Kultura a společnost v 17. s 18. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Památky Unesco Česká republika.
Advertisements

III/2 XV A
Významné památky ČR.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
BAROKO I..
CESKA REPUBLIKA Foto: Jaíra (Yair) Moreshet Procházka po České zemi a její památky:-) Hudba: WA. Mozart- klarinet Trio Es dur, K. 498, Allegro.
BAROKO V ČECHÁCH.
Česká kultura v 16. století renesance
Baroko.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Baroko v Čechách Sochařství 1. část
Gotická kultura a vzdělanost
Kulturní dějiny, ročník Mgr. Ondřej Kunc
Gotická kultura.
Baroko v českých zemích
Baroko v Čechách Malířství 2. část
Česká gotika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Baroko Život v barokní době.
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Barokní architektura v českých zemích
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Kultura a společnost v 17. s 18. století
Český Krumlov PAMÁTKY UNESCO v ČR neporušena další výstavbou
ČESKÉ DĚDICTVÍ UNESCO Jan Janeček.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Kutná Hora,
1/ Barokní architektura
Baroko v Čechách Architektura vrcholného baroka 2. část
Opakování Test znalostí
Baroko III. stavitelé. Baroko III. stavitelé Anotace: Materiál je určen pro práci žáků 4. ročníku ZŠ v předmětu Výtvarná výchova na téma barokní architektura.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
PRAHA – hl. město ČR Mgr. Ivana Antonová.
Kultura v 17. a 18. století, barokní architektura
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:VY_32_INOVACE_D Klaster.Kladruby.
Barokní architektura a sochařství v Čechách
PETR PARLÉŘ Mgr. Michaela Psíková.
Barokní architektura © Markéta Ceháková, 2012.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
PAMÁTKY UNESCO Martin VRZALA.
Znáš Víš, které to jsou ? PAMÁTKY UNESCO V ČR
Kultura vrcholného a pozdního středověku
České baroko má kořeny v Itálii a Španělsku. Přestože byla kultura v českých zemích ovlivněna situací po bitvě na Bílé hoř, dosáhlo české umění vysoké.
ROKOKO Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3618 _Rokoko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO Uherské.
Naše baroko Architektura a malba. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
České baroko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3612_České_baroko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Jan Blažej Santini Architektura. klášterní kostel Nanebevzetí P. Marie a sv. Jana Křtitele, Sedlec u Kutné Hory.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorŠárka Matějová Datum NázevVY_52_INOVACE_6_K.I.Dientzenhofer Ročník3.-4.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření listopad 2011 Ročník 8. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Modernizace společnosti.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Šablona III/2 BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_288_BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH.
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_01_Památky.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _02 Osobnosti českého baroka Téma: Dějepis 8. ročník.
Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
pol. 12. století - konec 15. stol.
Název školy: ZŠ Průhonice
Gotika Bolfíková Nikola.
VY_32_INOVACE_203_Baroko Šablona Identifikátor školy:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Architektura do začátku 20. století.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Radikálně barokní architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
Kultura v 17. a 18. století, barokní architektura
KUTNÁ HORA unikátně zachované a neporušené historické jádro města s chrámem sv. Barbory je zapsáno na seznamu UNESCO od r ve středověku byla druhé.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Kultura a společnost v 17. s 18. století Společnost a kultura Kultura a společnost v 17. s 18. století

Základní pojmy střídání uměleckých stylů vzdělanost literatura hudba baroko rokoko klasicismus

Baroko počátky už na přelomu 16. a 17. století velký rozvoj po třicetileté válce v první čtvrtině 18. stol. plynule přechází v rokoko typické znaky: nádhera, velkolepost, monumentalita touha po větší zbožnosti rekatolizace odkazy na antiku, ale v menší míře než v renesanci

Architektura stavby mají působit dynamicky, což lze dosáhnout rozvlněním půdorysu obliba půdorysu oválného nebo složitého, vzniklého průnikem různých geometrických tvarů oblíbený stavební prvek – kopule velké množství postavených kostelů, chrámů a klášterů množství zámků a městských paláců (Versailles, Petrodvorce), obklopených nádhernými zahradami a parky stavby měšťanských domů a radnic selské baroko – statky bohatých sedláků na vesnicích

Barokní půdorysy

Architekti baroka Břevnovský klášter Kryštof Dientzenhofer Kryštof Dientzenhofer (7. července 1655, St. Margarethen u Brannenburgu, Bavorsko – 20. června 1722, Praha) byl český architekt a stavitel německého původu. Byl představitelem vrcholného baroka. Jeho nejvýznamnějšími stavbami je Kaple Zjevení Páně ve Smiřicích, Kostel svatého Mikuláše v Praze na Malé Straně, klášterní Kostel svaté Markéty v břevnovském klášteře a kostel svaté Kláry v Chebu. Jako architekt a stavitel se podílel na mnoha dalších barokních stavbách v Čechách. Působil také jako pevnostní stavitel v Chebu a Praze a jako klášterní stavitel Břevnovsko-Broumovského kláštera. Jeho synem byl slavný barokní architekt a stavitel Kilián Ignác Dientzenhofer. Břevnovský klášter

Architekti baroka Kylián Ignác Dientzenhofer Kilián Ignác Dientzenhofer (1. září 1689 Praha – 12. prosince 1751 Praha) byl český architekt a stavitel německého původu, představitel vrcholného baroka, pátý syn stavitele Kryštofa Dientzenhofera. Navštěvoval jezuitské gymnázium na Malé Straně, po jeho ukončení studoval na pražské univerzitě filozofii a matematiku. U svého otce se vyučil stavitelství a kolem roku 1707 odešel na zkušenou do ciziny, zejména do Vídně, kde se seznámil s barokní tvorbou architekta Johanna Lukase von Hildebrandta. Byl ovlivněn také F. Borrominim a rovněž stavitelem J. B. Santinim- Aichlem, v pozdní fázi své tvorby spolupracoval se svým zetěm A. M. Luragem. K jeho zákazníkům patřila šlechta a církevní instituce. Mezi nejvýznamnější počiny patří dostavba chrámu svatého Mikuláše na Malé Straně, kerou zahájil jeho otec.

