v tisících, častěji v desítkách tisíc a u profesionálů pak i výše. Investujte proto do pořádného pouzdra na fotoaparát, případně do speciální brašny. Při jeho prvním pádu se vám tato investice vrátí. Při fotografování nebo prohlížení fotek mohou malé digitální fotoaparáty snadno vyklouznout. Poutko kolem zápěstí či řemínek na krku vždy a všude minimalizuje riziko poškození. Citlivou součástí fotoaparátu je objektiv - nikdy se nedotýkejte čočky prsty, mastné stopy jsou horší než pevné částečky. Pokud chcete objektiv otřít, použijte speciální utěrku k tomu určenou, případně čistý suchý hadřík. Pokud jej chcete odřít, postačí košile.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Dívka s digitálním fotoaparátem - pokud se budete pečlivě dívat, všimnete si i toho poutka

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III V zimě se vám může stát, že fotoaparát vymácháte někde ve sněhu nebo vám zkrátka navlhne. Nezoufejte. Fotoaparát vypněte, vyndejte akumulátor a nechte vyschnout, nejlépe ne v teple (zamlžil by se nebo orosil), ale někde na přechodové teplotě (veranda, mezi tabulkami okna apod.) Fén v dané chvíli nadělá více škody než užitku. Nepříjemné situaci předejděte a fotoaparát si držte blíže u těla (v kapse), nejlépe v kvalitním pouzdru.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Úprava a správa fotek na disku Digitální fotoaparát a pořádně velká paměťová karta v jeho útrobách nás povzbuzují k pořizování stovek fotek. Doma pak často zjistíme, že náš disk se proměnil v černou díru, kde fotky mizí, abychom je už nikdy neviděli. Jen volného místa ubývá... Vyplatí se udělat si ve fotkách pořádek. Jako první si nastavte správné datum na fotoaparátu - fotky tak budou automaticky označeny datem a časem, což usnadní jejich katalogizaci. Poté je ukládejte na jedno místo (např. složka Obrázky) do oddělených podsložek. Nezapomínejte na pravidelné zálohování a samozřejmě také promazáváni. Záleží na vašich osobních zvycích, jak si rutinní ukládání zavedete, ale vyplatí se tuto rutinu dodržovat.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Více megapixelů, lepší fotky? Ne, je to marketingový švindl, varují experti V "megapixelové válce" výrobci stále zvyšovali rozlišení fotoaparátů, až narazili na fyzikální limity. Novější modely pak často fotily hůř než jejich předchůdci. Válka ale pomalu končí.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Výrobci digitálních fotoaparátů mezi sebou soupeří o zákazníka pomocí snadno porovnatelných parametrů. Ti, kteří se v problematice digitální fotografie příliš neorientují, tak často vybírají přístroj podle počtu megapixelů, které dokáže fotoaparát zaznamenat. A výrobci se předhánějí, kdo nabídne vyšší rozlišení. Jenže vyšší rozlišení může paradoxně znamenat nižší obrazovou kvalitu. Více pixelů při zachování velikosti čipu totiž často způsobuje větší šum, který výslednou fotografii nepříjemně degraduje. Více megapixelů na malém čipu (většina kompaktů má velmi malý čip o ploše pouhých 28 mm 2 ) ještě více znásobí vliv nekvalitní optiky a na snímku se objeví různé obrazové vady.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Problémů může být více. Souvisejí většinou s přílišnou "hustotou" pixelů na čipu, ani relativně dobrá optika nestačí na tak jemnou kresbu. Nemluvě o tom, že málokdo skutečně potřebuje fotografovat fotky s rozlišením 14 megapixelů - pro běžný tisk postačí i polovina. Je třeba si rozmyslet, co od fotoaparátu potřebuji. Kompakty brát jako zápisníčky do rodinného alba." Stačí podle něj bohatě 10 Mpix, klidně i méně. A pokud potřebujete více megapixelů (například kvůli tisku), vyplatí se sáhnout po fotoaparátu s větším čipem, třeba zrcadlovce nebo fotoaparátu s vyměnitelnými objektivy. U kompaktů se pak vyplatí hledět při jeho výběru nejen na rozlišení, ale i na poměr rozlišení a velikosti čipu.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Jsme zvědaví, zda skutečně válka megapixelů konečně skončí. A pokud ano, zda ji vystřídá honba za reálně kvalitnějšími fotografiemi, lepším dynamickým rozsahem a příjemnějším ovládáním. Nebo zda si výrobci najdou nový číselný parametr, a soutěž začne nanovo...

