Kdy přestává být eLearningový kurz jen (nedokonalou) NAPODOBENINOU tradičního vzdělávání? Vzdělávací objekty a autentické aktivity. 5. odborný seminář.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
IBM … creating the future of learning Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyly při přípravě i realizaci distančního vzdělávání dospělých RNDr. Jana Pradlová,
Vzdělávací technologie kurzu podnikatelství pro techniky
Zkušenosti s CMS Moodle na OPF SU František Koliba prezentace: Petr Korviny.
Martin Weiter, Petr Zdílna, Karolína Černá, Miroslava Krčmová
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Virtuální vzdělávací prostředí na FaME UTB ve Zlíně Virtuální vzdělávací prostředí na FaME UTB ve Zlíně E-learn 2002 Žilina 5. – 6. února 2002 E-learn.
NAŠE DOSAVADNÍ ZKUŠENOSTI S PŘEDMĚTEM NOVÉ METODY VZDĚLÁVÁNÍ.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Chceme mít také v ČR snadný přístup k vysokoškolským kvalifikačním pracím? (a co je pro to třeba udělat) Asociace knihoven vysokých škol ČR výroční konference.
Studijní opory pro distanční vzdělávání z hlediska pedagoga Jitka Komárková Ústav systémového inženýrství a informatiky Fakulta ekonomicko-správní Univerzita.
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
e-learning Lucie Rohlíková
Jindřichův Hradec, , Strategie uplatnění eLearningu ve vysokoškolské výuce Danuše BAUEROVÁ VŠB-TUO, EkF, Ostrava
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace Operační program Rozvoj lidských zdrojů Opatření 3.2.
© Radek Maca MSK Radek Maca odbor 55 - SIPVZ ČR MŠMT SIPVZ pro nový školský zákon.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Příprava VŠB-TU Ostrava na práci v e-learningu Jan Kopečný, Adrian Jankovský.
Procesní řízení realizace projektů (praxe)
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Inovace vzdělávání v regionu Morava a Slezsko. Představení projektu VIRTUNIV. Konference SCO´ – BRNO Danuše BAUEROVÁ
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
E-learning na Pedagogické fakultě MU z hlediska potřeb studentů a učitelů Tamara Váňová, KAJ PdF MU.
Kombinovaná forma studia Východiska k realizaci. Kombinovaná forma studia Podle VŠ zákona – kombinace prezenční a distanční formy Obsahuje tedy prvky.
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Tvorba e-learningových kurzů v LMS Moodle
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Andrea Brožová Doubková
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Ostrava,
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
© Radek Maca1 SCO 2005, Radek Maca odbor 55 - SIPVZ SIPVZ a nový školský zákon.
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
Znalostní a vzdělávací databáze pro energetiku Praha, Květen 2009 INERGO, a.s. Praha CDFE, o.p.s. Praha INERGO výukový server.
Univerzita Karlova v Praze Lékařská fakulta v Plzni Oddělení OVAVT Jestliže chcete oživit systém Vaší výuky, „online learning systém“ Vám nabízí? Jednoduché.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Efektivní Knowledge management
Projekt Podpora práce učitelů - PPUČ
Podpora strategické práce ve veřejné správě
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
Multimediální podpora výuky klinických oborů RITM a MEFANET: Přehled aktivit a návrh meziuniverzitní spolupráce při vytváření vzdělávací sítě lékařských.
na Slovanském gymnáziu
Projekt Impuls / Seminář
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Projekt Impuls / Seminář
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Andrea Brožová Doubková
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Kdy přestává být eLearningový kurz jen (nedokonalou) NAPODOBENINOU tradičního vzdělávání? Vzdělávací objekty a autentické aktivity. 5. odborný seminář VIRTUNIV 3. ročník Danuše Bauerová EkF VŠB-TU Ostrava PODKLADY PRO WORKSHOP

Obsah 1.Nový model vzdělávání aneb „Kdy přestává být eLearningový kurz jen (nedokonalou) NAPODOBENINOU tradičního vzdělávání?“ 2.Vzdělávací objekty. Budování kurzů ze vzdělávacích objektů. Standardizace. 3.Autentické aktivity.

