1. Úvod do logistiky Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistika v silniční dopravě
Advertisements

Logistické náklady Ivan Gros
Optimalizace stavu zásob
Optimalizace zásob ŠKODA AUTO a.s..
LOGISTIKA ZÁSOBOVÁNÍ NÁHRADNÍMI DÍLY V AUTOSERVISECH
11 Udržovatelnost a servisní logistika
12 Celková efektivita zařízení (CEZ)
Logistika Ing. Jan Pivoňka.
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 22. PŘEDNÁŠKA Logistika a jakost.
Logistika náhradních dílů a materiálu (NDM)
Optimalizace logistického řetězce
ŘÍZENÍ ZÁSOB.
Vybrané problémy z distribuční logistiky
8 Koncepce Just-in-Time (JIT), kanban
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor PŘEDNÁŠKA Typové systémy.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
5 Systémy řízení zásob Servisní logistika
Organizace logistiky Ivan Gros
4 Optimalizace úrovně dodavatelských služeb zákazníkům
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
Outsourcing výrobní logistiky Ing. Marek Vinš, Ph.D.
4.Kalkulace nákladů.
Nákup ( kap. 12).
VNITŘNÍ OBCHOD ČÁST 2 VELKOOBCHOD.
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
Martin Sloup Jiří Kučera Natalia Rubinova Jindřich Štefan.
VÝZNAM ZÁSOB v logistických řetězcích
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY /14.
Výběr dodavatelů Ivan Gros
ZÁSOBOVÁNÍ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a.
3 Simulace řízení informačního a materiálového toku - logistická hra
10 Logistická struktura a plánování v servisních podnicích a útvarech
5 Optimalizace zásob Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Optimalizace logistického systému a řetězců
8 Případové logistické studie Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Ing. Martin Stávek Katedra jakosti a spolehlivosti strojů Technická fakulta.
Komplexní produktivní údržba (TPM)
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
3 Řízení materiálového hospodářství a fyzické distribuce
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
6 Řízení zásob a sortimentu analýzou ABC
Organizace a organizování podniku
2 LOGISTICKÉ SYSTÉMY Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
9 Hodnocení udržovatelnosti strojů a zařízení
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Model strategie marketingového mixu
NAUKA O PODNIKU I Hmotný investiční majetek a materiál jako výrobní faktory.
Logistika. Osnova výkladu  Čím se logistika zabývá?  Co logistika řeší?  Organizace skladového hospodářství  Řízení zásob  Náklady na zásobování.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
Klíčem k úspěchu u konečného uživatele není pouze nízká cena díla, nýbrž mnoho dalších velmi důležitých okolností souvisejících s přípravou a dodávkou.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kvalita dopravy v logistických procesech Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Řízení zásob ve výrobním podniku
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Řízení zásob ve výrobním podniku
Transkript prezentace:

1. Úvod do logistiky Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Ing. Martin Stávek Katedra jakosti a spolehlivosti strojů Technická fakulta Česká zemědělská univerzita 165 21 Praha 6 - Suchdol

Zádání

1. Definice logistiky Nauka o integrálním řízení - plánování, koordinaci, synchronizaci a optimalizaci veškerého materiálového, informačního a finančního toku s cílem uspokojit zákazníka výrobky nebo službami v požadované jakosti, množství, místě, čase a s minimálními logistickými náklady (perfektní dodávka). Poznámky: Logistika vznikla v armádě, další odvětví měla vliv na její rozvoj. Největší podíl na celkovém obratu v logistice je v odvětví potravin a poživatin (36 %), naopak nejnižší podíl je ve strojírenství (15 %). Největším logistickým nákladem je doprava (podílí se 35 % na celkových nákladech). Silniční vs. železniční doprava: železniční doprava se vyplatí při větších vzdálenostech (cca nad 350 km).

2. Logistický řetězec T - těžba surovin (železná ruda a ost.) Příklad: výroba ocelové karoserie: kamiony, vlaky, aj. T S V CD ÚZ Z Vysvětlivky: Trojúhelník = sklad (sklad zajišťuje budoucí činnost), obdélník = činnost T - těžba surovin (železná ruda a ost.) S - subdodavatelé (ocelové ingoty, normalizované profily) V - výroba náhradních dílů (výroba karoserie) CD - centrální dodavatelé (automobilka - sklad) ÚZ - územní dodavatelé (autorizované servisy) Z - zákazníci Poznámka: pozor na četnosti použití daného dílu ve stroji – olejový filtr vs. karoserie (→ rozdílnost jednotlivých logistických řetězců). Log. článek, řetězec, systém

3. Charakteristika jednotlivých článků Těžba surovin (např. železná ruda, uhlí aj.): počátek logistického řetězce, kvalita, včasnost dodávek, stálost cen. Subdodavatelé (např. ocelové ingoty, normalizované profily aj.): přepracování výchozích surovin na polotovary, jakost, čistota chemického složení. Výroba náhradních dílů (ND) (např. karoserie, ložiska aj.): výroba náhradní dílů v požadované jakosti v porovnání s původními součástmi (pokud se nejedná o totožné výrobce daného stroje – nutno v některých případech doložit certifikáty o kvalitě produktů, každá náhradní součást se může skládat z více dílů od různých dodavatelů).

