Zimní školení pilotů všeobecného letectví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JAK SE DÁ LÉTAT S KLUZÁKEM VE VZDUŠNÉM PROSTORU ČESKÉ REPUBLIKY
Advertisements

Seminář ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví
Změny v AIP ČR k Jeneč Tomáš Navrátil
Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
Změny v rozdělení vzdušného prostoru platné od
FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout
Školení pilotů – Postupy pro LKTB
Vzdušný prostor ČR, SR a Polska
LIS pro všeobecné letectví 2014
Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
LIS pro všeobecné letectví 2013
Školení pilotů 2014 Jaroslav Vašík.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
ODPOVÍDAČ SEKUNDÁRNÍHO RADARU
Změny pravidel a postupů
SLNS BRNO Školení pilotů 2010 část 2. Jaroslav Vašík.
Města ČR – orientace na mapě
pro všeobecné letectví
FIC Praha ŘLP ČR, s.p. Ing. Michal Dvořák
Prezentace pro jednání se zástupci leteckých dopravců –
Letiště Praha Ruzyně Úvod: Obsah prezentace:
Změny ve vzdušném prostoru České republiky Platné od 8. dubna 2010.
FPL 2012 a IBS Marek Dočkal ŘLP ČR s.p..
ŘLP ČR s.p. Marek Dočkal FPL 2012 Základní informace Seminář FPL 2012,
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
 Zasvěcení do problematiky TIZ  Proč má smysl se tomuto tématu nadále věnovat?  Výběr projektu, získávání informací  Postup zpracovávání – myšlenkové.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
zdroj: letecká mapa ICAO 1:500000, MO ČR, 2009
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
LAA sobě Jihlava 2013 VZDUŠNÝ PROSTOR ČR.
Airspace Management Jeneč 2014 Ivan Beneš Oddělení ASM.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz
Mapa zájmu - plány.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SLNS BRNO Školení pilotů 2013 Jaroslav Vašík.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
ASM 2015 Jeneč 2015 Ivan Beneš Oddělení ASM.
První plachtařské závody … aneb postřehy pro začínajícího závodníka Marek Švancara.
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
SLNS BRNO Školení pilotů 2011 Jaroslav Vašík.
Strana: 1 © Vema, a. s. Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky.
Zasílání požadavků na navigační výstrahy a omezení vzdušného prostoru prostřednictvím AisView Marek Dočkal ŘLP ČR s.p.
LIS pro všeobecné letectví 2015
Zvyšování bezpečnosti letecké dopravy
Školení pilotů 2015 Jaroslav Vašík.
Změny struktur vzdušného prostoru Účinnost od
Změna tloušťky převodní vrstvy na min.1000ft - od
Seminář ŘLP ČR, s.p. pro GA ZMĚNY STRUKTURY VZDUŠNÉHO PROSTORU ČR K
0 Školení pilotů Jaroslav Vašík ŘLP Brno.
Jarní školení 2016 Letový prostor ČR – 2016 Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací Jiří Pruša Exkluzivní nezávislý časopis o letectví od profesionálů.
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
1 FIC PRAHA SEMINÁŘ PRO GA Václav Janout – instruktor FIC/AMC.
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Platnost letového plánu na let VFR a související terminologie
Změny kmitočtů s přechodem na kanálovou separaci 8.33 kHz v LKAA
ATN Data Link services v podmínkách ŘLP ČR, s.p.
Letecká informační služba pro GA 2017
APP/TWR PRAHA Provoz letů VFR a kombinovaných letů VFR/IFR
školení PILOTŮ 2018 Jaroslav Vašík
SEMINÁŘ VŠEOBECNÉ LETECTVÍ 2018
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
školení PILOTŮ 2019 Jaroslav Vašík
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací
Transkript prezentace:

Zimní školení pilotů všeobecného letectví

Obsah školení Změny za poslední období Změny očekávané předpisy, postupy, prostory a letecká infrastruktura Změny očekávané Letecká infrastruktura, dokumentace, postupy Opakování základních znalostí Zopakování některých postupů