Architekti baroka Jan Blažej Santini Narodil se 3.února 1677, na den sv. Blažeje jako nejstarší syn do vážené rodiny pražského kameníka Santini-Aichela a druhého dne byl pokřtěn v chrámu sv. Víta jako Jan Blažej Aichl. Narodil se s tělesnou vadou – byl na část těla ochrnutý a chromý, což mu bránilo úspěšně pokračovat v otcově kariéře a převzít po něm kamenickou dílnu. Kamenictví se přesto vyučil (stejně jako bratr František), ale studoval také malířství, pravděpodobně u Kristiána Schrödera. Po vyučení se okolo roku 1696 vydal sbírat zkušenosti obvyklou vandrovní cestou. Do roku 1699 prošel Rakousko a v Itálii dorazil až do Říma, kde měl možnost se seznámit s díly tesinského Francesca Borrominiho, radikálního architekta považovaného římskými konzervativními současníky za „blázna“. V Itálii pravděpodobně získal kvalifikaci architekta a také přebral do svého jména otcovo jméno Santini, stejně tak učinil i bratr František. V roce 1700 už Santini samostatně realizoval stavby, projektoval a měl z těchto činností příjmy. V té době není doloženo, že byl členem některého ze stavitelských cechů a vlastnil stavební firmu. Byl pouze projektantem, dohlížejícím na provádění vlastních staveb. V činnosti navazoval na architekta J. B. Matheye, po jehož smrti některé projekty přebral a dokončil, přebral i Matheyův okruh stavebníků a částečně navázal i na jeho styl. Jeho prvním významnějším stavebníkem byl zbraslavský cisterciácký opat Wolfgang II. Lochner, který jej neváhal doporučit dalším opatům. Začátkem roku 1703 úspěšně nahrazuje zkušeného architekta Pavla Ignáce Bayera při přestavbě klášterního kostela Nanebevzetí Panny Marie a svatého Jana Křtitele v Sedlci u Kutné Hory. Téhož roku začíná pracovat na dostavbě kostela Panny Marie Božské Prozřetelnosti pro pražské malostranské theatiny, kde zdařile navázal na projekty Guarino Guariniho a Jana Batisty Matheye. V roce 1704 se podílí na přestavbě kapitulního děkanství na Pražském hradě. Již příštího roku dokončuje přestavbu, dnes sice již nezachovaného, staroměstského paláce pro Jana Rudolfa hraběte z Lissau, který se též zasloužil o mnohá doporučení jeho práce. To vše dokládá, že již od začátku svého působení Santini pracuje pro významnou klientelu, získává velké, náročné zakázky a u zákazníků je velmi uznávaný, váženy i obdivovaný. Santinimu se dařilo a v roce 1705 koupil Valkounský dům (čp. 211) v Nerudově ulici za 3000 zlatých v hotovosti. O dva roky později koupil i sousední dům U zlaté číše (čp. 212) a oba domy spojil. Po Schröderově smrti si Santini roku 1707 vzal za ženu jeho dceru Veroniku Alžbětu. S Veronikou měl čtyři děti, ale všichni tři synové – Jan Norbert Lukáš (* 1707), Josef Rudolf Felix Řehoř (* 1708) a František Ignác (* 1710) – zemřeli na souchotiny ještě jako děti a zbyla jen dcera Anna Veronika (* 1713). Když v roce 1720 manželka Veronika umřela, oženil se s jihočeskou šlechtičnou Antonií Ignatií Chřepickou z Modliškovic, čímž si zajistil nejen úzké rodinné vazby na českou nižší šlechtu, ale prostřednictvím vlivných švagrů i na vyšší církevní hodnostáře. S ní měl v roce 1721 dceru Janu Ludmilu a v roce své smrti syna Jana Ignáce Rocha. Kmotry všech Santiniho dětí se stali Santiniho mecenáši z řad vysoké šlechty. Jan Blažej Santini umírá po delší nemoci 7.12.1723 v Praze a je pochován dle posledního přání na dnes již zrušeném hřbitově u bývalého kostela Svatého Jana Křtitele v dnešní Šporkově ulici.

Loreta, Praha – K. Dientzenhofer V Praze na Hradčanech se  již více než 300 let nachází tento pozoruhodný areál sestávající z ambitů, kostela Narození Páně, Svaté chýše a věže s hodinami a světoznámou zvonkohrou.

Chrám sv. Mikuláše – otec a syn Dientzenhoferové Praha, Malostranské náměstí

Poutní kostel na Zelené hoře – J. B. Santini

Nejkrásnější ukázky barokní architektury průčelí chrámu sv. Jiří, Praha Kuks

Nejkrásnější ukázky barokní architektury Katedrála Panny Marie, Sedlec

Nejkrásnější ukázky barokní architektury Zámek Veltrusy

Nejkrásnější ukázky barokní architektury Zámek a hrad Český Krumlov

Nejkrásnější ukázky barokní architektury Holašovice

Nejkrásnější ukázky barokní architektury Zámek Milotice

Nejkrásnější ukázky barokní architektury Zámek Valtice

Nejkrásnější ukázky barokní architektury Křtiny