Arteterapie - tradice a trendy oboru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
Advertisements

Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Literatura: povinná: ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie
Psychologické směry Psychologie.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Zdokonalování systému celoživotního vzdělávání v oblasti pedagogické, psychologické a výchovné péče o děti se sociokulturním znevýhodněním Arteterapie.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
v pedagogické diagnostice
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Paul Jackson Pollock
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
ABSTRAKT příspěvku (sdělení) Název příspěvku: Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce Autor:
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
„Psychiatrická“ linie a její význam pro arteterapii jako obor
Dějiny české psychologie
ARTETERAPIE.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE TÉMATA JEDNOTLIVÝCH PŘEDNÁŠEK: – úvod do poradenské psychologie – poradenský proces, PSDG v PPS – poradenství.
Úvod do psychologie
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základy speciální pedagogiky
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky Hana Drnovská,
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Činnost lektora v Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích, příspěvkové organizaci Duben 2016 Zpracovala: PhDr. Olga Kubelková lektorka Severočeská.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Pedagogika jako vědecká disciplína
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Arteterapie a Artefiletika
Diagnostické metody.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv
Transkript prezentace:

Arteterapie - tradice a trendy oboru

Arteterapii lze chápat jako léčbu psychiky prostřednictvím výtvarných aktivit, které jsou spojeny s výtvarným vnímáním, prožíváním a tvorbou. Širší pojetí arteterapie zahrnuje všechny expresivní umělecké aktivity – výtvarné, muzikální, dramatické, taneční, slovesné.

Expresivita - hluchý, mlhavý, neprojasněný význam. ( Ruyer, R.: Expresivita, PF UK, Praha, 1994) Ontogeneze expresivního projevu - výrazový projev - výrazová schémata Sémiotická, symbolická funkce ( 18 měsíců až dva roky) zahrnuje verbální projev - řeč, napodobivou hru, kresbu, symbolické gesto. ( Piaget, J., Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Portál, Praha 1997) Velryba - ikonicky - obrazově, jazykově, muzikálně, pohybově

Arteterapie jako profese a čtyři okruhy vlivů na formování oboru. (Brooke,S.L.: Creative Arts Therapies Manual) 1. Vliv psychiatrie (MacGregor, John, Monroe.: The Discovery of the Art of the Insane) Paul - Max Simon Fritz Mohr Hans Prinzhorn - Bildnerei der Geisteskranken Walter Morgenthaler – Ein Geisteskranker als Kunstler pacientské umění (Gugging), art brut ( J. Dubuffet), outsider art (R. Cardinal), insitní umění

2. Vliv psychoanalýzy a hlubinné psychologie Freudovy teorie vytěsnění, projekce,teorie nevědomí a snové práce zdůrazňují důležitost psychické reality. Její součástí jsou vizuální představy. Umělecké stejně jako sen obsahuje symbolický obsah ve čtyřech složkách: symbolická transformace, kondenzace, přemístění afektu, druhotné zpracování. C.G. Jung – kolektivní nevědomí, archetyp, technika aktivní imaginace Aplikovaná psychoanalýza – (časopis Imago), A. Ehrenzweig, E. Kris, O. Kurz, M. Milnerová, O. Rank,

3.Význam projektivních technik Hermann Rorschach (1921) Florence Goodenoughová – DAM (1926), sledováno hodnocení inteligence a vývojový aspekt Karen Machoverová - DAP(1949), projektivní test osobnosti Osobnostní projektivní charakteristiky později dále zpracovány arteterapeutkami Elinor Ulmanovou – Proces hodnocené osobnosti a Hannou Kwiatkowskou- Proces hodnocení rodiny. István Hárdi – Dynamický test kresby lidské postavy

4. Vliv proměn ve výchově a výuce výtvarné výchovy (David, J.: Století dítěte a výzva obrazů. Brno 2008) Ebenezer Cook (1885-1886) Corrado Ricci (1887) Cyril Burt (1921) Franz Cizek – dětské umění Herbert Read – Výchova uměním,(1943) Victor Lowenfeld - Creative and Mental Growth,(1947), Therapeutic Aspects of Art Education

