PLATBY V DOPRAVĚ Pracovní skupina Sdružení pro dopravní telematiku ČR PREZENTACE PROJEKTU PROJEKT TELEMATIKA VE VEŘEJNÉ DOPRAVĚ – OBLAST SYSTÉMŮ PRO ODBAVENÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Novinky v informačních systémech ve veřejné dopravě
Advertisements

Komplexní řešení metropolitních sítí
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Integrace mobilních plateb ve veřejné dopravě Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 20. – 22. května 2013 RNDr. Jan Kotík Jednatel ČSAD SVT Praha,
softwarová řešení pro osobní dopravu
ODBAVOVACÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Martin Rejzl XIX. seminář Integrované dopravní systémy
Projekty EOC v ČR v období
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Elektronické odbavování cestujících v IDS v ČR- příprava národního standardu květen 2013 INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY
ITS v regionální dopravě
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Zákon č. 194/2010 Sb. a jeho dopad na CIS JŘ
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Integrace technických parametrů EOC v IDS
INTESPOJ Návrh standardizace Informačních systémů
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Statutárního města Liberec
Plzeňské městské dopravní podniky, a. s.
Interoperabilita IDS v rámci ČR.  Spuštěn k  Koordinátor: KORID LK, spol. s r.o.  Zapojení dopravci: ČD, a.s. (regionální doprava) ČSAD.
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
1 / 7 Standardizace kartových center © HAGUESS, a.s – 2007 Standardizace kartových center Standardizace v oblasti kartových center a projekt opencard.
STANDARDIZACE V EOC inTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jiří Matějec Koordinátor pracovní skupiny Platby v dopravě SDT (ITS&S Czech Republic)
Interoperabilita elektronického odbavování cestujících
Realizační tým ICZ duben 2005
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících z pohledu aplikace informačních technologií RNDr. Jan Kotík, obchodní ředitel Mgr. Bohumír Bartušek,
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Bezkontaktní čipová karta v Pražské integrované dopravě OPENCARD
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Společné projekty PID a SID
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje
Elektronický identifikátor jako průkaz pojištěnce zdravotního pojištění Ing. Radek Papp vedoucí projektu EI Informace o projektu.
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 Portál veřejné správy portal.gov.cz Ing. Dana Bérová
Profesní čipové karty Mgr. Lada Hrůzová Vedoucí projektu Konference ISSS, 24. – 25. březen 2003, KC Aldis Hradec Králové.
Aktuální informace k DMVS Ing. Ivan Ivanov Informace k DMVS.
Stav eGovernmentu v ČR a aktuální výzvy Praha, JUDr. Jaroslav Strouhal náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Zajištění infrastruktury pro operační střediska základních složek IZS Integrovaná Telekomunikační Síť Nové Generace (ITS NGN) Ing. Tomáš Faško.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha 30. a
Elektronické odbavení cestujících v ČR Problematika MHD v mestách SR Hotel pod zámkom, Bojnice Ing. Jiří Matějec SDT; ITS&S (Czech.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
SIKP – Státní informační a komunikační politika Prezentace – aplikace vybraných zákonů ve společnosti NeXA, s.r.o. Eva Štíbrová Zdeňka Strousková Radka.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Je kybernetická bezpečnost dostačující?
Odbavování cestujících v číslech
Informace o projektech v IDS JMK
Elektronický obchod z pohledu České republiky
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Projekt „CzechELib" – informace od realizátora IPs
Vymoženosti z měst patří i do menších obcí
Odbavování cestujících v číslech
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Projekt KA3: ZPRACOVÁNÍ METODIK TVORBY NÁSTROJŮ PRO IMPLEMENTACI NÁRODNÍ STRATEGIE ELEKTRONICKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ (NSEZ)
Integrované dopravní systémy Žďár na Sázavou 15. května 2019
Transkript prezentace:

PLATBY V DOPRAVĚ Pracovní skupina Sdružení pro dopravní telematiku ČR PREZENTACE PROJEKTU PROJEKT TELEMATIKA VE VEŘEJNÉ DOPRAVĚ – OBLAST SYSTÉMŮ PRO ODBAVENÍ CESTUJÍCÍCH Listopad 2007

OBSAH 1.Náplň projektu 2.Výstupy I.etapy 3.Výstupy II.etapy 4.Vize případného pokračování aktivity

PROJEKT Časový rámec projektu: Listopad 2007 – Únor 2008 Průběžná činnost: průběžná jednání, hledání shody, rešerše názorů Výstupy: Průběžně zpracovávány podkladové materiály Finální dokument technické části do Konečný dokument do Aktuálně: Předání prvních materiálů k připomínkám Hledání shody pro formování závěrů

MEMORANDUM

ÚKOLY PROJEKTU I. ETAPA Vyhledat a popsat podstatné precedenty v zahraničních projektech Doporučení k roli veřejné a státní správy II. ETAPA Rešerše názoru odborné veřejnosti k problému Odborný názor na Zákon o veřejné dopravě Jednotná architektura systému III. ETAPA Minimální technické podmínky Odbavovacích systémů a Jednotného kartového systému IV. ETAPA Projednání výstupů projektu s objednateli regionální a městské dopravy

