Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Přírodověda Ročník :

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_463_HORNINY VÝKLAD HORNIN CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
Organogenní usazené horniny
Mgr. Miloslava Pucandlová ZŠ Sadová, 1756, Čáslav
HORNINY A NEROSTY Přírodověda 5. ročník Gabriela Mikulková 2013.
VY_52_INOVACE_20 Nerudní suroviny určeno pro 5. ročník ZŠ
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: USAZENÉ HORNINY
PŘÍRODOPIS - 9. ročník UHLIČITANY
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
SOLI VE STAVEBNICTVÍ.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Přírodověda Ročník :
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
SŮL KAMENNÁ bílý nebo průhledný nerost tvořící krystaly
Přeměněné horniny.
Dělení hornin Podle vzniku.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Usazené horniny - úlomkovité
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Usazené horniny.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Enviromentální výchova.
Usazené horniny.
Nerudní suroviny 5. ročník
Usazené horniny = sedimenty
Horniny a nerosty. Na výběr máte ze tří možností. Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, najeďte na ni šipkou myši a klikněte. Bude-li Vaše odpověď chybná,
NEROSTY A HORNINY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
nejdůležitější minerály
Usazené horniny Vznikají tak, že se různé drobné částečky usazují na dně moří, jezer, řek i na souši. Jednotlivé částečky ( zrnka) se navzájem spojují.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_.
Nerostné bohatství 4. ročník
Přeměněné horniny.
Vyvřelé horniny = vyvřeliny
Neživá příroda − horniny
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
VY_32_INOVACE ZŠ a MŠ Černčice, okres Náchod Nerostné suroviny ČR Hana Sedláčková NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Černčice, okres Náchod AUTOR: Hana Sedláčková NÁZEV:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_08_JF HORNINY A NEROSTY PŘÍRODOVĚDA PRO 4
Kvíz „Spoj strany“- Kameny. Tabulka Jak se jmenuje tato hornina a z jakých nerostů se skládá?
 vznikají z hornin vyvřelých, usazených i přeměněných za vysokých tlaků a teplot  při metamorfóze nedochází k roztavení hornin  nejvyšší možná teplota.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_141_ Horniny vyvřelé TEMA:
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
Neživá příroda Nerosty a horniny.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
NEŽIVÁ PŘÍRODA - HORNINY
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Nerudní suroviny 5. ročník
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Zdroje surovin a jejich obnovitelnost
Prezentace – výklad učiva
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_01_32_NERUDNÍ SUROVINY
Prezentace – výklad učiva
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Neživá příroda − horniny
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Nerudní suroviny 5. ročník
HORNINY A NEROSTY VY_32_INOVACE_XVII-C-01.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_14_Horniny a nerosty
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_04_Nerosty a horniny
Petrologie 2 Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Transkript prezentace:

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Přírodověda Ročník : 5. Téma : Nerudni suroviny Autor : Jana Kamená

Nerudní suroviny Stavební kámen Mnoho vytěžených nerostných surovin se používá jako stavební kámen, např. na stavbu mostů silnic domů .................................. ................................. ....................................

Jako stavební kámen se na území České republiky těží: pískovec žula vápenec

Pískovec Pískovec obsahuje zpevněná zrna různých nerostů, nejčastěji křemene a živce Původně byl sypkým pískem.

Vznik: Pískovce vznikaly v dávné minulosti před mnoha miliony let. Nejčastěji k tomu docházelo na dně a břehů řek, jezer a moří, v údolích nebo v rovinách. Působením větru a vody se tam usazovaly různě velké částečky původních zvětralých hornin - písek. Drobná zrna písku se v přírodě spojila přírodním tmelem až vznikla zpevněná usazená hornina - pískovec.

Poznej a doplň Tyto stavby a přírodní útvary jsou z pískovce. Poznáš, které to jsou?

Vlastnosti a použití pískovce Vlastnosti: pískovec je měkký, kusový dobře se opracovává je však méně odolný, než žula Použití: stavba mostů výroba pomníků a náhrobků zhotovení vodních kašen a soch V minulosti byl pískovec nejrozšířenějším stavebním kamenem. Těží se v pískovcových skalách.

Písek Písek je sypká usazená hornina. Je složen z nezpevněných zrn různých nerostů, nejčastěji křemene a živce Co mají písek a pískovec společného?

Rozdíl mezi pískovcem a pískem Písek = nezpevněná (sypká) zrníčka různých nerostů Pískovec = zrníčka různých nerostů zpevněná pří- rodním tmelem je sypký je kusový

Žula Žula je hornina, která je složena ze tří nerostů a to: křemene živce slídy Nerostná zrna křemene a živce i šupinky slídy mají různou velikost i barvu. Křemen - poznáme podle šedé barvy zrn Živec - jeho zrna jsou bílá, nažloutlá, narůžovělá až sytě hnědočervená Slída - poznáme ji podle lesklých šupinek ( některé barvu lesklou stříbrnou, jiné lesklou hnědou)