1. Nový MODEL vzdělávání

1. generace eLearningu: Vytváření online kurzů jako pouhé ANALOGIE tradičně doručovaných (bez ICT) distančních kurzů. Vytváří pouhou REPLIKU tradičních kurzů z hledisek –STRUKTURY kurzů, –jednotlivých PRVKŮ, –DORUČOVACÍHO principu (pouze lineární doručování tam a zpět).

2. generace eLearningu: Online kurz je EKVIVALENTNÍ konvenčně doručovaným kurzům, i když byl vytvořen ZA ÚČELEM VYUŽITÍ MÉDIÍ. Stejná konečná úroveň vzdělávacích výstupů. Metodologie řízení kurzů je založena na PŘÍKAZECH. Nepodporuje talenty. Kurz vyžaduje mentorování nikoliv učení „BĚHEM DORUČOVÁNÍ“ (chybí principy znalostního managementu).

Nalezněme analogie jednotlivých bodů v naší organizaci. Postupovali jsme v naší organizaci přes stejné stupně? Kdy jsme postupovali podle jednotlivých bodů? –Kam patří překlápění skript do elektronické podoby? –Kam patří vytváření nových studijních opor pro distanční vzdělávání s využitím ICT? Souvisí možnosti LMS a jednotlivé generace eL? Jsou naše kurzy stále založeny na příkazech? Pokud od nich upouštíme, máme připravený systém kritérií, podle kterých budeme studující hodnotit? Jaký důraz jsme kladli (klademe) na testování, zkoušení? Jak dokážeme hodnotit týmovou práci? Práce v týmech.

Zavádění ICT do instituce ještě neznamená přechod na nový model vzdělávání! Dlouhá cesta: 1.Překlápění dosavadních studijních materiálů do elektronické podoby. 2.Vytváření nových studijních materiálů (spec. pro multimédia) + odkazy na web  přehlcení studujících množstvím informací  1. ROZPOR: nemohou dokázat tato kvanta kvalitně memorovat (starý model)  změna! … 3.Nový model vzdělávání a učení se.

Jaké jiné ROZPORY lze uvést? STARÝ modelNOVÝ model Vyžadování memorování.Velké množství informací, jež poskytují ICT. Práce v týmech.

Jaké jiné ROZPORY lze uvést? STARÝ modelNOVÝ model Vyžadování memorování.Velké množství informací, jež poskytují ICT. ???Upuštění od příkazů, tj. ztráta jasných kritérií výstupů. ???Týmová práce. ???Konstruktivistické kurzy založené na autentických aktivitách.

Jaké jiné ROZPORY lze uvést? STARÝ modelNOVÝ model Vyžadování memorování.Velké množství informací, jež poskytují ICT. Lpění na tradičních metodách evaluace studujících (škála, známkování). Upuštění od příkazů, tj. ztráta jasných kritérií výstupů. Soutěživost.Týmová práce. Akreditace kurzů, resp. stud. oborů dle obsahu. Konstruktivistické kurzy založené na autentických aktivitách.

3. generace eLearningu: ??? Přechod na „NOVÝ MODEL“ vzdělávání a učení se. CO (kdo, kde) je nový model vzdělávání???

NOVÝ MODEL vzdělávání je založen na ZNALOSTNÍM MANAGEMENTU Knowledge as Social Construct “Knowledge can be regarded as the only unique resource that GROWS when shared, transferred, and skilfully managed.” (Beerli, 2003). Rovněž my pedagogové můžeme vést všechny účastníky vzdělávacího procesu – studující, instituci a rovněž sami sebe!, k tomu, abychom své znalosti SDÍLELI, abychom je POSKYTOVALI dále a abychom naše SPOLEČNÉ ZDROJE dovedně spravovali!

Kdy přestává být eLearningový kurz jen (nedokonalou) NAPODOBENINOU tradičního vzdělávání? aneb Čím se odlišuje klasický model „třídy“ od NOVÉHO MODELU?

Starý model vzděláváníNový model vzdělávání curriculumlearning solution stand-alone experiencebridged and lifelong learning discipline-baseddisciplined-blended individual developmentproblem solving in teams instructor-ledlearner-centered one size fits allindividual focus slow to changequick response boundary constrainedflexible boundaries Práce v týmech.

