Referát č.13 Textový editor (struktura textu – přiřazení stylu, formátování (vzhled) textu, změna stylu, typografická a estetická pravidla)
Struktura textu Většina textu se člení na nadpisy, podnadpisy (hierarchie nadpisů) a obsah (samotný text). Nadpisy shrnují do pár slov text, který pak následuje. Jsou vždy na začátku nové stránky, velkým písmem a výrazně odlišeny od dalšího textu (barva, tloušťka, podtržení) Podnadpisy (nadpis na nižší úrovni) se užívají k dalšímu členění textu. Nadpisy na stejné úrovni musí mít stejný styl.
Styl Dva kusy textu mají různý styl, pokud se logicky liší jejich role při předávání informace. Dva různé styly se obvykle liší formátováním. Před definované styly nám zjednodušují práci s členěním textu.
Příklady stylů Chci-li v textu něco zvýraznit, použiji tučné písmo. Zvýrazněný text je pak vlastně v jiném stylu, protože kromě obsahové role má též úlohu upoutat čtenáře nebo mu něco zdůraznit. Poznámka pod čarou nepatří do běžného textu, má roli doplňující. Proto je zřejmě v jiném stylu. Při formátování se zpravidla tiskne menším písmem a umisťuje se na konec stránky nebo kapitoly. Popisek obrázku nepatří přímo do textu, jeho role je uvozovat obrázek. Mívá menší písmo a je umístěn pod obrázkem. Záhlaví tabulky bývá nějakým způsobem zvýrazněné, aby bylo jasné, že pojmenovává sloupce tabulky. Hypertextové odkazy se zobrazují podtržené a jinou barvou, aby bylo zřejmé, že se na ně dá klikat. Odrážky se v textu použijí, když má být čtenáři zřejmé, že čte různé možnosti nebo příklady.
Písmo Druh, styl (řez) a velikost písma. Dělí se na patkové, bezpatkové, proporcionální, neproporcionální.
Písmo patkové Neboli „antikva“ Znaky jsou zakončeny krátkými kolmými čárkami, díky kterým na sebe znaky snáze navazují a text pak vypadá přehledněji. Používá se pro delší text. - Times New Roman, Garamond
Písmo bezpatkové Neboli „grotesk“ Bezpatkové písmo bývá méně přehledné, a proto se používá hlavně do nadpisů. - Arial, Tahoma
Písmo neproporcionální Písmo proporcionální Písmo, jehož znaky mají různou šířku úměrnou velikosti znaku. AaBbCcDdEe… Písmo neproporcionální Znaky i mezery mají stejnou velikost.
Styl (řez) písma Tučné (ctrl + B) Kurzíva (ctrl + I) Podtržení (ctrl + U) Tučná kurzíva
Velikost písma Udávaná v bodech – 1 bod = 0,376mm V běžném textu se používá velikost 12 Minimální velikost písma (použitelná) je 11 Minimální rozdíl nadpisu a textu jsou 4 body
Další vlastnosti písma Barva Přeškrtnutí Horní index Dolní index Kapitálky - vyznačovací řez písma, u kterého mají minusky (malá písmena) podobu verzálek (velkých písmen), avšak zmenšených na střední výšku písma (tedy do velikosti běžných malých písmen).
Odstavce Odstavce se v textu zvýrazňují, např. odsazením prvního řádku zleva (typická úprava v ČR) nebo mezerami mezi odstavci (typická úprava v USA).
Odrážky a číslování Funkce odrážky a číslování doplňuje možnosti formátování odstavců a dává dokumentům přehlednější vzhled. Odrážky můžeme nastavit sami pomocí posunu zarážky na horním pravítku. Možnost definice vlastního číselného formátu.
Typografická pravidla Interpunkční znaménka se píší těsně za slovo, po nich následuje mezera. Před levou závorkou se vždy dělá mezera a po pravé závorce také, pokud není dalším znakem tečka nebo čárka. Uvnitř závorek se mezery nedělají.
Vázání odstavců – sirotci / vdovy Některé odstavce (např. nadpisy) musí být svázány s následujícím odstavcem. Nemůže se pak stát, aby nadpis zůstal úplně dole na stránce a odstavec za ním byl nahoře na další straně. U dlouhých odstavců je třeba zakázat vznik tzv. sirotků a vdov –pár řádků odstavce na jiné straně, než je zbytek odstavce. Vázání odstavců a hlídání osamocených řádků zadáme jako vlastnost příslušného stylu odstavce.
Estetické úpravy Dlouhé „šedé“ texty lidé dnes vůbec nečtou. Proto by text měl být výrazně členěn pomocí nadpisů, odstavců atp. a měl by mít na první pohled zřejmou strukturu. Pro nadpisy používáme bezpatkové písmo, např. ARIAL, pro základní texty patkové, např. TIMES NEW ROMAN. Pokud zarovnáváme několik řádků pod sebou na střed, měl by být spodní řádek nejkratší. Pokud je v textu více obrázků, měly by jejich okraje být v lince.
Zdroj http://www.jakpsatweb.cz/css/css-semantika.html www.wikipedie.cz Matěj Žlutíř 4.B