Změny za poslední období (1) AIP ČR- Svazek III, AD 4 (tzv. malý AIP) Změna výšky okruhu téměř u všech letišť a u některých i změna tvaru okruhu Změny FREQ: Hodkovice – LKHD – 120,900 Plzeň/Líně – LKLN – 129,000 Kyjov – LKKY – 130,600 Příbram – LKPM – 118,750 Břeclav –LKBA – 119,650 Změna volacího znaku – Hradec Králové – KRAL INFO (122,000) Poslední převydání letecké mapy - 22. listopadu 2007 + dalších souvisejících map;

Změny za poslední období (2) AIP ČR Svazek I a II Vstup do Schengenu v případě letů na/z českých letišť – 30.3.2008 Zrušení ADIZ k 10.4.2008 Změna statutu některých letišť, např. Kunovice Zavedení METAR AUTO u letišť bez noční meteo-služby - LKHO+LKLB Zrušení povinnosti plánovat výsadky z prostoru tř. C na neřízená letiště Změna kmitočtu ATIS Brno – Tuřany – 132,450 (10.4.08) Zavedení Tuřany Ground – 125,425 (10.4.08) Zrušení MCTR Líně a MTWR Líně k 23.10.2008

Změny za poslední období (3) Změna provozní doby LKVO CTR a TWR 15.1.2009 HX = nespecifikovaná provozní doba CTR /TWR/AD ATIS – 129,750 MHz (H24) – informace o statutu prostoru ATIS na Tel = 731 135 187 Mimo aktivaci = TMA zaniká – třída E Část CTR se mění na TMA IX Praha Část CTR zaniká a mění se na třídu G

Změny za poslední období (4) Změny leteckých předpisů L2 – 25.9.08-pravidla pro vlečení-Dopl Q/// 20.11.08-z.č.41-definice L3 – č.74 celé převydání předpisu -TAFy 9 a 24 hod CNL, zavedeny TAFy 30 hod. L6-II – změna č.5 ČR-25.9.08-ELT-1.10.2010-povinné L11 – č.46-20.11.2008-ADS-B atd. L4444 – k 15.1.2009 Frazeologie – k 12/2008 Povinné vybavení = COM, NAV, SUR COM – 8,33 – FL195+ (15.3.07), 8.33 od země – ??? Cca 2020 NAV – rušení NDB po roce 2010, Nav Koncepce (AIC), DME + RNAV SUR – Mód S implementace a další kroky (2009///2012)

Změny očekávané (1) Změny vzdušných prostorů souvisejících map Změny prostorů k 9.4.2009 – viz mapy Zrušení prostorů TRA 53, 60, 68 a 75 Změna prostorů TRA 54 a R6 Nové prostory TRA 76 až 87 Převydání letecké mapy 1:500:000 + dalších souvisejících map Pro IFR lety změny tratí, bodů, sektorizace, apod. Změna kmitočtu MTWR Náměšť – 127,350 (7.5.09)

Změny očekávané (2) Změny postupů Přistání do terénu postup pro kluzáky uplatnitelné i pro ostatní letadla postup pilota postup ATS

Opakování základních znalostí Třídy prostorů v ČR a v sousedních státech Stanoviště ATS a jejich prostory odpovědnosti Pravidla pro provádění letů VFR Pravidla pro provádění některých druhů letů Vstupy do různých typů prostorů Postupy pro nastavení výškoměru Požadavky na palubní vybavení (C/N/S) Postupy pro využívání odpovídačů SSR Plánování letů VFR Změny postupů, předpisů a prostorů (minulé/budoucí) Ostatní informace

Třídy vzdušného prostoru v ČR Třída C FIR Praha LKPR FL 145 LKKV FL 95 Ostatní FL 125 Třída C LKPR Třída D ostatní TMA / MTMA FL 95 Třída E Třída D CTR MCTR 1000 ft AGL Třída G

