Dědičnost monogenní znaků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Genetika.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Mendelistická genetika
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Genetika populací, rodokmen
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Genové interakce.
Příklady z genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
VY_32_INOVACE_130_Chov_skotu
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Dědičnost monogenní znaků VY_32_INOVACE_04-09 Dědičnost monogenní znaků Autozomální dědičnost kvalitativních znaků, III. Mendelův zákon

Autozomální dědičnost – kvalitativní znaky Dihybridismus s úplnou dominancí Sleduji dva znaky, každý monogenně podmíněný Křížení dvou jedinců, sleduji dědičnost dvou genů „A“ a „B“ rodiče (parentes) P: AABB x aabb gamety : AB ab potomci (filia) F1: AaBb (100 %) Všichni potomci heterozygoti – uniformní

Autozomální dědičnost – kvalitativní znaky Dihybridismus s úplnou dominancí F1: AaBb x AaBb gamety: AB Ab aB ab F2: fenotypový štěpný poměr: 9:3:3:1 genotypový štěpný poměr: 1:2:1:2:4:2:1:2:1

F2 Autor:LadyofHats, Název: Mendel nezavisla segregace.png Zdroj:http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:Mendel_nezavisla_segregace.png

F2 - vyznač Uhlopříčka heterozygotů Uhlopříčka homozygotů Šlechtitelské novinky (nová homozygotní kombinace)

Příklad Čistokrevný černý bezrohý býk je křížen s červenými rohatými kravami. Alelické páry těchto znaků jsou v různých párech homologních chromozomů. Jak budou fenotypově vypadat kříženci? Jaké bude složení potomstva v další generaci získané křížením těchto hybridů mezi sebou, jestliže víme, že bezrohost je dominantní nad rohatostí a černá barva srsti nad červenou?

Černá barva…A Bezrohost…….B Červená….…..a Rohatost………b Černý bezrohý býk (čistokrevný)…..AABB Červená rohatá kráva……………….aabb P: AABB x aabb F1: AaBb F2: fenotypový štěpný poměr: 9:3:3:1 genotypový štěpný poměr: 1:2:1:2:4:2:1:2:1

Příklad Červená barva plodů rajčat je dominantní nad žlutou barvou. Zakrslost je recesivní vůči normálnímu vzrůstu. Jaký bude fenotyp hybridních rajčat získaná křížením červenoplodých rostlin normálního vzrůstu se žlutoplodými zakrslými rostlinami? Jaký výsledek dostaneme při následném křížení hybridů mezi sebou?Obě výchozí formy jsou homozygotní. Geny znaků leží v různých chromozomech.

Příklad Normální vzrůst ovsa je dominantní nad gigantismem a ranost nad pozdní zralostí. Jaký bude fenotyp kříženců raného ovsa normálního vzrůstu s pozdně dozrávajícím gigantickým ovšem? Jak budou vypadat následní hybridi?

Příklad Opeření nohou je u slepic dominantní nad holýma nohama a hráškovitý tvar hřebenu je dominantní nad normálním tvarem. Jaký fenotyp budou vykazovat kříženci, získaní zkřížením slepic s hráškovitým hřebenem a opeřenýma nohama a normálním tvarem hřebínku s holýma nohama? Předpokládejme, že obě výchozí rodičovské formy byly v obou genech homozygotní. Jak velký podíl v potomstvu F2 budou tvořit slepice s hráškovitým hřebenem a holýma nohama?

III. Mendelův zákon O volné kombinovatelnosti alel Geny (páry alel) leží na dvou různých chromozomech Jejich alely se rozcházejí do gamet nezávisle na sobě→jsou volně kombinovatelné (tolik kombinací,kolik je teoreticky možných matematických kombinací mezi vzájemně nezávislými veličinami) Tento zákon neplatí, jsou-li geny ve vazbě

Otázky Co je to dihybridismus? Jak zní III. Mendelův zákon? Kdy neplatí Mendelovy zákony? Co jsou to šlechtitelské novinky?

Autor DUM: Kateřina Turoňová Děkuji za pozornost Autor DUM: Kateřina Turoňová