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III 1. Bitva o megapixely - počet stoupá, co kvalita? Skok od jednomegapixeloveho fotoaparátu ke dvou- a trojmegapixelu byl obrovský a otevřel fotografům nové možnosti tisku i úprav. Foťák s pěti až šesti megapixely na čipu a dobrým objektivem pak umožnil i fotografům začátečníkům produkovat relativně kvalitní fotografie, tisknutelné i na 13x18 cm. Jenže růst počtu megapixelu na miniaturním čipu se nezastavil. Dnešní kompakty za tři tisíce korun nabízejí nerozhodným zákazníkům "jasné vodítko", podle čeho se rozhodnout: 14 Mpix je přece lepší, než 7 Mpix. Jenže tahle úměra vůbec nemusí platit, což ostatně přiznávají i výrobci fotoaparátů. Malé čipy s obrovským množstvím pixelu naráží na fyzikální omezení daná podstatou zpracování digitálního obrazu. "Megapixelová válka" se tak stává spíše marketingovým blafem.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Přitom jsou tu mnohem zajímavější údaje, ovšem ne tak snadno měřitelné a srovnatelné: "Bylo by mnohem lepší, kdyby se výrobci namísto honby za megapixely zaměřili na zlepšování jiných parametrů snímače (šum při vysokém ISO, dynamický rozsah, rychlost snímáni,...), to se však neuvědomělým lidem hůře prodává. Megapixely jsou z marketingového hlediska snadno srozumitelný údaj.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III 2. Přehuštěný obrazový čip - optika nestačí Podívejme se, jak funguje obrazový čip. Je to, velmi zjednodušeně řečeno, mřížka, na které jsou vedle sebe naskládané malé světlocitlivé prvky. Ty mají za úkol zaznamenat intenzitu a barvu světelných bodů, které na ně dopadají. Světelné body vznikají díky objektivu, ten totiž soustřeďuje (zaostřuje) světelné paprsky tak, aby jeden ideální (malinkatý) bod v reálu utvořil co nejmenší, nejčitelnější bod na čipu. Tak vzniká ostrá fotka. Prvním problémem je optika. Čočka může být nedostatečné přesná a neposkytuje dostatečně ostrý obraz. Je to jako kdybyste rýsovali sprejem místo tužkou. "Ještě nedávno bylo limitujícím faktorem pro kvalitu fotky rozlišení čipu, v současnosti se daleko větší důraz klade na kvalitu optických soustav a především na software, který pořízené snímky ve fotoaparátu zpracovává."

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III 3. Šumí, stále šumí Právě software má za úkol omezit šum ve fotoaparátu a další negativní jevy, ke kterým na každém čipu dochází. Šum je do jisté míry přítomný na každé digitální fotografii (a ostatně, v podobě "zrna", i na klasické fotce), přesto jsou faktory, které výskyt šumu zvyšují: vysoká citlivost (tedy násobení hodnot získaných z čipu, včetně násobení malých odchylek jednotlivých pixelů) vyšší počet pixelů (při zachování kvality pixelu je dvojnásobné rozlišení teoreticky odpovědné za dvojnásobné množství šumu)…

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III "Aby nedocházelo ke zvyšování šumu v obraze, je třeba se zvyšujícím se rozlišením snižovat úroveň šumu při vypočítání jednotlivých pixelů," připomínají odborníci z ČVUT. Jinak musí skutečně nastoupit softwarové vylepšování a odstraňování šumu, které sice může být velmi účinné, může ale také z fotografie rozmazáním a zostřování detailů udělat něco, co připomíná spíše impresionistický obraz: Softwarové "vylepšení" obrazu z 12Mpix kompaktu

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Šum nelze úplně eliminovat, lze ale učinit opatření a předcházet jeho vzniku. "Třeba Canon u svých fotoaparátů G10 a G11 mezigeneračně snížil rozlišení (z téměř 15 Mpix na 10 Mpix, pozn. red.), protože chtěl docílit větší obrazové kvality." Přitom oba tyto kompakty mají větší čip (7,60 x 5,70 mm, tedy 1/1,7 "), to je více, než má většina běžných kompaktů nižší třídy. Ty jsou osazovány čipem kolem 1/2,5", tedy o cca polovinu menším.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III 4. Hustota pixelů na centimetr čtvereční Mnohem užitečnějším parametrem, než je počet megapixelů, je hustota pixelů na čipu (pixel density). Tato hodnota říká o kvalitě výsledné fotografie mnohem více. Čím více megapixelů je vměstnáno na malou plochu, tím více se projeví nepřesnosti optiky, difrakce a další negativní jevy. Ovšem uvádění takovéto hodnoty by pro výrobce bylo nepříjemné, pro zákazníka zase nejspíše matoucí. Přesto jde o hodnotu užitečnou a zjistitelnou. Například server dpreview.com ji ve svém katalogu fotoaparátů uvádí.

počítačová grafika XIII – jak fotografovat III Velikost snímacích čipů - srovnání na logaritmické škále Jinými slovy: plný formát (35mm) je plochou asi třicetkrát větší než běžný čip v kompaktních fotoaparátech. Přesto se na ně často dává stejný, nebo podobný počet pixelů.

Použité materiály, obrázky a parametry o 2D grafice jsou čerpány z www stránek: „jsi.cz“ „digineff.cz“ „grafika.cz“ „svethardware.cz“ „fotografovani.cz“ „cs.wikipedia.org“ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí počítačová grafika XIII – jak fotografovat III