Třídy vzdušného prostoru v sousedních státech

Stanoviště ATS a jejich prostory odpovědnosti Prostor odpovědnosti: APP/TWR Karlovy Vary CTR Karlovy Vary TMA Karlovy Vary Delegace ATS v prostoru záp. TMA LKKV do FL 95 a pod TMA LKKV Prostor odpovědnosti: APP Praha / TWR Ruzyně CTR Ruzyně TMA Praha část CTR LKVO mimo provozní dobu TWR LKVO (TMA IX LKPR) Prostor odpovědnosti: FIC Praha Sektor ČECHY (záp. CTA Ostrava a CTA Brno) Zahrnuje rovněž prostor pod TMA/MTMA v sektoru Čechy s výjimkou TMA LKKV v provozní době APP K. Vary Prostor odpovědnosti: APP Brno / TWR Tuřany CTA Brno CTR Tuřany TMA Brno, MTMA II Přerov pod CTA / TMA Brno, pod MTMA Náměšť, pod částí MTMA Přerov v hor. hranicích CTA Brno Prostor odpovědnosti: ACC Praha CTA Praha Prostor odpovědnosti APP/TWR LKKV mimo provozní dobu stanoviště Prostor odpovědnosti: APP Ostrava / TWR Mošnov CTA Ostrava CTR Mošnov TMA Ostrava, MTMA III Přerov pod CTA / TMA Ostrava, pod MTMA Přerov v hor. hranicích CTA Ostrava

Pravidla pro provádění letů VFR VMC minima pro lety VFR G = letová dohlednost 5 km, vně oblaků, za dohlednosti země, nebo 1500 m s podmínkou … E, D a C = letová dohlednost 5 km, v a nad FL 100 8 km, 1500m horizontálně/1000ft vertikálně od oblaků VMC minimum pro let v CTR = přízemní dohlednost 5 km, základna oblačnosti 1500ft nad letištěm Zvláštní lety VFR v CTR Přízemní i letová dohlednost 1500 m a vyšší, mimo oblačnost, za stálé viditelnosti země Minimální výšky: 1000ft (600m od letadla) / 500ft

Pravidla pro provádění některých druhů letů Noční lety VFR Provádění výsadků Lety IFR na/nad neřízená letiště Lety ve vlně (v TRA 50 a TRA 51) Lety VFR s podaným letovým plánem

Noční lety VFR Rozdělení letů v noci podle vzdušného prostoru (ENR 1.2.4.1), ve kterém jsou prováděny: lety VFR v noci v CTR a TMA (MCTR a MTMA) jako lety řízené, lety VFR v noci v prostoru třídy E nad 5000 ft AMSL a v prostorech třídy C jako lety řízené, lety VFR v noci v prostoru třídy E nad 1000 ft AGL do 5000 ft AMSL včetně a v prostoru třídy G jako lety neřízené. Podle druhu činnosti (ENR 1.2.4.2) se lety v noci rozdělují na: letištní lety VFR s letouny, vrtulníky a volnými obsazenými balóny, Poznámka: Letištním letem se rozumí let v CTR (MCTR) nebo, kde CTR není zřízeno, let do vzdálenosti 10 NM/18 km od vztažného bodu letiště a vertikálně do hladiny 5000 ft AMSL, není−li podle ustanovení 1.2.4.5.1 d) povoleno výše. traťové lety VFR s letouny, vrtulníky a volnými obsazenými balóny, Poznámka: Traťovým letem se rozumí let vně CTR (MCTR) nebo, kde CTR není zřízeno, let do větší vzdálenosti než 10 NM/18 km od vztažného bodu letiště. Na letištní lety VFR v noci prováděné z řízeného letiště musí provozovatel letadla nebo pilot předat údaje o letu a tato činnost musí být předem dohodnuta s příslušným stanovištěm ATS. Na letištní lety VFR v noci prováděné z neřízeného letiště a mimo řízené vzdušné prostory předkládá provozovatel nebo pilot plán činnosti stanovišti AFIS. V plánu činnosti se uvádí počet a typ letadel, druh činnosti, upřesnění prostoru činnosti, max. hladina letu, čas zahájení a ukončení činnosti. Minimální hladina u letištních letů VFR v noci musí být 1300 ft AGL a na okruhu 1000 ft AAL. Má-li být letištní činnost z neřízeného letiště prováděna v prostoru nad 5000 ft AMSL, musí stanoviště AFIS požádat příslušné stanoviště ATC o povolení rozšířit vertikálně prostor činnosti. Při takovýchto letištních letech nad 5000 ft AMSL musí mít letadlo v činnosti odpovídač sekundárního radaru pracující v modu A a C.