Možná cesta k novému modelu vzdělávání své znalosti SDÍLET, POSKYTOVAT je dále, dovedně spravovat SPOLEČNÉ ZDROJE: ZNOVUPOUŽITELNÉ VZDĚLÁVACÍ OBJEKTY.

2. Znovupoužitelné vzdělávací objekty Jakékoliv entity, jež mohou být využívány pro učení a učení se, pro vzdělávání a výchovu.“ (July 2002) Nejmenší komponenty uvnitř kurzu, jež popisují a řídí vzdělávací aktivity.” (UK eUniversities – June 2002).

Vzdělávací objekty ZAŘAZUJME do kurzů nejen s cílem dopravení OBSAHU, ale rovněž za účelem vytvoření prostoru pro vzdělávání založené na AKTIVITÁCH studujících!

Co mohou být vzdělávací objekty? –... –…

Vzdělávacími objekty mohou být: –OBSAH v jakémkoliv formátu. –OHODNOCOVÁNÍ. –DISKUSE. –SPOLUPRÁCE. –ODKAZY na vzdělávací zdroje a nástroje. –…

CO mají vzdělávací AKTIVITY UMOŽŇOVAT? –... –… CO je POTŘEBNÉ PRO PODPORU vzdělávacích aktivit? –… –...

CO mají vzdělávací AKTIVITY UMOŽŇOVAT? –Individuální práci. –Spolupráci. CO je POTŘEBNÉ PRO PODPORU vzdělávacích aktivit? –Zdroje. –Nástroje. –Organizace.

CO je POTŘEBNÉ PRO PODPORU vzdělávacích AKTIVIT? Zdroje. Nástroje. Organizace. Co (a JAK) MY můžeme udělat pro podporu vzdělávacích AKTIVIT? ZDROJE NÁSTROJE ORGANIZACE Práce v týmech.

CO je POTŘEBNÉ PRO PODPORU vzdělávacích AKTIVIT? Zdroje. Nástroje. Organizace. Co (a JAK) MY můžeme udělat pro podporu vzdělávacích AKTIVIT? ZDROJE Opustit názor, že jen JÁ jsem tou nejlepší studnici zdrojů! Nejen počítat s tím, že studující mohou ZÍSKÁVAT zdroje informací JINDE, ale dokonce je k tomu VYBÍZET! NÁSTROJE VYUŽÍVEJME co nejvíce z těch nástrojů, které nabízí LMS MOODLE. A on jich nabízí dost, protože je primárně vytvořen pro vzdělávání v „novém modelu vzdělávání“!!! ORGANIZACE Stále více se z nás učitelů musí stávat MANAŽEŘI vzdělávání! Nelitujme hodin proseděných u promýšlení ŘÍZENÍ výuky a při jejich realizaci v LMS. To jsou ty hodiny, které můžeme svým studentům věnovat NEJJEFEKTIVNĚJI!

3. Generace eLearningu je založena na Knowledge management, a to je PROCES: COLLECT – RELATE – CREATE – DONATE Úkol: -Zvolte vhodný konkrétní cíl vzdělávání. -Naznačte manažování studujících tak, aby postupovali podle uvedené řady činností. Práce v týmech.

STANDARDIZACE VZDĚLÁVACÍCH OBJEKTŮ Správa objektů. Vyhledávací nástroje. Metadata. SDÍLENÍ POSKYTOVÁNÍ DÁLE „DOVEDNÁ SPRÁVA“ Vzdělávání na principech KM VZDĚLÁVÁNÍ  VYHLEDÁVÁNÍ

UKeU Learning Object UKeU Learning Object

SCORM Sharable Content Object SCORM Sharable Content Object

SCORM-based online course SCORM-based online course

UKeU Learning Object-based online course UKeU Learning Object-based online course

… or this … or this

Co je to SCORM? Práce v týmech.

Budování kurzů ze vzdělávacích objektů.

Jak prezentovat vzdělávací objekty? Jak z kurzů vytvářet kurzy? Co je přátelštější (metodicky správnější)? –Jen SILO objektů nebo –objekty propojené KONTEXTEM.