Význam a použití žuly Žula je u nás jednou z nejrozšířenějších hornin. Je to hospodářsky významná nerostná surovina důležitá pro náš průmysl i řemesla. Použití: čerstvě vytěžená žula je velmi pevná a tvrdá proto se využívá hlavně jako stavební a dlažební kámen

Co všechno je ze žuly? železnice chodníky ozdobné obklady stěn silnice přehradní hráze různé budovy chodníky ozdobné obklady stěn ozdobné obklady schodišť vodní kašny pomníky sochy

Vápenec Vznik: Vápenec vznikl v dávných dobách z vápnitých Vápenec je hornina tvořená převážně jedním nerostem ( kalcitem). Bývá světlé (bílé) barvy. Vznik: Vápenec vznikl v dávných dobách z vápnitých usazenin na dně moří nahromaděním vápni- tých koster a tělesných schránek nepatrně malých mořských živočichů. Výskyt: Vápencové masívy dnes nacházíme nejen na dně moří (př. korálové útesy), ale i na pevninách, kde tvoří celá pohoří (část Alp a Karpat) a krasová území. (Moravský kras)

korálový útes Moravský kras Bílé Karpaty Rozloha Moravského krasu

Význam a využití vápence Vápenec patří u nás též mezi hospodářsky důležitou nerostnou surovinu. Kusový vápenec se dobývá v lomech. Ve vápenkách a cementárnách se z něj vyrábí vápno a cement. kámen na stavby výroba soch, pomníků, náhrobků Použití:

Poznáš mě? Jsem pevná odolná hornina. Jsem složena ze tří nerostů. (křemene, živce a ................) ..................................... Jsem hornina tvořená převážně nerostem kalci- tem a vytvářím krasová území. ........................................ Původně jsem byl sypký. Jsem tvořen zpevněnými zrny různých nerostů, nejčastěji křemene a živce. ...................................

Seznam použitých zdrojů OBRÁZKY: 1) URL <http://www.libri.cz/databaze/mosty/pics/2788/KamenneMosty1.jpg>[cit. 2010-15-7] 2) URL <http://www.cmsps.cz/~marlib/fotografie/gimp/kolaz4.jpg> [cit.2010-15-7] 3) URL < http://www.svet-bydleni.cz/Files/Backup/nizkoenergDOMY21.jpg> [cit.2010-15-7] 4) URL <http://www.vychodni-morava.cz/photo/910/download/preview320>[ cit.2010-15-7] 5) URL < http://web.natur.cuni.cz/ugmnz/mineral/pic/zula.jpg >[cit.201015-7] 6) URL < http://jg.msdpt.k12.in.us/Technology/images/Limestone.jpg >[cit.2010-15-7] 7)URL <http://departments.fsv.cvut.cz/k135/wwwold/webkurzy/obrazky/kremen.jpg>[cit 201015-7] 8) URL < http://www.geology.cz/app/museum/obr.pl?g9236.jpg>[ cit.2010-15-7] 9) URL < http://home.deds.nl/~patatjes/taakhotpotatoes/zand.jpg > [cit. 2010-15-7] 10) URL <http://eshop.bobr.cz/images/piskovec.jpg>[cit.2010-15-7]

11) URL <http://masarykova. skolky-ltm 12) <http://files.slunickatovacov.webnode.cz/200005630-616c062667/obr%C3%A1zek%20knihy%20n%C3%A1v%C5%A1t%C4%9Bv%20se%20slun%C3%AD%C4%8Dkem1.gif>[cit.2010-15-7] 13) URL <http://img.ihned.cz/attachment.php/280/12898280/aiot58CDE7IMNOkl6Qchrxyz1SU29AVm/90639_vikCr_karlstein.jpg>[cit.2010-15-7] 14) URL <http://sklad.obrazku.cz/obr73967_PrahaKarlvmost3.jpg>[cit.2010-15-7] 15) URL <http://eurozpravy.cz/pictures/photo/2009/07/21/12481848081.jpg [cit.2010 -15-7] 16) URL <http://www.eu2009.cz/assets/czech-republic/architecture-and-design/significant-buildings/most-pisek.jpg>[cit.2010-15-7] 17) URL< http://www.volny.cz/koubek.j/pomoc/sk3.jpg>[cit.2010-15-7] 18) URL <http://roarkinsurance.info/images/stubby-pencil.jpg>[cit.2010-15-7] 19) URL<http://www.e-dovolena.cz/foto/foto_clanek.html?im=1097608459_01.jpg>[cit.2010-16-7] 20) URL <http://lsynek.sweb.cz/slovensko/fotos/domica.jpg>[cit.2010-16-7] 21) URL <http://modrykamen.brontosaurus.cz/svycarna/foto/mapy/mapa_kras.gif>[cit.2010-16-7] 22) URL<http://www.treking.cz/regiony/karpaty-bile.jpg>[cit.2010-16-7] 23) URL <http://koralovy-utes.navajo.cz/koralovy-utes.jpg>cit.2010-16-7]

LITERATURA: 19)MATYÁŠEK, J. - ŠTIKOVÁ, V. - TRNA, J. Přírodověda – Člověk a jeho svět, učebnice pro 5. ročník základní školy. 1. vydání. Brno: Nová škola 2004. s. 6-16