Noční lety VFR – pokr. Traťové lety musí být plánovány a prováděny tak, aby letadlo letělo, kromě vzletu, přistání a nezbytného stoupání a klesání, vždy ve výšce 2000 ft AGL nebo výše. Pro vzlet a přistání při traťových letech mohou být využívána pouze letiště schválená pro noční provoz. Při traťových letech VFR v noci musí být stanoveno náhradní letiště. Při traťových letech musí mít letadlo navigační zásobu pohonných hmot a oleje jako při letu IFR. Při všech traťových letech VFR v noci musí mít letadlo v činnosti odpovídač sekundárního radaru pracující v módu A a C. Dále musí mít letadlo nejméně jedno radionavigační zařízení, které je v letadle pevně zastavěno, schváleno a které je v činnosti (ADF, VOR, GPS). Na každý traťový let v prostoru třídy E nad 5000 ft AMSL musí být získáno letové povolení. Při traťových letech v prostorech třídy D a C nebo ve vzdušném prostoru třídy E nad 5000 ft AMSL musí být letadlo na spojení s příslušným stanovištěm ATC. Na letištích vzletu, přistání a na náhradním letišti musí být v době odletu nebo příletu letadla poskytována služba ATC nebo AFIS. Tyto služby na takovýchto letištích mohou být ukončeny až po ukončení všech traťových letů.

Lety IFR na/nad neřízená letiště Postup je popsán v AIP ČR – ENR 1.1.1.3 Týká se kombinovaných letů IFR/VFR nebo VFR/IFR Bod přechodu (z VFR/na IFR a naopak) lze plánovat pouze na tratích ATS Klesání nad letiště pouze do MFA nebo MRVA Po vzletu z letiště – žádat povolení k letu IFR

Provádění výsadků Postupy pro výsadky jsou uvedeny v L2 – Doplněk N Obsah Doplňku N bude brzy aktualizován a upraví postupy pilota při výsadcích Při výsadcích v ATZ a nad ATZ – musí být vždy obsazena služba AFIS Na výsadky prováděné z třídy C nemusí být podán FPL

Lety v TRA 50 a TRA 51 TRA 50 + TRA 51 = pro lety kluzáků v mracích Plánovaná aktivace je oznamována v AUP Je nařízeno obousměrné radiové spojení (AFIS Vrchlabí (50) a AFIS Jeseník/Krnov (51) Skutečnou aktivaci lze zjistit = u ACC/FIC Praha Pilot využívající tyto prostory odpovídá za to, že během letu prostor neopustí ATC zajišťuje rozstup od prostoru

Lety VFR s podaným letovým plánem a pohotovostní služba Při letech na/z neřízených letišť s podaným FPL Povinnost předat zprávu o vzletu/přistání Zpráva o vzletu/přistání se předává na FIC Praha, nebo APP Brno (uvnitř CTA Brno), nebo APP Ostrava (uvnitř CTA Ostrava), nebo Nejbližšímu stanovišti ATC s žádostí o předání

Vstupy do různých typů prostorů Vstup do ATZ Vstup do CTR (TMA třídy D) Vstup do LKR8 a LKR14 Vstup do omezeného aktivovaného prostoru