Na kolikátý pokus najdu to, co hledám? Jak si mohu nad svou prací vytvořit nadhled? Jak si mohu svou práci rozvrhnout? Jak mohu opakovat? Jak mohu postupovat systematicky? Jak … ? ? ? SILO objektů (ještě k tomu ukradených…) Chybí KONTEXT!!!

Je již studium nyní přívětivější? CO má studující s jednotlivými objekty DĚLAT? Jakou AKTIVITU má vyvíjet? Stále spíše jen SILO objektů.

OBJEKTY doplněné KONTEXTEM. PŘÍVĚTIVĚJŠÍ

Logický celek ORIENTACI v dlouhých sloupcích Moodlu usnadní SESKUPOVÁNÍ INFORMACÍ DO LOGICKÝCH CELKŮ, jejich opatření nadpisem, průvodcovským textem, shrnutím, jasným zdůrazněním úkolů v nich zařazených apod. Moodel takové celky nazývá TÉMATA. Také může pomoci IKONKA, ale i ta musí mít své opodstatnění. Neplatí, že „co má ikonky, tj. distanční“… Lehce pak mohou být jen pro výsměch!

Logické celky jsou složeny ze vzdělávacích objektů, které jsou spojeny kontextem.

ZÁSADY prezentace vzdělávacích objektů Vzdělávací objekt má větší hodnotu, je-li zasazen do KONTEXTU. Vytváření vzdělávacích MAP nikoliv dozoru nad pohybem studenta (on sám si „šije kurz na míru“). NAVIGACE jako nepostradatelná součást VLE systémů. LOGICKÁ DOSTUPNOST

Přinese nutnost tvořit kurzy z objektů jen práci navíc? Nikoliv – mnohé rovněž ZÍSKÁME:

Praktický konstrukční nástroj pro RYCHLOU tvorbu a vývoj kurzů. Usnadění pro –znovupoužívání, –aktualizaci, –adaptaci. Přenositelnost (mezi VLE), nezávislost na platformě. Přínosy oceníme nyní i v budoucnu: –při každé aktualizaci, –ale rovněž při opakovaném sestavování nových kurzů z předem připravených objektů.

PŘEDCHÁZEJME tradičním problémům a nacházejme jejich řešení: PROBLÉM Vzdělávací objekty nemohou souviset a navazovat na cíle předchozího kurzu. Vzdělávací objekty jsou příliš “mrňavé”. Vzdělávací objekty nejsou prospěšné pro konstruktivistický přístup. ŘEŠENÍ – předcházení problémům Práce v týmech.

PŘEDCHÁZEJME tradičním problémům a nacházejme jejich řešení: PROBLÉM Vzdělávací objekty nemohou souviset a navazovat na cíle předchozího kurzu. Vzdělávací objekty jsou příliš “mrňavé”. Vzdělávací objekty nejsou prospěšné pro konstruktivistický přístup. ŘEŠENÍ – předcházení problémům Do kurzu zařazujte rovněž „neznovupoužitelné“ vzdělávací objekty („Titulek“ v Moodlu apod.). Vytvářejte skupiny vzdělávacích objektů v logických sekvencích. Dovolujte učícím SE vzdělávací objekty znovu sestavovat.

Místo shrnutí

Nejčastější 3 CHYBY eLearningu 1.Slepá IMPLEMENTACE STARÉHO modelu –Třída. –Učebnice. 2.LPĚNÍ NA KONTROLE práce studujících –Adaptivní sekvence. –Využívání “další”. 3.Nepřiměřená SOUSTŘEDĚNOST NA OBSAH (ve smyslu výklad) na úkor konstruktivistických aktivit studujících. –Vzdělávací objekty jen jako jednotky pro sdělení obsahu. eLearning Research Centre: Jonathan Práce v týmech.: CO z toho dosud děláme?

Smysluplný závěr – VÝZVA!

Místo shrnutí: Smiřme se s tím, že již nejsme „mudrci na scéně“! CO je POTŘEBNÉ PRO PODPORU vzdělávacích aktivit? –Zdroje. –Nástroje. –Organizace. Stále více se stáváme MANAGERY vzdělávání: Již nechodíme do třídy učit, ale pomáhat studentům (správným vedením), aby se učili! POTLAČOVÁNÍ Práce v týmech: Jak lze realizovat?.

3. Autentické aktivity workshop