PREZENTACE VÝSTUPŮ I. etapa

SPOLEČENSKÁ POPTÁVKA č.Hlavní cíle řešení problematiky 1 Zvýšení komfortu pro cestujícího ve veřejné dopravě a zvýšení atraktivity veřejné dopravy 2 Dosažení interoperability kartových systémů sloužících k platbám a odbavení cestujících (tvorba JKS) 3 Získání možnosti vytěžitelnosti dat systému pro evidenci dopravních výkonů a statistický sběr dat 4Úspora nákladů na zpracování transakcí (přechod k centralistickému a levnějšímu řešení)

ZAHRANIČNÍ PROJEKTY VDV (Spolková republika Německo) ITSO (Velká Británie) STIF (Francie) TLS (Nizozemí)

PLATNÉ NORMY Norma IFMS Architecture (IFMS = Interoperable Fare Management System) Obsahuje všechny funkce obsažené v dopravních procesech jako: management aplikací (organizace aplikací na kartě), management produktů (organizace nahrávání produktů elektronických jízdenek do jednotlivých aplikací), bezpečnostní management (řízení a dohled nad bezpečností systému), certifikace, registrace, identifikace. (evidence partnerských subjektů, přidělení a dohled nad plněním úloh).

PLATNÉ NORMY

ROLE SUBJEKTŮ RoleFunkční náplň Vlastník aplikace Subjekt organizující službu v rámci dané aplikace, odpovídá za správný chod systému a služeb v rámci konkrétní aplikace (např. organizátor IDS, nebo operátor, který vytvoří aplikaci jednotné elektronické jízdenky) Vlastník produktu Subjekt organizující službu cestujícímu, odpovídá za prodej a realizaci služby (např. dopravce, který prodá elektronickou jízdenku a nahraje ji na kartu) Centrální prvek Subjekt provádějící sběr a zúčtování transakcí, odpovídá za správnost zpracování, integritu dat, důvěrnost, atd. Subjekt zodpovídá za:  Centrální evidenci karet a aplikací,  Centrální evidenci registrovaných akceptačních zařízení,  Centrální klíčové hospodářství,  Centrální evidenci zakázaných karet. Prodejce aplikací Subjekt prodávající karty (např. dopravce), na kartách mohou být aplikace výhradně pro daného dopravce, nebo i pro dopravce další (tj. karta může být účelově zaměřena jen pro používání v železniční síti). Prodejce produktu Subjekt prodávající elektronické jízdenky (např. dopravce, nebo jiný předprodej jízdenek), odpovídá za správné nahrání elektronické jízdenky na kartu. Bezpečnostní manager Subjekt auditující, nebo aktivně realizující bezpečnost systému, odpovídá za odolnost systému proti chybám, napadení, v případě napadení zodpovídá za řešení stavu. Registrátor Subjekt dozorující evidenci karet, akceptačních zařízení. Odpovídá za shodu evidovaných zařízení se standardem systému.

UPLATNĚNÍ NORMY V PŘÍKLADECH

ZÁVĚRY I.ETAPY Doporučení k dalšímu postupu státní správy vyvozujeme zejména ze studia zahraničních projektů, kdy role státu se zpravidla vymezila na: A. Nalezení vhodného standardu pro ČR, B. Realizace centrálního systému (nebo určení, příp. iniciace vyhledání subjektu provozovatele JKS).

PREZENTACE VÝSTUPŮ II. etapa

ARCHITEKTURA ITS

ARCHITEKTURA JKS

STÁVAJÍCÍ STAV

ŘEŠENÍ – VARIANTA 1

ŘEŠENÍ – VARIANTA 2

PLATNÉ NORMY Stávající systémy Card managementu Budoucí centrální systém Služby budoucích operátorů

LEGISLATIVNÍ OPATŘENÍ Možná řešení: 1.Dopracování zákona o veřejné dopravě, 2.Najít alternativní legislativní nástroj: 1.Inovace zákonů (Zákon o silniční dopravě č. 111/1994 Sb. ve znění k ; Zákon o drahách č. 266/1994 Sb ve znění k , aj.) 2.Metodický pokyn (Standard, Organizační opatření)

CENTRÁLNÍ SYSTÉM V každém jednotném kartovém systému musí, pro zachování konzistence systému, existovat nejvyšší centrální prvek, který bude pro všechny regionální systémy zajišťovat následující funkce: Centrální evidence karet a aplikací, Centrální evidence registrovaných akceptačních zařízení, Centrální klíčové hospodářství, Centrální evidence zakázaných karet. Organizační opatření na straně správy: Centrální bezpečnostní manager, registrátor, Lokální bezpečnostní manageři, správci aplikací/produktů

STANDARD Obsahem standardů KS bývá funkční (dopravně) a technická (telematická) specifikace: elektronické peněženky, dopravní aplikace: časová/síťová jízdenky, řešení jednotlivého jízdného,

VHODNÝ STANDARD Nalezení vhodného standardu pro ČR: 1.definovat nový standard, 2.převzít některý existující zahraniční standard, 3.navázat na již existující či vyvíjený otevřený ucelený standard zasahující velký počet konečných uživatelů v ČR.

Děkuji za pozornost