Vstup do CTR/TMA bez FPL Velitelé letadel, kteří v souladu s ENR 1.10.1.1 nepředložili FPL, žádají letové povolení na základě údajů o letu (ENR 1.2.1.9.2) předaných příslušnému stanovišti ATS. Údaje o letu VFR se předávají příslušnému stanovišti ATS na kmitočtu nebo telefonem, při žádosti o letové povolení, při příletu a průletu, nejméně 3 minuty před vstupem do CTR nebo TMA třídy D a při odletu z řízeného letiště nebo místa v CTR, nejméně 3 minuty (u letů VFR bez FPL z LKPR 10 minut) před zahájením pojíždění nebo vzletem z heliportu, není−li dohodou stanoveno jinak (ENR 1.2.1.9.1). Letiště Armády České republiky mohou být využívána pro letecký provoz civilních letadel pouze jestliže pro dané letiště byl ustanoven civilní provozovatel. Tato letiště jsou v přehledu letišť' (AD 1.3) vyznačena znakem “M” (AD 1.1.3.1). Doplňující postupy pro letiště Praha-Ruzyně (AD 2.22.5.1.1) - Velitelé letadel VFR letících v hladinách vyšších než 1000 ft AGL a zamýšlející vstoupit do CTR Ruzyně jsou žádáni, aby do CTR vstupovali v horizontálním letu v hladině 1000 ft AGL nebo nižší.

Postupy pro vstup do LKR 8 a LKR 14 LKR 8 a LKR 14 = ochranné prostory GND/FL095 R 12NM kolem JE s aktivací H 24 (viz ENR 5.1.2) Podmínky vstupu: oznámit úmysl vstoupit do omezeného prostoru + udržovat obousměrného radiového spojení s příslušným stanovištěm ATS. V případě nesplnění podmínek pro vstup nebo pro činnost v tomto prostoru bude letadlo předmětem zakročení. ATS stanoviště: LKR 8 = ACC Praha nebo FIC Praha nebo MIL ACC Praha (PRAHA TEREN-124,450) LKR14 = APP/TWR Brno nebo/or APP/TWR Náměšť Omezení se týká rovněž příletů, odletů a místní činnosti letišť, která leží uvnitř prostoru nebo jejichž činnost zasahuje do tohoto prostoru. LKR 8 FL95 GND LKR 14

Zjišťování stavu omezených prostorů Zásady spojené s využíváním prostorů R, TSA a TRA zprávy AUP, UUP: R = RESERVED = omezený prostor TSA = SEGREGATED = dočasně vyhrazený prostor TRA = RESERVED = dočasně rezervovaný prostor Má-li prostor označení TSA, je do něho v době aktivace vstup zakázán Má-li prostor označení TRA, je do něho v době aktivace vstup možný po splnění podmínek (obvykle na základě ATC povolení nebo po koordinaci s AFIS) Zprávy AUP a UUP – adresa – WWW//aup.rlp.cz //aup.ans.cz Jak využívat FUA

Postupy pro nastavení výškoměru Vyjadřování vertikální polohy letadla: letovými hladinami u letu v nebo nad převodní hladinou; nadmořskými výškami při letu v nebo pod převodní nadmořskou výškou; výškami nad zemí při traťovém letu do 1000 ft (300 m) nad zemí; Převodní nadmořská výška (ENR 1.7.2.2) Převodní nadmořská výška v celém FIR je 5000 ft (1500 m) AMSL, s výjimkou případu uvedeného níže. Mimo TMA v horských oblastech, kde je terén vyšší než 4000 ft (1200 m) AMSL se převodní nadmořská výška pro všechny lety VFR a pro lety IFR letící mimo tratě ATS zvyšuje na nadmořskou výšku, která odpovídá výšce 1000 ft (300 m) AGL. Převodní hladina (ENR 1.7.2.3) Převodní hladina je nejnižší použitelná letová hladina nad převodní nadmořskou výškou 5000 ft AMSL, s výjimkou případu uvedeného níže. Mimo TMA v horských oblastech , kde je terén vyšší než 4000 ft (1200 m) AMSL je převodní hladina pro všechny lety VFR nejbližší vyšší letová hladina nad výškou 1000 ft (300m) AGL. Převodní vrstva (ENR 1.7.2.4) Vzdušný prostor mezi převodní nadmořskou výškou a převodní hladinou se nazývá převodní vrstva. Horizontální let v převodní vrstvě není povolen vyjma zvláštně povolených činností. Změna z nadmořské výšky na letovou hladinu a naopak se provádí: v převodní nadmořské výšce při stoupání; a v převodní hladině při klesání.

