www.zlinskedumy.cz Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů 570 756 61 Rožnov pod Radhoštěm Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0441 Název projektu Využití ICT ve výuce Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Stupeň a typ vzdělávání Odborné vzdělávání Vzdělávací oblast Jazykové vzdělávání Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Název tematické oblasti (sady) Gramatika a větná skladba Název vzdělávacího materiálu Přídavná jména Druh učebního materiálu Výuková prezentace Anotace Prezentace, jejíž součástí je pracovní list, slouží k procvičení učiva o přídavných jménech – mluvnické kategorie a cvičení se správným řešením. Je možné využít v rámci opakování ve všech ročnících. Klíčová slova Přídavná jména – definice, ohebné slovní druhy, mluvnické kategorie – pád, číslo, rod, druh, vzor Ročník I. – IV. ročník SŠ Typická věková skupina 16 – 19 let Autor Mgr. Bronislava Zezulová Datum zhotovení 18. 10. 2013 www.zlinskedumy.cz
Slovní druhy – přídavná jména
Přídavná jména Pro přídavná jména tvrdá máme vzor mladý (mladá, mladé) – trojí zakončení podle rodu. Pro přídavná jména měkká máme vzor jarní – mají ve všech rodech stejné zakončení. Přídavná jména přivlastňovací mají vzory dva – otcův, matčin. Otcův – tvoří se od podstatných jmen rodu mužského. Například: malíř – malířova paleta. Matčin – tvoří se od podstatných jmen rodu ženského. Například: sousedka – sousedčina taška. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Mgr. Bronislava Zezulová
Přídavná jména Vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů, označených podstatným jménem (rozvíjejí a blíže určují dané podstatné jméno). Například: dřevěný nábytek, chytrá studentka, roztomilé dítě, rozkvetlá louka… S podstatným jménem se shodují v pádě, čísle a rodě. U přídavných jmen určujeme: pád (1. – 7.), číslo (jednotné, množné), rod (mužský, ženský, střední), druh (tvrdá, měkká, přivlastňovací), vzor (mladý, jarní, otcův, matčin). VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Mgr. Bronislava Zezulová
Jmenné tvary přídavných jmen Některá přídavná jména tvrdá mají tzv. tvary jmenné – vzor šťasten. Například: Chlapec byl šťasten. (zvědav, unaven, nemocen) Vytvoř v uvedených větách jmenné tvary přídavných jmen: Otec byl spokojený. Jeho strýc se vrátil živý a zdravý. Povahou zůstal stále mladý. Poznámka: jmenné tvary se nejčastěji užívají v mužském rodě v jednotném čísle, měkká přídavná jména jmenné tvary nemají vůbec. – spokojen – živ a zdráv – mlád VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Mgr. Bronislava Zezulová
Cvičení Vyhledej v textu přídavná jména a urči mluvnické kategorie. Zahraniční hosté obdivovali slavné památky české minulosti, zejména mluvili o Karlově mostu a Staroměstském náměstí. přídavné jméno rod číslo pád druh vzor VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Mgr. Bronislava Zezulová
Výsledek cvičení přídavné jméno rod číslo pád druh vzor zahraniční mužský množné 1. měkké jarní slavné ženský 4. tvrdé mladý české jednotné 2. Karlův 6. přivlastňovací otcův Staroměstské střední VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Mgr. Bronislava Zezulová
Přídavná jména Přídavná jména přivlastňovací se mohou plést s podstatnými jmény. Rozlišuj: Sousedovi psi štěkali. – přídavné jméno Šli jsme k sousedovi na návštěvu. – podstatné jméno Bratrovy věci si nemohu půjčovat bez dovolení. – přídavné jméno Donesli jsme bratrovi jeho věci. – přídavné jméno VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Mgr. Bronislava Zezulová
Pozor na pravopis Všimni si psaní malých a velkých písmen u přídavných jmen: Vltava – vltavské nábřeží Tomáš – Tomášova škola Rožnov – rožnovské náměstí Sládek – Sládkovy verše Slovensko – slovenské hranice Evropa – evropské řeky VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Mgr. Bronislava Zezulová
Zpodstatnělá přídavná jména Mají stejné mluvnické významy jako podstatná jména, ale tvar mají přídavného jména. Například: Hajný šel na obchůzku. Nemocný byl propuštěn z léčebny. Průvodčí kontroloval cestující. Takováto podstatná jména mají vzory přídavných jmen. hajný – mladý nemocný – mladý průvodčí – jarní cestující – jarní VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Mgr. Bronislava Zezulová
Stupňování přídavných jmen Většina přídavných jmen může při srovnávání vyjadřovat trojí stupeň vlastnosti. 1. stupeň – základní míra (krásný, dobrý, zlý) 2. stupeň – vyšší míra (krásnější, lepší, horší) 3. stupeň – nejvyšší míra (nejkrásnější, nejlepší, nejhorší) Utvoř k uvedený přídavným jménům druhý stupeň: sladký tichý přátelský úzký – sladší – tišší – přátelštější – užší VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Mgr. Bronislava Zezulová
Cvičení Vysvětli rozdíl bratrova pomoc bratrská pomoc synova láska synovská láska matčina něha mateřská něha horníkův oblek hornický oblek sousedova rada sousedská rada VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Mgr. Bronislava Zezulová
Výsledek cvičení V prvním sloupci se jedná o konkrétní osobu. pomoc skutečného bratra láska konkrétního syna něha jedné určité matky oblek jednoho konkrétního horníka Ve druhém sloupci vyjadřuje přídavné jméno vztah obecně. vzájemná pomoc bratrů (přeneseně i pomoc někoho blízkého) obecně láska všech synů k rodičům láskyplný vztah všech matek ke svým dětem stejnokroj určený pro horníky VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Mgr. Bronislava Zezulová
Doporučená literatura k opakování MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. ISBN 80-902-5715-1. HAVRÁNEK, Bohuslav a Alois JEDLIČKA. Stručná mluvnice česká. 26. vyd. Praha: Fortuna, 2002, 246 s. ISBN 80-716-8555-0. HAUSER, Přemysl. Čeština hravě. 1. vyd. Praha: Pansofia, 1998, 87 s. ISBN 80-858-0490-5. HLAVSA, Zdeněk. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 279 s. ISBN 80-859-3786-7. MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. 14. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 275 s. ISBN 80-716-8892-4. PAZDEROVÁ, Eva a Jana SKŘÍČILOVÁ. Nebojme se češtiny. Olomouc: Votobia, 1993, 101 s. ISBN 80-856-1952-0. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.10 Mgr. Bronislava Zezulová
Děkuji za pozornost