První generace (před r. 1960) a založení AATA (1969) (Junge,M. ,B První generace (před r. 1960) a založení AATA (1969) (Junge,M.,B., Wadeson,H.:Architects of Art Therapy) Margaret Naumburgová ( 1890 - 1983), art in therapy, artpsychoterapie, Walden Schizophrenic Art: Its Meaning in Psychotherapy Dynamicaly Oriented Art Therapy Florenc Cane Edith Kramerová ( 1914) art as therapy, Art as Therapy with Childern, Art as Therapy: Collected Papers Elinor Ulmanová ( 1910 – 1991), The Bulletin of Art Therapy ( 1961), The American Journal of Art Therapy ( 1970) Hanna Kwiatkowská ( - 1980) rodinná arteterapie

Druhá generace – ( 1960) Robert E. Ault Frances E. Andersonová – psycho-edukační přístupy (adaptivní přístup) Janie Rhyneová – gestalt arteterapie Judith A. Rubinová - Přístupy v arteterapii. Teorie a technika.,Triton, Praha 2008. Psychodynamické, humanistické, psycho-edukační, systemické, integrativní přístupy v arteterapii. Rawley A. Silverová – psycho-edukační přístupy (kognitivní přístup) Harriet Wadesonová – eklektický přístup Edith Wallaceová – psychodynamický přístup (jungiánská arteterapie)

Třetí generace – ( 1970) Mala G. Betenskyová - fenomenologický přístup Schaun A. McNiff – eklektický přístup Mildred Lachmanová-Chapinová - self psychologie v arteterapii Shirley Rileyová - systemické přístupy Artur Robbins - psychodynamický přístup (objektní vztahy v arteterapii) Harriet Wadesonová - eklektický přístup Laurie Wilsonová - psychodynamický přístup

Rožnovská arteterapeutická škola ( 1992) (I. Kyzourová: Milan Kyzour. Katalog výstavy, Alšova jihočeská galerie, 2002) PhDr Milan Kyzour ( 1932 – 2000) Hudební vzdělání PF-UK Praha Speciální pedagogika PF-MU Brno –disertační práce na téma Psychohygienické aspekty estetické výchovy, PF-UK Praha O krizových jevech v dětské kresbě a malbě (1970) - text je koncepcí etap ontogeneze dětského výtvarného projevu, stanovena a charakterizována je etapa egocentrická, objektivní a reflexivní. V koncepci je spojeno hledisko vývoje kognitivního (Piaget) a výtvarného, s přihlédnutím k zásadám metodickým.Východiskem je dlouholetá zkušenost z výtvarná práce s dětmi všech věkových kategorií.

Akční olejomalba, akční akvarel - výtvarná tvorba je vedle hudebních aktivit neodmyslitelnou polohou v životě PhDr. Kyzoura, její začátek lze umístit do r. 1959. Lze ji charakterizovat několika žánrovými okruhy – krajinomalbou i krajinou městskou, figurativní a portrétní tvorbou, zátiším. Její nezaměnitelná podoba je dána specifickou kombinací výtvarných technik, pracovní postup umožňuje radikální vstup náhody a variabilní kombinace abstraktního a konkrétního prvku. Arteterapie jako interpretační metoda - originální terapeutická metoda a metodika vychází z dlouhodobé praxe v prostředí Protialkoholní léčebny v Červeném Dvoře a ze zkušeností z práce s klienty na oddělení neuróz v tehdejší Krajské nemocnici v Českých Budějovicích. Ateliér arteterapie - založen na Pedagogické fakultě jihočeské Univerzity v Českých Budějovicích v roce 1992, původní podoba kurzu arteterapie byla akreditována v podobě čtyřletého bakalářského studijního programu, PhDr. Kyzour vedl ateliér do r. 2000. V současné době je podoba studijního programu tříletá, specifikem je spojení polohy výcvikové a výukové. Uplatněné absolventů, kterých je za dobu existence ateliéru kolem dvou set, je jak v terénu klinickém, tak i v prostředí sociální péče, školním a poradenském.