Postupy pro nastavení výškoměru - pokračování Informace o letištním QNH – v ATIS nebo ze stanoviště ATS Regionální QNH – v meteorologických vysíláních nebo na žádost ze stanoviště ATS Hodnoty QNH jsou uváděny v hektopascalech (Na vyžádání v milimetrech Hg) Lety VFR do nadmořské výšky 5000 ft (1500 ft) AMSL nebo do výšky 1000 ft (300 m) nad zemí (AGL), v případě, že je tato hladina výše než 5000 ft (1500 m) AMSL, musí být na výškoměru nastaven QNH Popis oblasti pro nastavení výškoměru QNH řízeného letiště − v CTR, TMA a v ATZ, jejíž horní hranici nebo její část tvoří spodní hranice TMA, Regionální QNH nebo QNH nejbližšího neřízeného letiště − v ostatních případech. Pilot je odpovědný za korekce nastavení výškoměru jak jsou popsány v L 8168 Uplatňování cestovních hladin

Požadavky na palubní vybavení (C/N/S) Komunikace Pro VFR lety je povinnost být na spojení a tím být i vybaven radiostanicí stanovena třídou prostoru Vybavení radiostanicí s kanálovou separací 8.33 je ve FIR Praha nařízeno od FL195 výše Navigace RNAV vybavení se týká pouze IFR letů a traťových letů VFR nad FL 95 Odpovídače SSR

Postupy pro používání odpovídače SSR Požadavky na vybavení (GEN 1.5.1) Povinnost vybavení odpovídačem SSR schopným odpovídat ve 4096 kódech na dotazy v módu A a C mají: - všechna letadla provádějící let IFR - všechna motorová letadla a balony provádějící lety VFR ve FL 60 a výše - všechna letadla provádějící lety VFR v CTR Ruzyně a v TMA Praha Výjimky může povolit příslušné stanoviště ATC na žádost předem. Požadavky na vybavení související s módem S (AIC A 6/07) Od 4. 6. 2009 musí být všechna letadla letící v prostoru CTR Ruzyně /TMA Praha a dále v CTA Praha v ACC sektorech W, S a N (viz ENR 2.1.) nad FL 95 jako GAT vybavena odpovídačem v módu S s funkčností odpovídající „Elementary Surveillance“ (ELS) podle ICAO Annexu 10. Stávající povinnost vybavení odpovídačem v módu A a C letadel letících mimo výše uvedený vzdušný prostor se nemění (AIP ČR, GEN 1.5.1).

Postupy pro používání odpovídače SSR – pokr. Zásady používání Při všech letištních letech VFR v noci prováděných z neřízeného letiště v prostoru nad 5000ft AMSL a traťových letech VFR v noci musí mít letadlo v činnosti odpovídač SSR pracující v modu A a C U skupinových letů musí být přidělený kód zapnutý jen na letadle vedoucího skupiny Letadlo vybavené odpovídačem SSR musí mít za letu odpovídač v činnosti a musí odpovídat na dotazy v módu A a C, tj. vysílat výšku Velitel letadla nastavuje kód letu podle pokynů ATS a zásad stanovených v AIP ČR Kódy kód 2000 – nastavuje velitel letadla řízeného letu vždy, pokud nebylo stanovištěm ATS určeno jinak kód 7000 – nastavuje velitel letadla neřízeného letu VFR vždy, pokud nebylo stanovištěm ATS určeno jinak kód 7500 – nastavuje velitel letadla v případě protiprávního činu kód 7600 – nastavuje velitel letadla v případě ztráty radiového spojení kód 7700 – nastavuje velitel letadla v případě nouze