3. Charakteristika jednotlivých článků Centrální dodavatelé ND: ND jsou dodávány z jednotlivých výrob (dodavatelů) přímo do centrálního skladu výrobce finálního výrobku a odtud jsou dle poptávky dodávány do skladů územních dodavatelů (pokud je centrální dodavatel nadnárodní) nebo přímo do údržbářských podniků a útvarů (servisů) Územní dodavatelé ND: operují zpravidla na národní úrovni, drží větší sortiment ND, vytvářejí se zpravidla v případě zahraničních nadnárodních dodavatelů. Údržbářský podnik nebo útvar či servis a jejich sklady ND: drží minimální sortiment a zásobu ND Poznámka: V některých případech může převzít funkci územního dodavatele ND. Konečný zákazník: poslední článek logistického řetězce vytváří poptávku.

4. Výkonové ukazatele pro zásobování ND

5. Princip řídícího obvodu 8

5. Princip řídícího obvodu Princip řízení vychází z četnosti spotřeby náhradních dílů (ND), jejich ceny a dodací lhůty včetně výrobních ztrát z deficitu ND. Centrální sklad výrobce by měl mít naopak celý sortiment ND vyskytujících se na provozovaných strojích. Regionální sklady výrobce musí mít k dispozici ND v přiměřeném sortimentu a počtu (kompromis mezi centrálním skladem a skladem údržby (servisu). Je třeba, aby často požadované a nízkonákladové ND, byly na skladě údržbářských podniků a útvarů (servisů) v odpovídajícím počtu – nemělo by dojít k vyčerpání často požadovaných ND, např. olej, svíčky, pneumatiky apod. Z výše uvedeného plyne, že budou v podstatě dva až tři okruhy řízení: sklady výrobce, regionální sklady a sklady údržbářských podniků a útvarů (servisů).

5. Princip řídícího obvodu Dodavatel musí být kdykoli schopen dodat výrobek/díly, které jsou buď skladem, nebo je v minimálním čase zhotovit. Odběratel musí kontrolovat stav vlastních zásob, vychází stanovením minima v operativních skladech, kterým dováží výrobky/díly ze svého (cizího) centrálního skladu, pokud zde poklesne stav zásob pod minimální míru, okamžitě provede objednávku k dodavateli.

6. Držení sortimentu ND Servis nikdy nemůže držet celý sortiment ND z ekonomických důvodů. Sklady servisů mají držet pouze sortiment v rozsahu ekonomicky zdůvodněných ND. Sortiment ND v servisu je tedy omezen na nejvíce obrátkové (používané) ND (olej, filtry, svíčky) a ND s nižší cenou a delší dodací lhůtou. Pro servisy je nevýhodné skladovat ND drahé a s krátkou dodací lhůtou (např. celé motory, karoserie, sedačky a jiné rozměrné ND apod.).

7. Konflikty dílčích zájmů Nové náhradní díly (ND) dodané přímo v sadách ke stroji vyjdou levněji než stejný ND dodaný do stroje později (výměna, nebo doplnění např. o některé funkce), hrozí však riziko jejich nevyužití při špatné specifikaci sad ND. Výrobci ND kvůli zisku mají snahu co nejvíce vyrábět a dodávat nové ND, kdežto opraváři by se měli snažit co nejvíce opravovat (renovovat, je-li to technicky možné a ekonomicky výhodné). Proto výrobci mají snahu při jakékoli poruše, např. i drobné vadě, provést výměnu poškozeného ND za nový. rozdíl mezi výrobou a údržbou: Výroba vyrábí, proto je pro managery zbytečné cokoli udržovat, když něco funguje. Kardinální rozpor

7. Konflikty dílčích zájmů Rozdíl mezi výrobou a údržbou: Výroba vyrábí, proto je pro vrcholové vedení společnosti zbytečné cokoli udržovat, když vše ZATÍM funguje tak, jak má. – Jinými slovy: “Proč vykonávat preventivní údržbu?“ Údržba: způsobuje prostoje ve výrobě, preventivní údržba zabraňuje vzniku poruch či oddálí jejich výskyt, preventivní údržbu plánujeme a tím eliminujeme neplánované prostoje. rozdíl mezi výrobou a údržbou: Výroba vyrábí, proto je pro managery zbytečné cokoli udržovat, když něco funguje. Kardinální rozpor

Příloha T S Z ÚDS TĚŽBA SUROVIN ZPRACOVATELÉ doprava D motory kabiny 1 2 3 4 5 motory kabiny hydraulika pneu plasty nápravy výfuky elektrovýzbroj T 6 7 8 9 S (konstrukce a výroba) SUBDODAVATELÉ FINÁLNÍ VÝROBCI traktory automobily CENTRÁLNÍ DODAVATELÉ ÚDS Z ÚZEMNÍ A SERVISY ZÁKAZNÍCI (uživatelé, provozní péče) Příklad logistickýc h článků, řetězců a systému (upraveno podle Pernici)