Odpovídače v módu S - upozornění Při provozování nových odpovídačů pracujících v Módu S, vzhledem k jejich větší technické komplikovanosti oproti odpovídačům pracujících pouze v Módu 3A (A/C), může docházet k poruchám při jejich činnosti. Může se jednat o výpadky vysílání odpovědí v Módu 3A i o poruchu na straně odpovědí v Módu S. V poslední době se vyskytly problémy odpovídačů Módu S pro letadla kategorie GA výrobce Funkwerk (dříve Filser Electronic) Jedná se o tyto odpovídače: Funkwerk TRT 600 (již se nevyrábí), bylo dodáno celkem cca 500 kusů pro zástavby do letadel, Funkwerk TRT 800A a TRT 800H, bylo dodáno cca 1000 kusů. Tyto odpovídače, pokud nejsou výrobcem upraveny, neodpovídají na dotazování radarů pracujících v Módu S.

Odpovídače v módu S – upozornění – pokr. Těmito odpovídači byly převážně vybaveny následující typy: AMS-Flight (Rolladen-Schneider) LS 4 series Sailplanes APEX (Robin) DR1050, DR250, DR350 and DR400 series aircraft Cessna 150, 172, 182, 210, T303 and 337 series aircraft, including those originally manufactured by Reims Aviation in France DG Flugzeugbau DG-800 and DG-1000 series (Powered) Sailplanes Diamond Aircraft Industries DA 20 and DV 20 aircraft Extra EA-200 and EA-300 series aircraft Grob G 109 B Powered Sailplanes Grob G 115 series aircraft HB-Flugtechnik GmbH HB 21 and HB 23 series Powered Sailplanes Mooney M20J aircraft Piper PA-28 series aircraft Scheibe SF 25 C Powered Sailplanes Schempp-Hirth Discus, Ventus and Nimbus series (Powered) Sailplanes Schleicher Gliders and Powered Sailplanes Stemme S 10 series Powered Sailplanes True Flight Holdings (Grumman, American) AA-5B aircraft. Na problém s těmito odpovídači bylo upozorněno již z několika institucí a byly vydány příslušné bezpečnostní informační bulletiny. Jsou k dispozici i na webových stránkách ÚCL ČR.

Plánování letů VFR Předkládání letového plánu Letový plán pro let VFR musí být předložen výhradně prostřednictvím ARO (ENR 1.10.1) Letu, na který byl předložen letový plán, se poskytuje pohotovostní služba (u letů z/na letiště, kde není poskytovaná služba řízení letového provozu, podmíněno předáním zprávy o vzletu a přistání) Výjimky z předkládání FPL na lety VFR viz ENR 1.10.1.1.1-6 Letový plán musí být předložen na každý let VFR civilního provozovatele z/na vojenské letiště (LKCV/KB/NA/PD/PO) - kromě letů SAR, letecké záchranné služby a vnitrostátních letů Policie ČR Letový plán musí být předložen na každý let VFR do/ze zahraničí Letový plán musí být předložen na každý let VFR do prostoru třídy C (vyjma výsadků)

Plánování letů VFR pokr. Obsah letového plánu (L4444, Dodatek 2, AIP ENR 1.10.2.1.4) Související postupy (ENR 1.2.2.1-2) - Hlášení o odletu a hlášení o přistání - Zrušení letového plánu VFR Poznámka: Podrobnější informace a nejčastější chyby při plánování ze strany pilotů bude předmětem jiné prezentace.

Různé Provádění letů a poskytování služeb v prostorech třídy G a E – obecný komentář Dotazy

Konec prezentace Děkuji za pozornost